Huvudmeny

Grusriksväg

Startat av zejo, 11 januari 2010, 20:52:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zejo

Finns det någon som kan bekräfta eller dementera att riksväg 83 mellan Ramsjö och Östavall var den sista med grusvägbana i Sverige? Vet någon dessutom vilket år den blev belagd?

Drängen

Det kan nog stämma. Gick ju under namnet "Riskväg 83". Flitigt omdebatterad i lokalmedia, inte minst p.g.a alla transporter till och från kloratfabriken i Alby. Annars är ju Ramsjökurvan en klassisk avåkningsplats. Har väl legat ett antal ton post där genom åren.

Krille

Citat från: Drängen skrivet 11 januari 2010, 22:35:49 PM. Annars är ju Ramsjökurvan en klassisk avåkningsplats. Har väl legat ett antal ton post där genom åren.

Hehe, är det bara post som legat i diket där eller?

/K

Drängen

Ooonej, men eftersom postrafiken till och från Ånge är ganska tät, så har det väl varit lite överrepresentation av postbilar från olika åkerier.

Mr G

Och hur är det med väg 90? Jag tror i och för sig att man har ändrat sträckning på vägen jämfört med tidigare. Väg 90 var en nord-sydlig förbindelse genom Norrland mittemellan E4:an och väg 343 (nuvarande E45). Sollefteå - Åsele - Lycksele vill jag minnas, men kollar jag på kartan nu går den till Vilhelmina istället. Det var mil efter mil med grus här på 70/80-talen. Och nästan bara ödemark längs med vägen. Svårt att tro att den kan ha beläggning hela sträckningen idag.
吉先生

Krille

Citat från: Drängen skrivet 13 januari 2010, 09:48:57 AM
Ooonej, men eftersom postrafiken till och från Ånge är ganska tät, så har det väl varit lite överrepresentation av postbilar från olika åkerier.

Ja just ja, tänkte jag inte på.

/K

zejo

Citat från: Mr G skrivet 13 januari 2010, 17:17:26 PM
Och hur är det med väg 90? Jag tror i och för sig att man har ändrat sträckning på vägen jämfört med tidigare. Väg 90 var en nord-sydlig förbindelse genom Norrland mittemellan E4:an och väg 343 (nuvarande E45). Sollefteå - Åsele - Lycksele vill jag minnas, men kollar jag på kartan nu går den till Vilhelmina istället. Det var mil efter mil med grus här på 70/80-talen. Och nästan bara ödemark längs med vägen. Svårt att tro att den kan ha beläggning hela sträckningen idag.

På den tiden gick 90:an upp till Glommersträsk, idag heter den lv 365 norr om Åsele. Hela sträckan upp till Glommersträsk är belagd idag. Den ursprungliga rv 90 gick dock ännu längre, via Älvsbyn och Boden ut till E4:an vid Börjelslandet. Av den sträckningen saknar endast delen mellan Siksjön och Grundsel (öster om Arvidsjaur) beläggning. Dåvarande riksväg 90 måste ha haft stor militär betydelse, eftersom den förband Sollefteå och Boden genom inlandet. Är det någon som vet något mer om detta?

Bengt Jönsson

Ja, denna till synes "onödiga" riksväg genom ödemarkerna har alltid intresserat mig.
Nu börjar denna tråd bli intressant..  8)

/B