Gröngult sken på trafikljusen

Startat av Ersa, 07 januari 2010, 19:20:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)



Rubriken ändrad i samband med tråddelning o flytt

// Nico

JDS

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM
Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)

Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2010, 20:34:17 PM
Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)

Åhå, det var senare än vad jag minns. Kul att få ett exakt datum. :)

Drängen

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 19:20:17 PM
Gröngult sken på trafikljusen var det, och därefter i c:a 10 år till. :)
På norska heter det "Taxigrönt". Kul tidsdokument, undrar hur många av personbilarna som blivit spik eller armeringsjärn idag?.

Nico


Den här tråden delades av från det ursprungliga i det busshistoriska forumet då dessa inlägg inte har något med bussar att göra.

Ursprungstråden »Påsen« återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31215
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: JDS skrivet 07 januari 2010, 20:34:17 PM
Nästan 15 faktiskt, sista dagen för grön-gult sken (eller möjligen första dagen utan) var 4 september 1999. (Åtminstone en anläggning i Stockholms innerstad hade dock kvar det en tid senare, någon som vet vilken jag tänker på?)

Jag minns att man i september 1999 gjorde ett skifte från gröngult till bara gult. Här i Uppsala tog skiftet upp till ca en vecka. Här började man med de stora vägarna och sedan fortsatte man

Om man kommer till Italien så kan man fortfarande se gröngult. Nya signaler har faktiskt bara gult men de verkar aldrig ställt om äldre signaler utan låter de fortsätta lysa gröngult
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Vet att vi på mitt dåvarande arbete (Gatukontoret i Malmö) hade en intressant diskussion inför förändringen. Skulle man bara övergå till ny signalväxling eller skulle man också passa på att korta "säkerhetstiden".

Idag finns faktiskt en liten delikat lösning på det problemet. Den dimensionerande trafikanten som skall passera trafiksignalen för fordon i en korsning är cyklisten, eftersom den rör sig så mycket långsammanre än en passerande bil.
...
men om man antar att cyklisten har god möjlighet att stanna för gult ljus så finns det möjligen 1-3 s att spara in vid ljusväxlingen.

Observare att jag föreslår detta som en trafiksäkerhetsåtgärder för att få större respekt för gult och rött ljus, och INTE som en framkomlighetsåtgärd.

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!

Ingwar Åfeldt

Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 18:23:08 PM

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!

Okay att köra mot rött? Det låter inte rätt. Rött är stopp och inget annat.

En ljuskombination jag inte förstår är rött + gult innan det slår om till grönt. En helt onödig kombination.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 januari 2010, 21:50:38 PM

En ljuskombination jag inte förstår är rött + gult innan det slår om till grönt. En helt onödig kombination.

Jag håller faktiskt inte alls med dig på den här punkten. Det är möjligt att detta handlar om en vanesak. Men jag har kört i en del länder, bland annat i Sydeuropa där rödgult saknas och där det går direkt från rött till grönt utan att det är gult emellan. Gult används i dessa länder bara som mellansteg från grönt till rött. Jag blir faktiskt mest irriterad när jag kör i dessa länder över att det blir grönt direkt. Det känns som om man inte får tid att förbereda sig eller hur man nu ska säga. Det känns stressigare att det gröna kommer direkt istället för det rödgula mellansteget. Jag vet att det är likadant i USA som i sydeuropeiska länder med detta.

Om den verkliga anledningen till rödgult beror på som jag upplever, dvs motverka stressen vet jag inte men jag är säker på att det finns en anledning till detta i alla fall och att det inte bara är någon helt onödig kombination

Den signalväxling som vi idag har i Sverige kallas engelsk signalväxling och är rekommenderad av EU. Jag vet att fler och fler av de länder som haft andra varianter håller mer och mer att övergå till engelsk signalväxling precis som vi redan gjort i Sverige

Men det roliga är att när jag varit ute och kört har jag sett flera varianter på signalväxling:

1. Engelsk signalväxling, dvs den vi har idag i Sverige men också finns i Tyskland och givetvis i Storbritannien. Är den signalväxling som är vanligast inom EU: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

2. Den signalväxling som bland annat finns på en del håll i Sydeuropa: Rött, sedan direkt till grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

