18 jan 1980, 30 år sedan Tjörnbron blev nerkörd.

Startat av Bengt Jönsson, 17 januari 2010, 16:08:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

.. blev Tjörnbron påseglad och rasade.
GP har idag ett utförligt reportage om händelsen.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289279-natten-som-skakade-sverige

/Bengt




BD

I natt är det 30 år sedan Tjörnbron blev nerkörd av en bulkbåten STAR CLIPPER.
På Wikipedia står att det var Krupp som byggde ståldelen på bron. För snart 30 år sedan såg jag en modell av bron på Deutsches Museum i München och är tämligen säker på att MAN angavs som byggare.
Någon som vet säkert. Wikipedia är som bekant inget sanningsvittne.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B6rnbron

scaniaolsson

Läste själv om det i en morsans veckotidningar.
Där var ett reportage om kvinnan som troligtvis var den sista som klarade sig över bron.

Kan bara sammanfattas med fy f_n vilket öde. Tankarna går även efter så här lång tid till de omkomna och deras anhöriga.  :'(

Hatten av !!

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Det var naturligtvis en fruktansvärd olycka. Jag hade genom jobbet kontakt med en reklamkonsult som bodde på Tjörn men jobbade i Stenungsund - ingen ovanlig kombination. Han hade fått åka vägen via Orust, Nötesundsbron och Uddevalla för att komma till jobbet. Resan tog en och en halv timme mot normalt tio minuter. Men värre var naturligtvis att han var bekant med något av offren. Det  fanns knappast fanns någon boende på Tjörn som åtminstone inte kände någon som kände något av offren.
Ändå kan man inte låta bli att tänka på vad som hänt om inte lastbilsföraren Jan Rosenberg hade haft den ryggmärgskänsla han hade av att något var fel och stannade cirka tio meter från raset http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289275-jan-raddade-livet-pa-flera  Hade han inte gjort det hade förutom han själv polisbilen från Stenungsund kört ned i djupet och ingen hade stoppat efterkommande trafik från fastlandssidan, vilken naturligtvis var större än den från öarna. Det hade lätt kunnat bli mångdubbelt fler dödsoffer.
Det var också sjabbel i larmet eftersom varken polisen i Stenungsund eller i Rönnäng meddelades att bron rasat utan det talades bara om en påkörning. Polisen som bodde i Rönnäng hade kunnat vara på platsen betydligt snabbare men valde att åka till stationen i Skärhamn för att byta till målad polisbil samt uniform samt hämta avspärrningsutrustning. Det hade han förstås inte gjort om han fått veta vad som verkligen hänt.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Ja, allt var inte bättre förr. När man lyssnar på P3-dokumentären är man tacksam över att vi nu har modernare och snabbare kommunikationsmedel som kan förhindra, eller åtminstone begränsa, dylika dödsfall.

Drängen

Var till Ellös veckan innan och lastade en vilkoja för VV`s räkning. På vårkanten var jag med och körde baracker från Bygdsiljum till Wallhamn, f.v.b Saudiarabien, och då var det färjetrafik som gällde under byggtiden. Minns jag rätt så gick färjorna oavbrutet, för att inte trafiken skulle bli lidande i nån större omfattning. Nya bron byggdes väl på rekordtid?. Ett år, eller mindre. Stor tragedi ivartfall, för alla inblandade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 18 januari 2010, 15:32:30 PM
Var till Ellös veckan innan och lastade en vilkoja för VV`s räkning. På vårkanten var jag med och körde baracker från Bygdsiljum till Wallhamn, f.v.b Saudiarabien, och då var det färjetrafik som gällde under byggtiden. Minns jag rätt så gick färjorna oavbrutet, för att inte trafiken skulle bli lidande i nån större omfattning. Nya bron byggdes väl på rekordtid?. Ett år, eller mindre. Stor tragedi ivartfall, för alla inblandade.

