Förlänga turistvägen Riksettan?

Startat av Niklas Bygdestam, 24 augusti 2007, 20:56:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Mellan Markaryd och Vaggeryd har man ordnat den gamla E4/Riksettan som turistväg med just namnet Riksettan. Kunde inte detta förlängas? Det skulle vara roligt om hela gamla Riksettan märktes ut som turistväg ända från Helsingborg till Stockholm. Dessutom borde man inte nöja sig med bara det. Från Stockholm och en bit norrut skulle det vara roligt om man gjorde likadant med gamla Rikstretton. I höst öppnas nya motorvägen från Björklinge till Mehedeby och då är en stor del av gamla Rikstretton ersatt med annan väg en bra bit norrut. Då kunde det vara trevligt att ha en turistväg av den gamla så man kunde se hur det var förr

Undrar om det har funnits funderingar på detta?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

När Björklinge-Mehedeby öppnar i höst är hela rikstretton Stockholm-Enånger utbytt mot ny (tråkig) väg. Gamla vägen borde helt klart skyltas upp - om inte annat med de vita skyltarna som anger alternativväg som inte är motorväg.

Ersa

Vita alternativvägsskyltar är något jag saknar på många ställen där jag inte hittar de gamla vägarna. Jag vill även se gamla länsväg 76 (E3:an) Danderyd-Norrtälje utskyltad. Dvs vägen som SL 625 mestadels åker på, förrutom Rö-Finsta.

David M

Fast jag måste säga att man har verkligen lyckats med att pricka rätt på det tråkigaste avsnittet av hela Riksettan för att vara turistväg - Vägen söder om Jönköping har aldrig varit något annat än tristess, tristess, tristess igenom skogen. Som den nya vägen iofs lyckades spä på genom att dra vägen öster om sjön Vidöstern så sjöutsikten försvann.

Sedan får de gärna öppna upp de avstängda vägarna för min del - När det gäller Helsingborg måste Brohultsvägen med sin bibehållna gatsten åter anslutas till det riktiga vägnätet och räddas från sin degradering som tyst radhusgata, Storgatan i Värnamo måste åter bli en del av riksvägsnätet och befrias från gågatans tristess m.fl. viktiga förändringar!  8)

Stefan K

Intressant resonemang om att behålla eller införa gamla vägnummer!
Så har det ju i praktiken fungerat i Tyskland.
När vi införde Europavägsnummer på 60-talet så följde de nordiska länderna detta fullt ut. Antar att det var därför de gamla riksvägnumren försvann. I Tyskland behålls de gamla vägnumren, även vid utbyggnad av parallell motorväg.

Hade vi följt den tyska principen så hade troligen våra gamla riksvägar 1-15 ha behållit sina gamla nummer, med komplettering med E-vägsnummer och motorvägsnummer.

Sen kan man ju bara konstatera att när väl man inom FNs organ UNECE bestämmer sig för nya europavägsnummer - då behåller Sverige och Norge de gamla - Nej, fram för E47 och E55 även i Sverige!

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan K skrivet 28 augusti 2007, 21:03:08 PM
Intressant resonemang om att behålla eller införa gamla vägnummer!
Så har det ju i praktiken fungerat i Tyskland.
När vi införde Europavägsnummer på 60-talet så följde de nordiska länderna detta fullt ut. Antar att det var därför de gamla riksvägnumren försvann. I Tyskland behålls de gamla vägnumren, även vid utbyggnad av parallell motorväg.

Hade vi följt den tyska principen så hade troligen våra gamla riksvägar 1-15 ha behållit sina gamla nummer, med komplettering med E-vägsnummer och motorvägsnummer.




