Gröngult sken på trafikljusen

Startat av Ersa, 07 januari 2010, 19:20:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 02:42:34 AM
Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar

Rött blinkande sken skulle då alltså motsvara flervägsstoppet som finns i vissa korsningar här i Sverige? Vid gult blinkande sken eller avstängda signaler är det i första hand vägmärket under signalen som gäller. Finns det inget så gäller högerregeln (såvida det inte är huvudled).

Ingwar Åfeldt

Citat från: Hans Melange skrivet 09 januari 2010, 03:26:29 AM
Rött blinkande sken skulle då alltså motsvara flervägsstoppet som finns i vissa korsningar här i Sverige? Vid gult blinkande sken eller avstängda signaler är det i första hand vägmärket under signalen som gäller. Finns det inget så gäller högerregeln (såvida det inte är huvudled).

Flervägsstopp är vanligt i USA, framförallt i bostadsområden men även vissa större korsningar.

M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 januari 2010, 02:42:34 AM
Jag tyckte redan när jag tog körkortet att rödgult var en onödig signalbild. Det var därför jag frågade på körskolan varför den användes. Så min inställning kommer inte av att jag bor i USA.

Här (i USA) används också ett par andra signalbilder som jag aldrig sett i Europa och det är vid fel på signalanläggningen så den inte fungerar på normalt sätt. Då används rött blinkande sken åt alla håll samtidigt. Det innebär att alla måste stanna som vid stopplikt och sedan vänta på sin tur att köra vidare. Det gäller alltså att hålla reda på i vilken turordning man stannat. I praktiken fungerar det dock så vid tät trafik att i regel åker 5-10 bilar åt gången istället för bara en. Samma betydelse har släckta signaler. Gul blinkande sken används ibland av samma orsak och det betyder att man kan fortsätta genom korsningen (utan stopp) efter att ha övertygat sig om att det kan ske utan fara.

M v h
Ingwar


Gult blinkande finns här i Europa. Och det betyder i praktiken att det är ur funktion. Sitter väjningspliktsskyltar eller stoppliktsskyltar vid korsningen gäller dessa. Är det huvudled gäller detta. Annars gäller högerregeln

Rött blinkande skulle aldrig fungera här. En signal som blinkar rött betyder stopp och inget annat. På järnvägsövergångar är det rött med blink och skulle man ställa in ett vanligt rödljus vid en vanlig rödljuskorsning till att den blinkar rött istället för gult blink så skulle det enligt våra trafikregler inte kunna tolkas som något annat än som stopp. Jag tror faktiskt att många av oss till och med skulle tolka ett blinkande rött som ett ännu strängare stopp än att det bara lyser rött. Så det är nog tur att vi i Europa i alla fall inte har blinkade rött enligt denna beskrivning i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 08 januari 2010, 18:23:08 PM
Vet att vi på mitt dåvarande arbete (Gatukontoret i Malmö) hade en intressant diskussion inför förändringen. Skulle man bara övergå till ny signalväxling eller skulle man också passa på att korta "säkerhetstiden".

Idag finns faktiskt en liten delikat lösning på det problemet. Den dimensionerande trafikanten som skall passera trafiksignalen för fordon i en korsning är cyklisten, eftersom den rör sig så mycket långsammanre än en passerande bil.
...
men om man antar att cyklisten har god möjlighet att stanna för gult ljus så finns det möjligen 1-3 s att spara in vid ljusväxlingen.

Observare att jag föreslår detta som en trafiksäkerhetsåtgärder för att få större respekt för gult och rött ljus, och INTE som en framkomlighetsåtgärd.

Idag vet de flesta bilister, med eller utan körkort, att det är okej att köra en liten bit in på det röda ljuset!

Här i Sverige betyder gult ljus i praktiken "gasa".
I Frankrike och Belgien finns ingen säkerhetsmån mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna utan det slår om samtidigt - men i och med att det gula ljuset respekteras där så funkar det utmärkt; bilarna stannar redan vid gult. Månne dags för lite beivrande av trafiksignalsdisciplinen i Sverige?

