Längs gamla Norrtäljevägen

Startat av Ersa, 16 januari 2010, 20:31:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2010, 00:18:49 AM
Här kommer kartor från 1959.


Mellan Norrtälje och Norrtull hette vägen 275 (sedermera riksväg 76, därefter E3)


Det är intressant att vägen mellan Stockholm och Norrtälje 1959 bara var en länsväg som hette 275. Upp till Rosenkälla var vägen redan då motorväg vilket framgår av kartan

Var även motorvägen på den tiden numrerad som länsväg 275? Eller hette den något annat och länsväg 275 började först vid Rosenkälla och norrut? På kartan ser det nämligen inte alls ut att vara självklart att motorvägen och väg 275 skulle vara samma väg med samma vägnummer eller om det på den tiden ansågs vara två helt olika vägar. Lägg märke till att man inte ser något vägnummer på motorvägen. Att vi lätt tror att den skulle heta 275 beror bara på att vi vet att det i modern tid är dagens E18. Men skulle jag läsa kartan och inte känna till den trakten hade jag trott att 275 slutar i Rosenkälla och att motorvägen är något annat. Och av den anledningen tror jag att då kartan trycktes var det på det viset

Det skulle vara intressant att veta årtalen när vägen bytt nummer. Tydligen har vägen alltså hetat 275, 76, E3 och E18. Vägen har alltså haft hela fyra olika vägnummer. Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka år dessa ändrades på vägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JAB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2010, 15:47:35 PM
Det är intressant att vägen mellan Stockholm och Norrtälje 1959 bara var en länsväg som hette 275. Upp till Rosenkälla var vägen redan då motorväg vilket framgår av kartan

Var även motorvägen på den tiden numrerad som länsväg 275? Eller hette den något annat och länsväg 275 började först vid Rosenkälla och norrut? På kartan ser det nämligen inte alls ut att vara självklart att motorvägen och väg 275 skulle vara samma väg med samma vägnummer eller om det på den tiden ansågs vara två helt olika vägar. Lägg märke till att man inte ser något vägnummer på motorvägen. Att vi lätt tror att den skulle heta 275 beror bara på att vi vet att det i modern tid är dagens E18. Men skulle jag läsa kartan och inte känna till den trakten hade jag trott att 275 slutar i Rosenkälla och att motorvägen är något annat. Och av den anledningen tror jag att då kartan trycktes var det på det viset

Det skulle vara intressant att veta årtalen när vägen bytt nummer. Tydligen har vägen alltså hetat 275, 76, E3 och E18. Vägen har alltså haft hela fyra olika vägnummer. Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka år dessa ändrades på vägen

OT

Intressant att färjan mellan Nantes och Ytterby (på Resarö) är inritad. Trodde den lades ned runt den tiden.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2010, 15:47:35 PM
Det skulle vara intressant att veta årtalen när vägen bytt nummer. Tydligen har vägen alltså hetat 275, 76, E3 och E18. Vägen har alltså haft hela fyra olika vägnummer. Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka år dessa ändrades på vägen

I min karta från 1961 ser det ut så här:



Jag antar att vägen fick nummer 76 i samband med att vi fick europavägar 1962. Eftersom kartan trycktes året innan, så ville man få med de nya numren.

När den blev E3 är min gissning slutet av 1970-talet, antagligen när vägen ut till Kapellskär öppnades. (1979 enligt Wikipedia.)

Den blev E18 1992.

621

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2010, 15:47:35 PM
Det är intressant att vägen mellan Stockholm och Norrtälje 1959 bara var en länsväg som hette 275. Upp till Rosenkälla var vägen redan då motorväg vilket framgår av kartan

Var även motorvägen på den tiden numrerad som länsväg 275? Eller hette den något annat och länsväg 275 började först vid Rosenkälla och norrut? På kartan ser det nämligen inte alls ut att vara självklart att motorvägen och väg 275 skulle vara samma väg med samma vägnummer eller om det på den tiden ansågs vara två helt olika vägar. Lägg märke till att man inte ser något vägnummer på motorvägen. Att vi lätt tror att den skulle heta 275 beror bara på att vi vet att det i modern tid är dagens E18. Men skulle jag läsa kartan och inte känna till den trakten hade jag trott att 275 slutar i Rosenkälla och att motorvägen är något annat. Och av den anledningen tror jag att då kartan trycktes var det på det viset

Det skulle vara intressant att veta årtalen när vägen bytt nummer. Tydligen har vägen alltså hetat 275, 76, E3 och E18. Vägen har alltså haft hela fyra olika vägnummer. Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka år dessa ändrades på vägen

Nej det är inte rätt. Hela sträckan Stockholm -Norrtälje hette 275 även efter det att motorvägen Danderyd - Rosenkälla invigts 1958. Från 1962 blev det 76 och när i när hela vägen till Kapellskar stod klar blev det E3 (1979?)