3. Gammal svensk signalväxling, har även förekommit i forna DDR och lär visst funnits ytterligare några ställen i det forna östblocket: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gröngult och så tillbaks till rött

4. Speciell signalväxling som förut fanns i Dresden och finns visst kvar i enstaka platser i forna östblocket: Rött, därefter rödgult, grönt, sedan gröngult, därefter gult och så tillbaks till rött

5. Italiensk signalväxling som finns kvar i stor omfattning på äldre anläggningar: Rött, sedan direkt till grönt, sedan gröngult och så tillbaks till rött

6. Rysk signalväxling, har träffat på detta även i Baltikum men faktiskt även lustigt nog i Österrike på enstaka ställen: Rött, därefter rödgult, grönt, blinkande grönt, sedan gult och så tillbaks till rött

Jag får alltså detta till hela 6 varianter och samtliga dessa varianter finns faktiskt inom EU eller har i alla fall funnits i EU-länder även om någon variant kan vid det här laget vara på väg ut. EU har i alla fall som mål att samtliga anläggningar inom hela EU ska ha engelsk signalväxling. I Italien håller man på att gå över till engelsk signalväxling har jag märkt men där tycks det ta tid. De har hittills bara satt in det i nybyggda anläggningar de allra senaste åren. De allra flesta har kvar den gamla italienska signalväxlingen. Där verkar man heller inte planera att förändra på befintliga anläggningar. I Sverige däremot gjorde man under ca 1-2 veckor ett större skifte på samtliga anläggningar i hela landet. Man förberedde tekniken för detta ett par år i förväg inför omställningen. Och då ställde man ju om även på riktigt gamla anläggningar. Men jag tror inte att det är många länder som varit så ambitiösa med en omställning som man var i Sverige 1999. De övriga länderna verkar mer göra som Italien, dvs bygga nya anläggningar enligt EU:s rekommendationer men låta de övriga anläggningarna vara som de är

Oj! Det här blev ett långt inlägg. Kanske ingen orkar läsa detta? ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Men nog var det väl inte EU, utan FN som låg bakom förändringen från gröngult till enbart gult i Sverige 1999?

Ersa

Hittade lite info här:
http://arkiv.ostran.se/harkiv/ost/1999/07/02/OST19990702BBEEUU000_247878.htm

"Den här förändringen är planerad sedan mycket länge. I botten finns en FN-konvention som antogs redan 1968 och som Sverige antog 1978 och undertecknade 1985. Och nu är det alltså dags nästan 15 år senare. Faktum är att Sverige släpat efter med den här reformen och det är endast Katalonien i Spanien och vissa områden av Italien som har kvar gröngul växling."

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 23:24:22 PM
Men nog var det väl inte EU, utan FN som låg bakom förändringen från gröngult till enbart gult i Sverige 1999?

Det fanns någon regel från UNECE, dvs FN:s organ för trafik i Europa som rekomenderade denna förändring och drev på förändringen redan 1985. Detta var före EU:s tid om sånt här. Men enligt tekniker som jag pratat med när omställningen var aktuell så var EU inblandade och drev på frågan ytterligare. Och EU rekomenderar den engelska signalväxlingen som vi idag har i Sverige. Men det är anmärkningsvärt att ett antal länder inom EU som alltså är knutna till samma avtal som Sverige fortfarande har egna signalväxlingar som inte stämmer med EU:s rekomendation
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 januari 2010, 23:20:13 PM
Jag håller faktiskt inte alls med dig på den här punkten. Det är möjligt att detta handlar om en vanesak. Men jag har kört i en del länder, bland annat i Sydeuropa där rödgult saknas och där det går direkt från rött till grönt utan att det är gult emellan. Gult används i dessa länder bara som mellansteg från grönt till rött. Jag blir faktiskt mest irriterad när jag kör i dessa länder över att det blir grönt direkt. Det känns som om man inte får tid att förbereda sig eller hur man nu ska säga. Det känns stressigare att det gröna kommer direkt istället för det rödgula mellansteget. Jag vet att det är likadant i USA som i sydeuropeiska länder med detta.