Anders

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 14:12:52 PMRött blinkande skulle aldrig fungera här. En signal som blinkar rött betyder stopp och inget annat. På järnvägsövergångar är det rött med blink och skulle man ställa in ett vanligt rödljus vid en vanlig rödljuskorsning till att den blinkar rött istället för gult blink så skulle det enligt våra trafikregler inte kunna tolkas som något annat än som stopp. Jag tror faktiskt att många av oss till och med skulle tolka ett blinkande rött som ett ännu strängare stopp än att det bara lyser rött. Så det är nog tur att vi i Europa i alla fall inte har blinkade rött enligt denna beskrivning i alla fall.

Varför skulle blinkande rött inte fungera här... är amerikanarna smartare/duktigare än vad vi européer är?  Ursäkta ironin, men jag är lite småallergisk mot uttrycket "skulle aldrig fungera här" då det i många fall faktiskt innebär att man implicit idiotförklarar antingen sig själv och/eller sin omgivning.

Alla kan lära sig det mesta så det bör inte vara något större problem med en troligen ganska basal funktion som blinkande rött ljus enligt somligt amerikanskt manér. Personligen så tror jag de flesta skulle anta att det handlar om varning för fara... ungefär i klass med flervägsstoppet som nämns ovan.  I.o.m. att det sedan finns en mängd skillnader inom Europa så bör man nog inte dra allt över en kam. För at citera ytterligare en sak så är även t.ex. "vi i Europa" en ganska bred sak att svänga sig med och att säga vi och mena jag (som vissa förare även gör i vissa inlägg) blir fel. Tror jag sagt det tidigare, men i scenarion som dessa så ska man inte utgå enbart från svenska förhållanden och sedan anta att samma saker gäller generellt i Europa och i övrigt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 10 januari 2010, 10:09:19 AM
Varför skulle blinkande rött inte fungera här... är amerikanarna smartare/duktigare än vad vi européer är?  Ursäkta ironin, men jag är lite småallergisk mot uttrycket "skulle aldrig fungera här" då det i många fall faktiskt innebär att man implicit idiotförklarar antingen sig själv och/eller sin omgivning.

Alla kan lära sig det mesta så det bör inte vara något större problem med en troligen ganska basal funktion som blinkande rött ljus enligt somligt amerikanskt manér. Personligen så tror jag de flesta skulle anta att det handlar om varning för fara... ungefär i klass med flervägsstoppet som nämns ovan.  I.o.m. att det sedan finns en mängd skillnader inom Europa så bör man nog inte dra allt över en kam. För at citera ytterligare en sak så är även t.ex. "vi i Europa" en ganska bred sak att svänga sig med och att säga vi och mena jag (som vissa förare även gör i vissa inlägg) blir fel. Tror jag sagt det tidigare, men i scenarion som dessa så ska man inte utgå enbart från svenska förhållanden och sedan anta att samma saker gäller generellt i Europa och i övrigt.

Det mesta av trafikregler i Europa är lika varandra. Skillnader finns men det är inte så många som man ibland kan tro. För att ge sig in på det ämne som den här tråden handlar om, dvs rödljusen så har jag redan redovisat en hel del olikheter i Europa och till och med inom EU med detta. Men trafikregler i helhet är Europa förhållandevis likt varandra, och speciellt i jämförelse med USA där betydligt fler saker skiljer sig

Varför jag inte tror på att införa blinkande rött i alla fall i Sverige beror på att det redan finns en sådan signal som just betyder stopp. Och här betyder det dessutom stopp tills det röda åtminstone slutar blinka. Vanligast är järnvägsövergångar. Där finns det två växelvis blinkande röda lampor och där får man absolut inte köra förrän det slutar blinka. Men det finns faktiskt kvar gamla signaler på järnvägsövergångar med bara en ensam blinkande lampa. Det är lika hårt där att man får absolut inte köra förrän den slutar blinka. Men blinkande rött betyder stopp även på andra ställen än järnvägsövergångar

Det är därför jag är säker på att införa blinkande rött i Sverige enligt den princip som Ingwar beskriver finns i USA inte är lämplig för Sverige. Enligt Ingwar ska man alltså stanna och vänta ett tag men sedan köra. Man väntar alltså inte på att det slutar blinka. Här måste vi vänta på att det slutar blinka innan vi får köra

