Keep left and look right!

Startat av Ersa, 03 januari 2010, 14:42:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 januari 2010, 02:34:19 AM
Kanada har föresten högertrafik så där finns väl egentligen inget med brittisk standard.

Att ha drottning Elizabeth II som statschef, mäta hastighet i miles per hour och temperatur i Fahrenheit räcker iaf en bit.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 januari 2010, 02:34:19 AM
Men Cypern har i alla fall både äkta brittiska kontakter och vänstertrafik. Så där är det mesta som är tekniskt efter brittisk standard :D

Jag har för mig att t.o.m. registreringsskyltarna på Cypern har samma stil/typsnitt som i Storbritannien.

Ersa

Citat från: Fredrik W skrivet 07 januari 2010, 12:28:07 PM
Jag har för mig att t.o.m. registreringsskyltarna på Cypern har samma stil/typsnitt som i Storbritannien.

Från 2004 ser typsnittet väldigt "svenskt" ut, men det är iaf vitt fram och gult bak:
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_CYPR.html

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 januari 2010, 02:34:19 AM
Kanada, Australien och Nya Zeeland har inga brittiska kontakter utan egna. Kanada har amerikansk standard och Australien och Nya Zeeland har en egen standard som påminner om amerikansk fast med sneda stift istället för raka som finns i USA och Kanada. Indien är jag inte säker på. Kanada har föresten högertrafik så där finns väl egentligen inget med brittisk standard. Indien och Pakistan har vänstertrafik men jag har för mig att de inte har brittiska kontakter utan något annat istället

Men Cypern har i alla fall både äkta brittiska kontakter och vänstertrafik. Så där är det mesta som är tekniskt efter brittisk standard :D


.. men i resten av  världen är det "Deutsches Institut für Normung" dvs DIN som gäller ..  ;D
Exv. har en vanlig "Schuko" DIN 49440/441 alt. IEC/TR 60083  8)

En "Schuko" är det som vi i vanligt tal kallar för jordad stickpropp!  :P :P

/B

Fredrik W

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 12:44:03 PM
Från 2004 ser typsnittet väldigt "svenskt" ut, men det är iaf vitt fram och gult bak:
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_CYPR.html

Ok! Jag var där år 2000, vilket förklarar saken.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 januari 2010, 12:55:58 PM

.. men i resten av  världen är det "Deutsches Institut für Normung" dvs DIN som gäller ..  ;D
Exv. har en vanlig "Schuko" DIN 49440/441 alt. IEC/TR 60083  8)

En "Schuko" är det som vi i vanligt tal kallar för jordad stickpropp!  :P :P

/B

Nej det stämmer inte alls. Bara här i Europa finns idag 6 olika standarder för stickproppar

1. Den standard vi har i Sverige som är utvecklad i Tyskland och kallas just Schuko som betyder schutzkontakt eller skyddskontakt på svenska. Den standarden vi har i Sverige är den vanligaste i Europa
2. Fransk standard som förutom i Frankrike också finns i bland annat Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern som har ett jordstift som sticker ut från väggkontakten. Titta på stickproppen till din dator så ser du att det sitter ett hål på ett bläck till jordningen och det beror på att stickproppen är anpassad för den standarden
3. Dansk standard. Detta finns bara i just Danmark och delar som tillhör eller tillhört Danmark. Grönland och Färöarna har dansk standard. Jag tror nästan att Island har det också men där är jag inte säker. Den danska standarden finns i alla fall inte i övriga Europa förutom områden som tillhört Danmark. Stickproppen har ett tredje grovt stift för jordningen. Väggkontakterna har ett tredje extra hål för jordningen.
4. Brittisk standard som redan är nämnd och finns på bild. Finns även på bland annat Cypern
5. Italiensk standard där en jordad stickpropp i huvudsak ser ut som våra europaproppar fast med ett tredje stift mellan de två vanliga stiften. Det tredje stiftet för jordningen är lika tunt som de vanliga stiften på en Europapropp. Men en italiensk stickpropp ska inte förväxlas med en europapropp utan är alltså en helt egen standard som de är ensamma om att ha. Italienska väggkontakter har tunna hål
6. Schweizisk standard som till utseendet liknar italiensk standard förutom att stiftet för jordning är placerat i ett en aning förskjutet läge. Detta gör att schweizisk och italiensk standard inte är kompatibla med varandra

Den ojordade Europaproppen som vi har till så gott som alla ojordade sladdar i Sverige går att använda till väggkontakter av samtliga ovan nämnda typer utom den brittiska

En standardiserad jordad stickpropp som kan ta de två förstnämnda standarderna finns som redan nämnts. Och det är som sagt var bara i alla fall för oss som bor i Sverige bara att titta på stickproppen till datorn så ser vi ett exempel. Den har ett hål förutom det vanliga blecket för jordningen

För alla de övriga standarderna krävs egen standard för jordad stickpropp. Det finns inga varianter som kan ta mer än nationell standard för övriga. Jordade stickproppar för den första och andra standarden går att sätta in i danska jordade väggkontakter men då får man bara ström utan jordning, så man får alltså inte funktionen fullt ut

Italienska och schweiziska väggkontakter kan inte ta stickproppar av de övriga typerna för hålen i väggkontakterna är för små

Så Europa är långt ifrån enat när det gäller stickproppar och väggkontakter. Det är inte alls bara britter och cyprioter som går emot strömmen (blev visst ordvits här) i detta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2010, 02:41:40 AM
Att ha drottning Elizabeth II som statschef, mäta hastighet i miles per hour och temperatur i Fahrenheit räcker iaf en bit.

Jo, men Kanada mäter temperaturer i Celsius (förutom i matlagning) och hastighet i km/h...

http://en.wikipedia.org/wiki/Metrication_in_Canada

/Jonas

Ersa

#22
Citat från: JB skrivet 07 januari 2010, 14:04:50 PM
Jo, men Kanada mäter temperaturer i Celsius (förutom i matlagning) och hastighet i km/h...
http://en.wikipedia.org/wiki/Metrication_in_Canada

Jaså? Så bakvänt att Kanada är mer likt Europa med metersystemet, medan Storbritannien och USA mestadels använder det gamla "Imperial units". Överhuvudtaget är det märkligt att det självständiga och stolta USA envist håller fast vid den gamla kolonialmaktens måttsystem.

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2010, 16:02:11 PM
Det finns även "värre" situationer än lugn trafik bland villakvarteren.
Som i 60 mph på motorvägen... så här nöjde jag mig att vara passagerare i det vänstra framsätet. ;)

Äsch! Det gäller att ta tjuren vid hornen...
Första gången jag körde vänstertrafik var i Tanzania. Kanske inte lättaste stället att börja... Trafikregler är inte något man bryr sig så där fruktansvärt mycket om  :D
Jaja, det gick fint. I början var jag på fönsterveven några gånger och försökte växla, men man vande sig snabbt. Efter den bilhyran körde jag bil även i Sydafrika, Swaziland, Australien och Nya Zealand innan jag skulle börja köra högertrafik igen i USA. Där började jag med att köra vänstertrafik de första hundra meterna ut från hyrbilsparkeringen i Los Angeles...
/J