Fjalars Gränd, Uppsala

Startat av Ersa, 16 januari 2010, 20:04:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 17 januari 2010, 22:49:13 PM
Ja folk är otroliga. Bilar ska först hela tiden. Det är många gånger man har svängt och behövt använda hela vägbanan men det har ändå kommit en bil och kört fram så långt att man måste bromsa och vänta på att den bilisten ska backa.

Det är otroligt hur folk inte tänker när dom kör bil.

Får mig att tänka på vad en äldre kollega alltid brukade göra i sådana sammanhang. Denne kör alltid fram till bilisten, drar därefter i parkeringsbromsen och lägger armarna i kors. Alternativt tas det upp en tidning som börjar läsas. Under inga omständigheter öppnas några dörrar, utan eventuell konversation sköts via sidorutan. Hittills har denne kollega aldrig behövt backa vid de tillfällen då bussen solklart varit först in i svängen. Provocerande? Ja. Rätt i alla lägen? Nja, inte direkt.

Det lustiga är att vid dylika tillfällen är det sällan bilister backar trots att det finns utrymme. Man kör hellre runt bussen i en stor böj än att backa 2-3 meter. Problemet som den röda BMW:n på bilden hade var är att dess förare varken ville backa eller gena upp på höger trottoarkant.

På Liljaskolan fick vi lära oss flera enkla "regler". En var: "Om en bilist stannar flera meter innan stopplinjen för att denne ser att ett tungt fordon blinkar och därmed ska in på bilens gata, då är denne bilist garanterat en yrkesförare själv. Alternativt en pensionerad yrkesförare."

Niclas Rosenius



    Det är ju så att många fordonsförare tittar bara så långt som  dom närmsta meterna förför sig.

   Och man ser inte att en viss situation håller på att inträffa. Om folk tar det lite lugnare itrafiken så kanske dom hinner med att uppfatta vad som håller på att hända i tid utan hamna i en knipig situation.

    Man har sett många konstiga beteende under alla år som yrkeschafför så man häpnar ibland att folk inte har bättre framförhållning och att kunna läsa av trafiksituationen bättre än vad dom gör.

   Sedan att ett tyngre fordon helt plötsligt dyker upp runt ett hörn, ja då får man försöka lösa situattinen på bästa sätt, vilket vissa i trafiken har svårt att klara av.

   //Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 17 januari 2010, 19:54:16 PM
Även 6645 är stomlinjeblå. Vill minnas att den lackades om redan 2008.

Ja, den glömde jag. Jag har till och med bild på den som stomlinjeblå. Jag har en bild på den som SL-röd tagen i juli 2008, så bussen lackerades om under hösten 2008.

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 januari 2010, 11:52:41 AM

    Även 6615 syns ibland på 677. Den är också blå.

   //Niclas

 

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

deinflu

Minns jag fel? Är det inte som så att som fordonsförare har jag aldrig laglig rätt att utnyttja mer än 50 % av vägbredden. I Sverige den högra halvan. Så enligt den tjocka blå är det ju tyvärr faktiskt jag som kör den breda bussen som inkräktar på det mötande fordonets väghalva. Så jag som kör bussen är skyldig att släppa fram den mötande bilen, om jag inte ryms på halva vägbredden. Alltså backa om det behövs. Våra lagskrivare är fantastiska.  ??? ??? ???

Ersa

Citat från: deinflu skrivet 18 januari 2010, 09:12:36 AM
Minns jag fel? Är det inte som så att som fordonsförare har jag aldrig laglig rätt att utnyttja mer än 50 % av vägbredden. I Sverige den högra halvan. Så enligt den tjocka blå är det ju tyvärr faktiskt jag som kör den breda bussen som inkräktar på det mötande fordonets väghalva. Så jag som kör bussen är skyldig att släppa fram den mötande bilen, om jag inte ryms på halva vägbredden. Alltså backa om det behövs. Våra lagskrivare är fantastiska.  ??? ??? ???