Jag påstår inte att varken européer eller amerikaner är varken smartare eller dummare. Men man har utvecklat olika trafikregler under årens lopp och gjort trafikanter vana vid olika principer som fungerar i sin ursprungliga miljö. Men om man skulle blanda dessa regler med andras regler kan det kanske slå fel. Skulle det blinka rött på en svensk rödljuskorsning skulle en svensk bilist som bara känner till svenska trafikregler och håller hårt på dessa inte kunna tolka det på annat sätt än att stanna tills det slutar blinka rött eller rättare sagt tills inget är rött alls utan något annat händer. Jag tror därför att det är synnerligen olämpligt i Sverige eftersom det skulle förvirra svenska bilister. I USA lär de sig givetvis detta från början

Sammanfattningsvis lär vi oss här att allt som lyser rött betyder stopp och att man aldrig får köra förrän det slutar antingen lysa eller blinka rött. Jag tror det är bäst att det fortsätter vara det som gäller eftersom det är så väldigt inarbetat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan K

Citat från: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:01:51 PM
Här i Sverige betyder gult ljus i praktiken "gasa".
I Frankrike och Belgien finns ingen säkerhetsmån mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna utan det slår om samtidigt - men i och med att det gula ljuset respekteras där så funkar det utmärkt; bilarna stannar redan vid gult. Månne dags för lite beivrande av trafiksignalsdisciplinen i Sverige?

Anders

Det var lite grand det som jag misstänkte! Här i Sverige vet vi att det går att passera rött ljus med marginal.
En sak som jag dock undrar över är om det finns någon som helst rekommendation från FN (UNECE) eller annan part om hur långa säkerhetstider som man bör ha!
Att ha 0 sekunder är ju heller inte särskilt klokt!

JDS

Citat från: Stefan K skrivet 10 januari 2010, 16:25:23 PM
Det var lite grand det som jag misstänkte! Här i Sverige vet vi att det går att passera rött ljus med marginal.
En sak som jag dock undrar över är om det finns någon som helst rekommendation från FN (UNECE) eller annan part om hur långa säkerhetstider som man bör ha!
Att ha 0 sekunder är ju heller inte särskilt klokt!

Numera förekommer väl mycket korta tider även i Sverige? Jag håller inte alls med om att "vi vet" att det går att passera rött ljus med marginal, det är du som tror det.

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 10 januari 2010, 21:35:03 PM
Numera förekommer väl mycket korta tider även i Sverige? Jag håller inte alls med om att "vi vet" att det går att passera rött ljus med marginal, det är du som tror det.

Däremot vet vi att det går att passera gult ljus med marginal!

Det direkta problemet är inte att folk kör mot rött - lagbrottet begås redan vid gulljuskörningen! Om det gula ljuset respekterades skulle man kunna reducera tiden mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna till 0 sekunder.

Anders

JDS

Citat från: Anders Noren skrivet 10 januari 2010, 23:12:24 PM
Om det gula ljuset respekterades skulle man kunna reducera tiden mellan rött för bilisterna och grönt för fotgängarna till 0 sekunder.

Här i Stockholm vill jag nog påstå att den är det i rätt många korsningar. Växlingen till rött ljus på den ena gatan och till röd/gult (respektive grönt för fotgängare) på den andra inträffar i varje fall i samma sekund. Så antingen har jag noll koll eller så är det ni andra som inte har varit i Stockholm  :)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 10 januari 2010, 23:27:25 PM
Här i Stockholm vill jag nog påstå att den är det i rätt många korsningar. Växlingen till rött ljus på den ena gatan och till röd/gult (respektive grönt för fotgängare) på den andra inträffar i varje fall i samma sekund. Så antingen har jag noll koll eller så är det ni andra som inte har varit i Stockholm  :)

I Uppsala verkar man ha vanvettigt långa säkerhetstider, för där känns det som att det är rött för alla trafikanter åt alla håll - samtidigt - jämt!

JDS

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2010, 23:37:39 PM
I Uppsala verkar man ha vanvettigt långa säkerhetstider, för där känns det som att det är rött för alla trafikanter åt alla håll - samtidigt - jämt!