Efter ungefär en månad hade Vägverket lyckats få till provisorsika färjelägen och tre färjor som gick i skytteltrafik. Det var inte brons kapacitet men en del trafik till Orust tjänade tid på att i stället välja vägen över Nötesund. Dessutom valde t ex de som kom från Skaftölandet att inte åka via Nötesund-Tjörn utan via Uddevalla och E6-an i stället vilket också innebar en avlastning.
Den nya bron var klar efter 17 månader. Det var 8 månader snabbare än vad man sade från början. Hur lång tid det tog från raset tills den nya bron kunde byggas vet jag inte, men det är rätt troligt att själva bygget tog ett år.
Även om det var en del klanteri just i samband med olyckan så gjordes resten föredömligt välorganiserat och effektivt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2010, 18:43:13 PM
Det var också sjabbel i larmet eftersom varken polisen i Stenungsund eller i Rönnäng meddelades att bron rasat utan det talades bara om en påkörning. Polisen som bodde i Rönnäng hade kunnat vara på platsen betydligt snabbare men valde att åka till stationen i Skärhamn för att byta till målad polisbil samt uniform samt hämta avspärrningsutrustning. Det hade han förstås inte gjort om han fått veta vad som verkligen hänt.





Hej!

Den natten sjabblades det verkligen rejält, hade polisen i Kungälv ringt två telefonsamtal hade avspärrningen kunnat göras med lämpligt fordon inom tio minuter, det var då och jag misstänker är fortfarande "för långt" mellan blåljusinstanserna, lämpligt fordon hade kunnat komma från Kållekärrs Brandstation och uppta bevakningen/avspärrningen fram tills rätt instans hade kunnat komma på plats.
Det har ju dessutom någon gång påpekats i debatten efteråt att polismannen som skulle göra jobbet på Tjörn hade sommardäck på sin privata bil, är det att föregå med gott exempel?

Funderar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 24 januari 2010, 11:41:32 AM
Hej!

Den natten sjabblades det verkligen rejält, hade polisen i Kungälv ringt två telefonsamtal hade avspärrningen kunnat göras med lämpligt fordon inom tio minuter, det var då och jag misstänker är fortfarande "för långt" mellan blåljusinstanserna, lämpligt fordon hade kunnat komma från Kållekärrs Brandstation och uppta bevakningen/avspärrningen fram tills rätt instans hade kunnat komma på plats.

Det stora misstaget var väl att det aldrig gick fram att bron hade rasat. Polisen trodde bara att bron blivit påkörd men att det det inte påverkade trafiken. Sedan kan man ju undra hur en sådan sak kunde missas. Det bor ju folk i närheten åtminstone på Tjörnsidan som borde ha hört braket och rusat ut även om det var på natten. Men innan mobiltelefonerna fanns var det inte så lätt att kommunicera...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#11
Citat från: IngemarJ skrivet 24 januari 2010, 11:41:32 AM
Det har ju dessutom någon gång påpekats i debatten efteråt att polismannen som skulle göra jobbet på Tjörn hade sommardäck på sin privata bil, är det att föregå med gott exempel?

Ingick det i rutinerna 1980 att en polisman när som helst skulle vara beredd på en större katastrof, och då använda sin privatbil i tjänsteutövning? Om så var fallet hade han nog haft vinterdäck på bilen, "kojak-blåljus" samt uniform och viss avspärrningsutrustning i hemmet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 24 januari 2010, 11:53:08 AM
Ingick det i rutinerna 1980 att en polisman när som helst skulle vara beredd på en större katastrof, och då använda sin privatbil i tjänsteutövning? Om så var fallet hade han nog haft vinterdäck på bilen samt uniform och viss avspärrnings utrustning i hemmet.

Om jag förstått rätt var polismannen i Rönnäng ledig och ringdes ut. Troligen fanns det ingen polis i tjänst på Tjörn nattetid eftersom detta kunde ordnas från Stenungsund. Det var väl också därför som han inte var beredd på en utryckning. Vinterdäck var inte obligatoriskt på den tiden.
Hade det nu varit som man trodde bara en brokollission och inget broras hade polismannen handlat helt rätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Vi hade säsongsplats på Almöns camping i några år fram tills bron rasade.
Jag åkte med mina föräldrar och tittade dagen efter.
Bilderna är väl inte direkt bra men dokumenteringsvärdet är desto större.






Bengt Jönsson

(Nu)tidsdokument!
Tack för att du gav dig tid att skanna in dessa bilder.
Forumet när det är som bäst.

/B