Visst. Men om man går på 100% lagtext och 0% sunt förnuft kan man ställa till med riktig oreda, och därmed blockera både för bussen, sig själv samt alla andra trafikanter. Om alla hjälps åt med att turas om att utnyttja trånga utrymmen kommer alla fram snabbare. Därmed är det självklart inte så att bussen ska in först i det trånga utrymmet, utan att de bägge parterna har ögonkontakt, samarbetar och avvaktar in varandra. Dessutom ska bägge parter ha förståelse för att misstag kan ske från den andre parten.

Men i fallet på bilden var bussen redan mitt uppe i svängen, och bilisten anpassade tyvärr inte hastigheten till det stora hindret. Om ena parten redan är mitt inne i det trånga utrymmet kan den andra parten inte börja bege sig in på samma ställe samtidigt.

Björn Ax

Citat från: deinflu skrivet 18 januari 2010, 09:12:36 AM
Minns jag fel? Är det inte som så att som fordonsförare har jag aldrig laglig rätt att utnyttja mer än 50 % av vägbredden. I Sverige den högra halvan. Så enligt den tjocka blå är det ju tyvärr faktiskt jag som kör den breda bussen som inkräktar på det mötande fordonets väghalva. Så jag som kör bussen är skyldig att släppa fram den mötande bilen, om jag inte ryms på halva vägbredden. Alltså backa om det behövs. Våra lagskrivare är fantastiska.  ??? ??? ???


Nja inte om det behövs för att säkerställa att fordonet kan komma fram säkert.

Har egen erfarenhet av detta då jag var tvungen att köra på vänster körfält på fel sida av en refug vid ett vägarbete och krockade självklart med en bilist som kom från en angränsande väg.

Blev självklart åtalad för vårdslöshet i trafik men åtalet ogillades då jag hade gjort manövern i väldigt låg hastighet + för att säkerställa att bussen kunde komma fram.

Så enligt domstolen så får man utnyttja fel sida av vägen om man gör det i låg hastighet och för att bussen ska kunna komma fram.

Det gör man ju om man måste använda hela körbanan när man svänger. Hellre det än att dra upp på trottoaren och köra på nån gångare.

yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 januari 2010, 07:49:58 AM

    Det är ju så att många fordonsförare tittar bara så långt som  dom närmsta meterna förför sig.

   Och man ser inte att en viss situation håller på att inträffa. Om folk tar det lite lugnare itrafiken så kanske dom hinner med att uppfatta vad som håller på att hända i tid utan hamna i en knipig situation.

    Man har sett många konstiga beteende under alla år som yrkeschafför så man häpnar ibland att folk inte har bättre framförhållning och att kunna läsa av trafiksituationen bättre än vad dom gör.

   Sedan att ett tyngre fordon helt plötsligt dyker upp runt ett hörn, ja då får man försöka lösa situattinen på bästa sätt, vilket vissa i trafiken har svårt att klara av.

   //Niclas


Kan bara hålla med dig Niclas väldigt bra skrivet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Efter att ha tittat och läst.
Visa en bild på en trafiksitution och direkt kommer det massa inlägg om självupplevda,egenhörda
och andrahandslästa berättelser.
Jag tror att det förutom jobbet nog ligger oss varmast om hjärtat.
Jag misstänker att 60% som skriver är yrkesförare av någon sort,
Är vi själva så på det klara med vad trafik handlar om?
Är vi alla felfria?
Vart tog alla bilder vägen på Capitoler,Metroploer och CF:are vägen?
Samtidigt tycker jag om att det är högt i tak och jag tål även att man kan bli kritiserad av andra

Skrivet med lätt ironi medans jag väntar på våren

/Lennart

Ersa

Är man för nitisk och kritisk när man som yrkesförare konstaterar att ett fåtal bilförare inte kan framföra sitt fordon samtidigt som de planerar ett steg i förväg? Är det fel och för hårt av samhället att kräva att man som b-körkortsinnehavare ska kunna backa sin bil några meter bakåt om man hamnat i ett låst läge? Är det fel av mig som förare av ett tungt fordon att hoppas på att bilister med körkort förstår att en 15 meter lång buss tar upp lite mer utrymme än en VW Golf? Gäller inte de generella kraven för uppkörning även efter uppåt 5-30 år efter att man fått körkortet?

För yrkestrafiken gäller helt klart ömsesidig respekt och att alltid framföra sitt fordon som ett föredöme. Men jag tycker att samhället gott även kan avkräva ömsesidig respekt från den icke yrkesmässiga trafiken.

Staffans historia talade för sig själv. Man kan inte kräva att den andre parten ska fixa alla ens egna misstag, utan man måste kunna jämka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2010, 13:33:15 PM
Är man för nitisk och kritisk när man som yrkesförare konstaterar att ett fåtal bilförare inte kan framföra sitt fordon samtidigt som de planerar ett steg i förväg? Är det fel och för hårt av samhället att kräva att man som b-körkortsinnehavare ska kunna backa sin bil några meter bakåt om man hamnat i ett låst läge? Är det fel av mig som förare av ett tungt fordon att hoppas på att bilister med körkort förstår att en 15 meter lång buss tar upp lite mer utrymme än en VW Golf? Gäller inte de generella kraven för uppkörning även efter uppåt 5-30 år efter att man fått körkortet?

Det är inte för mycket begärt. Den som ger sig ut i trafiken skall naturligtvis klara av sitt fordon och i varje fall kunna backa en bit om så behövs. Man skall också visa hänsyn mot andra trafikanter och i detta ingår sådant som att man ger en cyklist ordentligt med vingelutrymme eller att man håller undan för ett större fordon. Jag tror också att de flesta privatbilister gör det, men det är ju bara avvikarna som märks.

Citat från: Ersa skrivet 19 januari 2010, 13:33:15 PM
För yrkestrafiken gäller helt klart ömsesidig respekt och att alltid framföra sitt fordon som ett föredöme. Men jag tycker att samhället gott även kan avkräva ömsesidig respekt från den icke yrkesmässiga trafiken.

Tyvärr finns det ju även rötägg som inte borde vara yrkesförare. Eller bilförare överhuvudtaget. Men även här gäller att det är undantagen som märks. Som den mötande bussförare som när jag ställt mig i position för att svänga vänster vid ett rödljus och han också skall svänga vänster kör fram så långt att jag måste backa. Det är bara det att jag har fyra bilar bakom mig. Jag stannade därför att jag måste släppa fram bilar i andra körfältet (det är grönt även för oss som skall svänga vänster) och bussen syntes inte ens när jag stannade. I det fallet hade det inte varit några problem för bussföraren att backa två meter men han stod där och gjorde fula tecken tills den bil som var längst bakom mig fattade att det var lämpligast att han backade först.
Eller de gånger man blivit omkörd av en buss eller lastbil på ett backkrön och nästan trängts i diket. Eller den lastbil som låg tre meter bakom bakluckan på mig och som jag lyckades undvika att bli påkörd bakifrån genom att hålla 100 meter lucka till framförvarande, vilket var tur då denne tvärnitade. Jag tänker gärna åt andra trafikanter men tycker det går lite för långt när det gäller yrkesförare.
Men som sagt: det är de fåtaliga undantagen som märks.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

Staffan skriver (som vanligt) vettiga saker. De flesta privatbilister ställer aldrig till några problem, men det är de som gör det som man minns. Jag kan komma på ett flertal exempel på yrkeschaufförer jag stött på som inte betett sig som de borde. Ett exempel från en kväll på E18 utanför Karlstad. Jag kör i tillåtna 90 km/h på en sträcka som är 2+1 med mitträcke och det är ganska gles trafik. På ett avsnitt med endast ett körfält blir jag upphunnen av en buss som verkar ha väldigt bråttom för han lägger sig väldigt nära, hur nära är svårt att avgöra, men det jag ser i innerbackspegeln är en vit bussfront, två strålkastare och ett diagonalt streck som talar om att det är en Volvo. Vindrutan syns inte. Dessutom hade en helljuset på. Jag vet inte vad han hade bråttom till, men hålla avstånd var uppenbarligen inte något han tänkte göra. Så fort det blir tvåfiligt så kör han om och försvinner ganska fort i mer än lagstadgad hastighet.