Om den verkliga anledningen till rödgult beror på som jag upplever, dvs motverka stressen vet jag inte men jag är säker på att det finns en anledning till detta i alla fall och att det inte bara är någon helt onödig kombination


Jodå, jag orkade läsa hela inlägget. När jag tog mitt körkort 1961 så sade man från bilskolans sida att rött + gult signalljus var för att man skulle vara beredd att åka på grönt. Jag anser att kör man ett motorfordon så är man beredd hela tiden, det behövs ingen speciell uppmaning att göra sig beredd. Jag anser att det finns ingen riktig funktion för den rödgula signalbilden. Man skall vara beredd att åka när det slår om från rött till grönt. Det fungerar alldeles utmärkt i verkligheten. Är man det minsta uppmärksam så ser man ändå i god tid när grönt ljus kan förväntas. Och uppmärksam skall man vara i trafiken.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 00:49:12 AM
Jodå, jag orkade läsa hela inlägget. När jag tog mitt körkort 1961 så sade man från bilskolans sida att rött + gult signalljus var för att man skulle vara beredd att åka på grönt. Jag anser att kör man ett motorfordon så är man beredd hela tiden, det behövs ingen speciell uppmaning att göra sig beredd. Jag anser att det finns ingen riktig funktion för den rödgula signalbilden. Man skall vara beredd att åka när det slår om från rött till grönt. Det fungerar alldeles utmärkt i verkligheten. Är man det minsta uppmärksam så ser man ändå i god tid när grönt ljus kan förväntas. Och uppmärksam skall man vara i trafiken.

M v h
Ingwar

Just för att jag inte delar din åsikt i den här frågan utan har en annan uppfattning så tycker jag att det blir intressant. Skulle vara intressant att få veta om du upplevde rödgult som onödigt redan när du bodde i Sverige och till vardags brukade se den signalbilden när du var ute och körde eller om detta är en uppfattning du fått sedan du vant dig vid USA:s rödljus som saknar rödgult precis som det förövrigt gör på en del håll i Sydeuropa där jag kört?

Det skulle också vara intressant att veta vilken ursprungstanken var med rödgult. Om detta beror på vad din körskola påstod 1961, dvs att man skulle vara beredd att åka på grönt? Eller om det kan finnas en förklaring i det som är min personliga uppfattning, nämligen att det motverkar stress. För när jag kört i länder som saknar rödgult känner jag faktiskt mer stress när det slår om direkt till grönt mot att det blir rödgult i några sekunder innan det blir grönt. Resultatet borde vara det samma tycker jag egentligen. Jag kommer nog iväg lika fort från rödljuskorsningen oavsett vilket system man än har på den. Men ändå känner jag som förare en större stressfaktor när det slår om direkt till grönt av någon anledning. I mitt fall kan det bero till viss del på en vanesak också. Jag är mest van vid att ha rödgult och kanske därför stressas lite av att det går direkt till grönt

Men som sagt var, någon anledning måste det finnas till rödgult. Onödigt tror jag inte det är. En signalanläggning med rödgult borde dessutom nästan bli dyrare att bygga än där rödgult saknas. Den kräver nämligen en funktion extra som inte finns på de anläggningar där rödgult saknas

Jag har en anledning till som gör att jag tror att rödgult kan ha någon fördel som någon räknat ut. För bra länge sedan bestämde vissa länder att det skulle vara rödgult innan det blev grönt medan andra bestämde att det skulle gå direkt till grönt. Detta troligen baserat på lite olika filosofier. Men dessa värderingar borde gjorts för väldigt länge sedan. Men i modernare tid har EU bestämt sig för att rödgult är att rekommendera. Deras värdering borde gjorts långt senare och vara en modernare värdering. Eftersom det dessutom finns båda varianterna inom EU så kan jag tänka mig att man då gjort utvärderingar i de olika länderna och kommit fram till en slutsats

Jag vet att jag spånar och spekulerar lite, men det är ju just vad forum av det här slaget ibland lockar fram till dessemellan när det blir intressant
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 01:32:24 AM
Just för att jag inte delar din åsikt i den här frågan utan har en annan uppfattning så tycker jag att det blir intressant. Skulle vara intressant att få veta om du upplevde rödgult som onödigt redan när du bodde i Sverige och till vardags brukade se den signalbilden när du var ute och körde eller om detta är en uppfattning du fått sedan du vant dig vid USA:s rödljus som saknar rödgult precis som det förövrigt gör på en del håll i Sydeuropa där jag kört?


Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar