18 jan 1980, 30 år sedan Tjörnbron blev nerkörd.

Startat av Bengt Jönsson, 17 januari 2010, 16:08:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 24 januari 2010, 12:21:56 PM
(Nu)tidsdokument!
Tack för att du gav dig tid att skanna in dessa bilder.
Forumet när det är som bäst.

/B

Håller med!

Stefan hur var det att se olycksplatsen med egna ögon?

Stefan Lindberg

Citat från: Muk skrivet 24 januari 2010, 12:59:06 PM
Håller med!

Stefan hur var det att se olycksplatsen med egna ögon?

Jag var ju bara 11 år då men minns att det hela kändes väldigt overkligt.
Bron som vi hade passerat otaliga gånger på somrarna hade rasat.
Trots att man såg det med egna ögon så var det svårt att fatta.

peter

Jag vill minnas att polisen fick reda på att bron rasat men att detta var alltför osannolikt så man trodde det istället var så att bron var påseglad. (dock kan minnet svika lite efter 30 år)

Bodde i Stenungsund på den tiden och även jag var ute på morgonen och tittade på förödelsen.

Det hela var ju faktiskt en totalt osannolik händelse - jag minns att min mor ringde tidigt på morgonen för att kolla att jag var hemma -minns jag rätt så hade far och jag varit ute på Tjörn dagen innan.

Otroligt intressant var det att följa bygget av den nya bron som ju uppenbarligen gick på rekordtid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: peter skrivet 24 januari 2010, 15:44:26 PM
Jag vill minnas att polisen fick reda på att bron rasat men att detta var alltför osannolikt så man trodde det istället var så att bron var påseglad. (dock kan minnet svika lite efter 30 år)


Jag vill minnas att man skulle ha sagt att det rasat vid påkörningen men inte hade klart för sig att det var hela bron och att det alltså var akut fara för trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2010, 16:44:24 PM
Jag vill minnas att man skulle ha sagt att det rasat vid påkörningen men inte hade klart för sig att det var hela bron och att det alltså var akut fara för trafiken.

Korrekta formuleringar i radio är oerhört viktiga. Jag kunde inte förstå varför det blev sånt nyhetspådrag om "ett flygplan" som kraschat i en icke namngiven skyskrapa i New York. Först efter att det andra planet kraschade kom det fram att det första inte var ett litet enmotorigt propellerplan som jag fått för mig. Jag körde buss hela den dagen, och hade enbart SR P3 som nyhetskälla, och därmed inga TV-bilder.

BMJ

Min far tog med mig och brorsan till Almöbron dagen efter raset. Jag var knappt 8 år men minns denna fuktansvärda händelse väldigt tydligt. Jag minns särskilt hur vägbanan låg som ett band över Star Clipper och hur man hissade upp en av de förolyckade bilarna ur Askeröfjordens isflaksbeströdda vatten. Bilen var ca 3-4 dm tjock, och hjulen stod rakt ur från karossen.
Idag kan jag tycka att det var aningen omdömeslöst av min far att ta med oss barn ut till olycksplatsen, men han var väldigt förklaraande efteråt och vi pratade om broraset under en lång tid efteråt.