Ett annat fall, när jag sommarjobbat som budbilschaufför i Uppsala. Jag står på en gata en liten stund innan nio och väntar på att klockan ska bli nio så varuintaget jag ska leverera till öppnar. En bit framför mig står en buss, som plötsligt börjar backa. Jag inser att han inte ser mig, så jag går ut försöker vinka till chauffören att för att påkalla hans uppmärksamhet, men han stannar inte förrän min bil tar emot. Busschauffören kommer ut och är både arg och otrevlig och anser att det är en bussgata och att jag inte har där att göra. Min argument att skyltarna inte säger bussgata utan "endast fordon med tillstånd" och att jag inte kan komma åt varuintaget via annan väg biter inte. Tur i alla fall att han körde på mig i låg hastighet.

Ett tredje fall, denna gång från när jag jobbade extra inom posten. Jag är på väg att svänga vänster i en (enfilig) rondell när jag plötsligt får tvärnita för att en stor ledbuss kör in i rondellen framför mig.

Men de flesta trafikanter tycker jag ändå inte beter sig illa.

/Jonas

Björn Ax

Citat från: JB skrivet 19 januari 2010, 21:10:24 PM
Men de flesta trafikanter tycker jag ändå inte beter sig illa.

/Jonas

Nej självklart inte. Men det är som du skriver. Man minns bara dom som är idioter i trafiken.

Det finns både idiotiska bilister och yrkesförare.

Till groenis:
Men som sagt så är ju detta ett bussforum och då blir det övervägande historier som bussförare har upplevt.
Går man in på en annan känd bilsida och skriver nåt där om bussar så ska du se att det blir övervägande folk som skriver skit om bussförare.

Jag kan självklart som yrkesförare skriva många incidenter som har hänt med bilister men jag har även gjort vissa dåliga manövrer själv.

Så om man vill veta det från bussförarens synvinkel så läser man här. Vill man veta från bilistens synvinkel så läser man på den andra bilsidan

groenis

Björn
det jag menade med mitt inlägg var nog mer alla inlägg som kom efter en bild på en trafiksituation
och att det kommenteras om bilden, situationen har uppstått hade bilden sett annorlunda ut om
alla verkligen följer eventuella regler,om alla gator höll 9 meters bredd och alla landsvägar inte var under 13 meter breda cyklisterna höll sig på cykelbanorna fotgängare gick över på markerade ställen vilken utopi.
Dessvärre så det blir bara drömmar.
Jag tror att om man drar ner lite på inläggen om trafiksituationer så kommer det vi vill se fram bättre.
Risken är väl annars att de vi vill se drunknar i annat och då får man isåfall öppna upp en tavla med namnet "Dagens krock".

"Kritik är att skapa något konstruktivt vilket jag lyssnar på annars blir det ingen förändring"

Skrivet med lätt ironi

/Lennart

Björn Ax

Citat från: groenis skrivet 20 januari 2010, 14:43:16 PM
Björn
det jag menade med mitt inlägg var nog mer alla inlägg som kom efter en bild på en trafiksituation
och att det kommenteras om bilden, situationen har uppstått hade bilden sett annorlunda ut om
alla verkligen följer eventuella regler,om alla gator höll 9 meters bredd och alla landsvägar inte var under 13 meter breda cyklisterna höll sig på cykelbanorna fotgängare gick över på markerade ställen vilken utopi.
Dessvärre så det blir bara drömmar.
Jag tror att om man drar ner lite på inläggen om trafiksituationer så kommer det vi vill se fram bättre.
Risken är väl annars att de vi vill se drunknar i annat och då får man isåfall öppna upp en tavla med namnet "Dagens krock".

"Kritik är att skapa något konstruktivt vilket jag lyssnar på annars blir det ingen förändring"

Skrivet med lätt ironi

/Lennart

Tja förstår hur du tänker men det är ju ett diskussionsforum.
Jag tycker iaf det är roligt att läsa om andra personers upplevelser och dylikt.

Jag själv skulle tycka det vore tråkigt att gå in på en tråd med bild och det enda kommentarer som finns var "fin bild" eller liknande.

groenis

Björn
Det håller jag med om men varför inte då skriva något relaterat till bussmodellen och kort anekdot
om eventuell händelse med bussen eller platsen.
Vad som hände i "Knäckebröhult" är ju varken du eller jag behjälpta av.

Du har PM

/Lennart