Huvudmeny

Dörrproblem....

Startat av a32, 24 januari 2010, 20:06:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Lite andra bussar på Norrbyvägen innan jag stötte på den stillastående ledbussen med dörrproblem.


Nobina 0052









En trasig buss på linje 509






En kollega till undsättning












Vad gör föraren här?









Skeppet övergivet och alla åker därifrån



En annan 509:a som stannar för trasan



Undsättningsbussen och 509:an åker



Bussföraren fick ta undsättningsbussen och gå som en 509.a från Brommaplan


/a32   ;)



hisen12

Jag såg en av KR´s Säfflevagnar här i Söderhamn som också hade problem med bakdörren.. Undra oim det är ngt som  går dom barnsjukdomar på just Säfflevagnarna? Har hört att många Säffle (8500) här har krånglat med dörrar..

Men i övrigt, Fina bilder...

Ersa

Citat från: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM

Vad gör föraren här?

Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)

bussfan

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 20:29:28 PM
Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)

eller ser till att bussen går att bärga

Ersa

Citat från: bussfan skrivet 24 januari 2010, 20:53:03 PM
eller ser till att bussen går att bärga

Under den luckan? Det har jag aldrig hört talas om.

JDS

Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)

lil-sis

Jag tror bestämt att man måste sticka ut ändan i trafiken på alla våra bussar om man ska köra norsk reboot.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 20:29:28 PM
Antagligen finns reglage för (riktig) huvudström, eller nån annan viktig elektronik här.
Här tänkte man verkligen till för att placera utrustningen på det mest trafiksäkra stället! ::)

På våra 8500 vi hade i Örebro satt det precis som du skriver en "andra" huvudström där.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 21:10:06 PM
Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)

Förmodligen. Så långt har jag aldrig tänkt! :)
Även på Urbinon sitter "huvud-huvudströmmen" på detta ställe.

buskörare


j-a

Citat från: JDS skrivet 24 januari 2010, 21:10:06 PM
Det här är ju klockren spekulation, men vore det inte rätt bra att ha batteribrytare på vänstersidan (också)? Vid avkörningar så hamnar väl bussen lätt så att det blir svårt att komma åt brytaren i händelse av brand e d. (Eller?)
Brytaren vid batterilådan på nya volvon bryter väl endast elektronik,styrboxar,övrig ström bryts med vanliga brytaren i fronten

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 24 januari 2010, 21:16:01 PM
Jag tror bestämt att man måste sticka ut ändan i trafiken på alla våra bussar om man ska köra norsk reboot.

    Nästan riktigt.

    På våra äldre Neoplan 171-184 och gammel Scania har vi ingen "Stor" huvudströmsbrytare vid batteriet.

    Att bryta denna och "nolla" elektronikboxen av hjälper många mystiska fel på dörrar men inte alltid.

    //Niclas

Nico

#12

Citat från: hissen12 skrivet 24 januari 2010, 20:20:11 PMJag såg en av KR´s Säfflevagnar här i Söderhamn som också hade problem med bakdörren.. Undra oim det är ngt som  går dom barnsjukdomar på just Säfflevagnarna? Har hört att många Säffle (8500) här har krånglat med dörrar.

Rent generellt så kan man nog inte säga att detta enbart är ett Säffleproblem utan snarare är det något som förekommer lite överallt. T.ex. nyare Scania Omni är om möjligt ännu värre på just dörrar. Problemet verkar ofta vara de 'kännande kanterna' som är alltför känsligt inställda i många fall.

Sen var en Scaniaspecialitet på senare tid att kolven som manövrerar framdörren var lite för klen vilket medförde att den inte orkade skjuta igen framdörren ifall vagnen stod i utförslut. Just den typen av strul åtgärdas normalt med reservdelsbyte på garanti, men 'kännande kanter' och sådant kräver lite mera touch för att fixas då modern styrelektronik inte alltid verkar vara helt optimalt utförd.  ;D




Citat från: a32 skrivet 24 januari 2010, 20:06:30 PM


En kollega till undsättning




Vad gör föraren här?



Bussföraren fick ta undsättningsbussen och gå som en 509.a från Brommaplan.

4612 (samt 4613) är flexvagnar som utgår från Råsta. Sen finns det fem stycken flexar till som utgår från Söderhallen och Hornsberg. Deras uppgift är att snabbt kunna hjälpa en kollega att komma på rull eller fixa något. T.ex. då genom att ge starthjälp, byta lampor osv. Föraren på bilden är en glad filur som är väldigt duktig och går han bet så är det något utöver vanligt krångel som inträffat. Är det något större fel så är det istället meningen att flexen går in och täcker upp turen till dess att vagnbyte kan göras på den ordinarie turen.

Det är just det senare som då görs på den sista bilden och jag gissar på att den ordinarie föraren i detta fall passåker med flexen. En reservförare möter då oftast upp någonstans längs med vägen med en ny vagn (i i detta fall troligen vid Vallgatan). Den senare borde då tas över av den ordinarie föraren medan flexen går ur trafik och tar med sig reserven ned till depån. Efter att allt är klart så rullar flexen rullar vidare till någon överenskommen strategisk punkt i avvaktan på nästa påhugg.

Att döma av det som flexföraren gör på bilderna är att han kollar just den 'kännande kanten' och ser till så att klämlisten inte ligger emot för hårt någonstans osv. Sen går han via en brytare i batteriskåpet (som mycket riktigt sitter lite dumt till ur trafiksäkerhetshänseende) troligen in och försöker att 'noda om' vagnen, dvs. nollställa allt som Niclas säger. Volvo i 8500-serien brukar sen ha en skyddad batteribrytare/nödstopp av huvudström strategiskt högst upp till vänster på instrumentbrädan.

Kan i övrigt upplysa om att just 4612 (dock med annan förare) tidigt i morse gick på linje 47 så fanns det någon morgonpigg med kamera ute så kanske det kom med något lite mera ovanligt på bild...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

lil-sis

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 januari 2010, 07:55:20 AM
    Nästan riktigt.

    På våra äldre Neoplan 171-184 och gammel Scania har vi ingen "Stor" huvudströmsbrytare vid batteriet.

    Att bryta denna och "nolla" elektronikboxen av hjälper många mystiska fel på dörrar men inte alltid.

    //Niclas

Gammelbettorna får jag nästan aldrig köra  :'( Och de brukar inte krångla.

171-184 brukar jag slippa :D

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 26 januari 2010, 00:16:18 AM
Gammelbettorna får jag nästan aldrig köra  :'( Och de brukar inte krångla.

171-184 brukar jag slippa :D

    Dom är otroligt slöa så man nästan kan somna bakom ratten   ;)

    //Niclas