Huvudmeny

Söndagsbild 104

Startat av Jona, 17 januari 2010, 00:26:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Hej igen på er alla.

Nu är det dags för Tjugohundratio års första söndagsbild. I slutet av April och under stora delar av maj i fjol reste jag länet runt med ett inköpt länskort. Detta gav upphov till en drös med bilder från flertalet platser i Västerbotten som jag kommer och bjuda er på framöver, lite då och då. Vissa delar har jag redan visat, delvis om inte annat.

Västerbottens län (ej förväxla med landskap) har 15 kommuner, av dom passerade jag igenom 14 under dessa resor och fotade minst en bussbild i 12 av dessa. 2 kommuner blev ofotade men passerade på grund av att jag besökt och fotat dom förut så jag valde bort dom denna resa. En kommun besöktes aldrig. Vilka får ni se framöver. Eller ska vi säga, INTE se....

En kommun jag besökte igen även detta år var däremot Malå. Sist jag avr där var under länskortsresorna jag gjorde under samma period under 2006.
Det är nämligen så med Malå att skolturerna avgår 15:30 på eftermiddagen, medan bussen tillbaka mot Skellefteå går 15:15 från Malå. Detta gör att ett dagsbesök i Malå och sedan hinna tillbaka med buss till min hemort Skelleftehamn inte är möjlig. Det går däremot och ta sig till Skellefteå, men färden måste då gå via Lycksele och Umeå. (och snälla föräldrar måste hämta dig i stan för färd sista biten)

Men nu var det så att jag var på väg mot Umeå, och därför blev en eftermiddag i Malå för vidare färd mot Umeå ett bra alternativ.

Strax efter 12 lämnade jag Skellefteå, den här tiden plus minus någon minut har en buss på linje 27 varje vardag året om lämnat Skellefteå för färd mot Malå via Bastuträsk och Norsjö. Ja så har det sett ut sedan Hedenhös, sen stan brann eller i alla fall sedan vi körde vänstertrafik.
Okej 1991 gick bussen strax efter 11, men justeringarna är i övrigt inte så stora.


Kring 14 ankom jag Malå. När jag lämnade Skellefteå var det uppehåll, tror inte ens det regnade. Men väl framme i Malå så snöade det. Trotts att det är maj. Så dagen började med mulet, sedan snöfall som övergick till regn.


Bussen som tog mig till Malå står nu och väntar för att vända åter 15:15 till Skellefteå via Norsjö och Bastuträsk. Bilden är fotat inifrån väntsalen i det hus där Malå Bstn och Bussgods finns.


Eftersom denna buss far 15 min före alla andra så passade det bra och ta en promenad för att få lite andra miljöer. Här har bussen just svängt ut på Storgatan. Som ni ser finns byns glasbank i bilden, men Ica som finns mittemot syns inte, men den finns till höger om fotografen.


Efter man fotat skolbussarna är det ganska lungt en stund, därför passade jag på och smörja kråset på restaurangen ni ser skylt om på det vita huset.
Men nu åter till svepet, vart jag lät det smaka käften behändigt en stund efter denna och många av dom andra bilderna är tagen är säkert ointressant.

Bussen är här på väg från garaget till Busstationen och tomkör alltså.


Några, 2 om jag såg rätt, av skolbusslinjerna körs av minibussar av denna typ. Vars denna ska ka-an ja int säg...


tegelkåken i bakgrunden är byns skola, och här ser ni också affären. Jag står på andra sidan Storgatan och fotar, alltså vid det vita huset med dålig puts som finns i bakgrunden på bild nummer 3 i detta bildsvep.

Bakom bussen fanns en störande fotnöt, som jag lyckades redigera bort ur bild.


Samma lilla ikarus igen, nu har den lastat och är på väg mot öster. Svänger man höger (bildens höger) så kommer man på storgatan som sedermera byter namn till Skelleftevägen. Svänger man däremot vänster och åker västerut så kommer blir storgatan Sorselevägen. För denna väg västerut leder till Sorsele. I utkanten av byn ligger ett industriområde och ridskola. En av vägarna där heter Spånvägen, och på den har många industrier sin adress. T.ex har Arctic Bus sitt garage där. Gummiverkstad men även prospekteringsfirmor inom gruvbranschen har också sina tillhåll där.


Busstationen i Malå, här syns den stora kombinerade industritomt, parkering och mark för bussarna. I bakgrunden finns byns skidbacke.


Bussgods med en gammal FL6 bussgodslastbil som står och vilar sig bakom knuten.


Denna dubbeldäckare har just ankommit från Lycksele, backat in mot godsbryggan, sedan har resenärerna fått kliva av. Föraren har börjat lasta av allt gods.

I bildens höger, men utanför bild finns en stor industrifastighet, här finns b.la NILA, en fritidsförsäljare som bland annat säljer snöskoter och annat. I huset ska även fler företag finnas men jag vet inte vilka. Men den stora planen som bussarna använder används även av lastbilar, långtradare och andra fordon som ska besöka industrin.


Avslutar bildsvepet med en bild på den buss som strax före 18 ska ta mig mot Lycksele. I Lycksele står 2 bussar och väntar, båda destinerade till Umeå, men den ena kör via Vännäs för tåganslutning med nattåget, och den andra via Vindeln. Men det är en annan story.


Wikipedia var döfött på information, men skriver detta i alla fall:
Malå, tidigare Malåträsk, centralort i Malå kommun.

Malå ligger längs länsväg 370 cirka 70 kilometer norr om Lycksele. Här finns bland annat ett borrkärnelager tillhörigt Sveriges geologiska undersökning. Området är intressant för prospekteringsindustrin.

Slut citat.

Industrierna i byn är flera och av olika inriktningar, som ni tidigare läst, så finns här prospekteringsindustri, gummiverkstad, träindustri, gräv och schakt och andra maskinindustrier.

Man har minst 3 bussbolag vad jag kunde se, Arctic Bus, Malå buss och Åmsele Buss.



Tack för mig, väl mött igen, samma tid samma plats, om sådär 2 - 3 veckor
/MVH Jona

Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


------------------------
PS, ni som länkar till min hemsida på eran hemsida. Vill passa på och upplysa er om att min hemsida finns på adress www.jonaryd.eu numera. Telia tjänst personlig hemsida har dom slutat med och det var där min indexfil tidigare låg.....
MVH Filosofen Jona

Muk

Härligt svep! Jag ser fram emot kommande delar i serien. Inte minst för inspiration till egna resor i länet.  :)

Björn Lövdahl

Riktigt trevliga bilder, precis som söndagsbilderna brukar vara. Roligt för en söderlänning att få lite mer information runt bilderna
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jona

Tack för alla kommentarer, trevligt mina bildsvep uppskattas, trotts att dom inte kommer så ofta numera. /J
MVH Filosofen Jona

Niclas Rosenius



   Alltid lika kul att läsa all fakta om dina resor och se på dina bilder.

   //Niclas