Ja, det tycker jag också men är det inte ofta någon sån där liten konturpil som lyser någonstans i onödan och stoppar all mänsklig verksamhet?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 11 januari 2010, 01:09:05 AM
Ja, det tycker jag också men är det inte ofta någon sån där liten konturpil som lyser någonstans i onödan och stoppar all mänsklig verksamhet?

Nej, du kan komma susande i bil kl 04:30 som enda trafikant, och du får ändå rött och måste vänta i 10-20 sek innan du kan köra vidare. Jag undrar hur mycket onödiga avgaser som släpps ut i den staden egentligen. >:(

Nico


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2010, 14:31:48 PMJag tror därför att det är synnerligen olämpligt i Sverige eftersom det skulle förvirra svenska bilister. I USA lär de sig givetvis detta från början

Sammanfattningsvis lär vi oss här att allt som lyser rött betyder stopp och att man aldrig får köra förrän det slutar antingen lysa eller blinka rött. Jag tror det är bäst att det fortsätter vara det som gäller eftersom det är så väldigt inarbetat.

Men... med ett sådant synsätt på förmågorna hos svenska bilister blir det indirekt ändå att du hävdar att vi inte är lika kapabla som en del andra?!

Återigen ursäkta att jag säger det, men jag tycker att du talar för en allt för stor grupp och inte heller svenska bilister är en homogen grupp. Hade detta synsätt du här verkar ge uttryck för gällt hos myndigheterna så borde vi bl.a. aldrig ha infört högertrafiken 1967. Kikar man lite på det hela så tycker jag nog nämligen att flera av dina argument till viss del påminner om en del av de som vänstertrafikanhängarna framförde.

Min poäng är i alla fall att inget är hugget i sten! Visserligen betyder rött ljus självklart stopp i vissa fall, men då de flesta människor har åtminstone partiell tankeförmåga (och en apa kan nog lära sig köra bil) så bör nog även äldre bilister kunna lära in nya alternativt flera betydelser av rött ljus.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 11 januari 2010, 11:26:15 AM
Men... med ett sådant synsätt på förmågorna hos svenska bilister blir det indirekt ändå att du hävdar att vi inte är lika kapabla som en del andra?!

Återigen ursäkta att jag säger det, men jag tycker att du talar för en allt för stor grupp och inte heller svenska bilister är en homogen grupp. Hade detta synsätt du här verkar ge uttryck för gällt hos myndigheterna så borde vi bl.a. aldrig ha infört högertrafiken 1967. Kikar man lite på det hela så tycker jag nog nämligen att flera av dina argument till viss del påminner om en del av de som vänstertrafikanhängarna framförde.

Min poäng är i alla fall att inget är hugget i sten! Visserligen betyder rött ljus självklart stopp i vissa fall, men då de flesta människor har åtminstone partiell tankeförmåga (och en apa kan nog lära sig köra bil) så bör nog även äldre bilister kunna lära in nya alternativt flera betydelser av rött ljus.


Hur de tänker i USA med rött ljus som antingen blinkar eller lyser fast i relation till stopp har jag ingen aning om

Givetvis är inte folk obildbara. Och jag har redan sagt att varken européer eller amerikaner är varken dummare eller smartare

Men i bland annat Sverige saknas anledning att införa blinkande rött i vägkorsningar som någon sorts varning när signalerna inte fungerar som de ska. Vi har redan en sådan funktion, nämligen det gula blinket

Visst kan folk lära sig nytt. Dessemellan införs också nya regler som vi måste lära oss. Men ett rött sken oavsett om det lyser fast eller blinkar är så inrotat att det betyder stopp och att man absolut inte får köra förrän det röda åtminstone försvinner. Jag tror att det i vår trafikkultur och efter de trafikregler som finns här skulle vara synnerligen olämpligt att införa en ny regel som så att säga plötsligt tillåter en sorts rödljuskörning, vilket detta skulle bli. Alltså en form av lättnad runt det tabubelagda mot att köra mot allting som lyser rött

Så jag vidhåller att blinkande rött med den innebörd som beskrivits ska finnas i USA skulle vara synnerligen olämplig i Sverige. Nej, jag generaliserar inte att alla tycker lika. Jag bara tror att vissa saker är lämpliga och andra inte. Och just det här är jag helt säker på inte skulle vara lämpligt just på grund av vad jag sagt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.