Gamla gräns- /tullstationer inom EU?

Startat av Stefan K, 17 januari 2010, 18:43:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Kollade just på Google Earth på en gränsstation mellan Rumänien och Bulgarien, på E70 tror jag, vid staden Ruse (BG).
När är gränsstationerna byggda och används de fortfarande idag, även efter att länderna gått med i EU?

Nico


När de är byggda har jag ingen aning om. Däremot kan man nog anta att de används då vare sig Rumänien eller Bulgarien är medlemmar av Schengensamarbetet. Sen kan dessa två stater självfallet ha vissa separata avtal sinsemellan, men med tanke på hur omfattande 'viss trafik' (läs smuggling samt relaterad kriminell trafik) är i området så skulle jag tro att det är business as usual som gäller för tullarna i dessa bägge EU-länder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

När det gäller Rumänien och Bulgarien så är det fullvärdiga EU-medlemmar men ännu inte med i Schengensamarbetet. Däremot är det meningen att de ska in i detta med. Men länder som gått med i EU utan att ännu gått med i Schengensamarbetet brukar ändå lätta lite på gränskontrollen mot andra EU-länder och även skärpa dessa istället mot de grannländer som inte är med i EU. Även Rumänien och Bulgarien har gjort på det viset. Det är alltså kvar pass och tullkontroll i dessa länder men lite förenklad mot hur det var förr innan de gick med i EU
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

IngemarJ

Hej!

I detta fall borde väl den viktigaste skillnaden vara att visumkontrollen har försvunnit eftersom visumkravet försvann genom EU-medlemsskapet.

Hälsar

Ingemar

BD


Bilderna tagna från tåg på väg norrut. Notabelt är att alla bilarna är av svenskt fabrikat.





Stefan K

Tack för snygga bilder från gränsstationen! Skoj att se!

Bengt Jönsson

Ahhhh.. Östatssymbolik och dito "-gefühl" så det "stänker" med dessa polkagrisrandiga höga skorstenar och tillhörande kolkraftverk med sina kyltorn
:D ;D 8)

/B