Om man hade behållit de gamla riksvägsnumren i Sverige på dagens Europavägar så undrar jag var dagens E4 hade hetat idag. Hade det än idag varit Riksväg 1 mellan Helsingborg och Stockholm medan delen norr om Stockholm hade fortsatt heta Riksväg 13? Eller hade man döpt om Riksväg 13 så även den fått heta Riksväg 1? Förr var det nog enkelt att sätta den gränsen inne i Stockholm, men var hade den gränsen funnits idag? Hade Eugeniatunneln varit gränsen? Eller strax söder om Essingeleden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Det går alldeles utmärkt att köra gamla "riksettan" mellan Botkyrka och Jönköping utan att behöva köra mer än några 100m på motorväg E4 strax öster om Norrköping.  Vägen finns kvar och är en underbar nostalgitripp
Egentligen är det bara att följa de blå vägskyltarna till Södertälje, Nyköping, Norrköping, Linköping, Mjölby, Ödeshög, Gränna och Jönköping men en gammal vägkarta skadar inte och likaså att man inte kör mer än 70 - 80 km/h för att hinna se och dra slutsatser om var vägen går fram.

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 augusti 2007, 06:37:41 AM
Det går alldeles utmärkt att köra gamla "riksettan" mellan Botkyrka och Jönköping utan att behöva köra mer än några 100m på motorväg E4 strax öster om Norrköping.  Vägen finns kvar och är en underbar nostalgitripp
Egentligen är det bara att följa de blå vägskyltarna till Södertälje, Nyköping, Norrköping, Linköping, Mjölby, Ödeshög, Gränna och Jönköping men en gammal vägkarta skadar inte och likaså att man inte kör mer än 70 - 80 km/h för att hinna se och dra slutsatser om var vägen går fram.

/B


Vad är det som gäller då strax öster om Norrköping? Är gamla vägen avstängd där? Eller är det gamla vägen som blivit breddad och ombyggd till dagens motorväg?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 augusti 2007, 11:18:11 AM

Vad är det som gäller då strax öster om Norrköping? Är gamla vägen avstängd där? Eller är det gamla vägen som blivit breddad och ombyggd till dagens motorväg?

Motorvägen går i den gamla vägens sträckning eller rättare sagt där den gamla vägen gick fram går nu motorvägen.  Strax öster om McDonalds vid "Klinga".

/B

Axel

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 29 augusti 2007, 12:29:46 PM
Motorvägen går i den gamla vägens sträckning eller rättare sagt där den gamla vägen gick fram går nu motorvägen.  Strax öster om McDonalds vid "Klinga".

/B

Näe, nu tror jag du har fel.
Hela vägen från rondellen vid Kneippen till Lövstad kan man åka på gamla E4an. (utom en sväng över motorvägspåfarten, om man kör mot Lövstad). Motorvägen och McDonalds ligger norr om gamla E4.

Bengt Jönsson

Citat från: Axel skrivet 03 september 2007, 20:45:02 PM
Näe, nu tror jag du har fel.
Hela vägen från rondellen vid Kneippen till Lövstad kan man åka på gamla E4an. (utom en sväng över motorvägspåfarten, om man kör mot Lövstad). Motorvägen och McDonalds ligger norr om gamla E4.


Hmm.. Låt mig tänka.  Den allra äldsta delen av Riksettan gick över Lövstad - Kimstad i en något nordlig både jämfört med dagens väg.. Klinga ligger öster om Lövstad.
Senare på tidigt 60-tal drogs en något rakare sträckning söder om ovanstående.

Mellan Lövstad - Mellby har jag för mig att dagens motorväg är dragen i exakt samma trasse som 60-talets väg.  Bl.a finns där en gammal viadukt som redan när den gamla vägen byggdes konstruerades för motorvägsbredd.  Kommer ihåg att den vanliga tvåfiliga vägens båda körbanor delades och gick på var sin sida om mittstolparna.  Ett tydligt tecken på att viadukten är av äldre snitt.  Lite längre fram finns fortfarande ett träd, en ek om jag inte missminner mig som syns tydligt norr om dagens motorväg men som när vägen var en vanlig men bred landsväg bredde ut sitt lövverk och grenar över den ena norra körbanan.  Givetvis med reglementsenlig höjd på 4,5 m

/Bengt