Keep left and look right!

Startat av Ersa, 03 januari 2010, 14:42:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


bussgrabben

Ja, som inbiten högertrafikare känns det alltid lika märkligt när trafiken kommer på fel sida vägen. Tack för intressanta bilder.

En gång i tiden hade jag ett jobb som innebar en hel del tillfällig körning av både post- och tidningsbilar och jag satte mig nästan alltid på fel sida och alltid tog det lika lång tid innan man fattade varför det inte fanns någon ratt.

Björn Forslund

Den gamla fina London-taxin verkar finnas i både originalversion och nytillverkad med retro-look.
Hur är fördelningen? Finns det många originalare kvar?

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 januari 2010, 15:02:16 PM
Den gamla fina London-taxin verkar finnas i både originalversion och nytillverkad med retro-look.
Hur är fördelningen? Finns det många originalare kvar?

Orginalarna är numera i minoritet. Det är väldigt svårt för mig som tillfällig turist att nämna en siffra, men ur min synvinkel skulle jag tippa på att 35-40% av taxibilarna i innerstan är av den gamla modellen... åtminstone under mitt besök. De gamla bilarna verkar mestadels finnas i just innerstan (för turisternas skull?)
Den nya modellen som tillverkas enligt samma hårda krav som den gamla modellen förekommer mest i svart men ibland även i ett fåtal andra färger. Jag såg ett fåtal i blått, gräddvitt och rosa (hu!). Redan ute i förorten Enfield förekommer det även vanliga bilar som taxibilar, och den enda taxiresa vi gjorde i just Enfield bestod till vår förvåning av en silverfärgad Toyota Prius.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 03 januari 2010, 15:02:16 PM
Ja, som inbiten högertrafikare känns det alltid lika märkligt när trafiken kommer på fel sida vägen. Tack för intressanta bilder.

Det finns även "värre" situationer än lugn trafik bland villakvarteren.
Som i 60 mph på motorvägen... så här nöjde jag mig att vara passagerare i det vänstra framsätet. ;)


jane


Londontaxi reklamen ger lite extra inkomster ;)

Bengt Jönsson

Inte nog med att man på dessa dimmiga öar har för sig att köra på "fel" sida..
En "Schuko"-kontakt, dvs en vanlig jordad elkontakt och som går att använda över i stort sett halva jordklotet från Atlanten över Ural och till Ochotska havet måste man "skarva" med en adapter om man vill värma sig vatten med sin "kettle". ..
:o 8) ;D

/B

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 januari 2010, 13:12:35 PM
Inte nog med att man på dessa dimmiga öar har för sig att köra på "fel" sida..
En "Schuko"-kontakt, dvs en vanlig jordad elkontakt och som går att använda över i stort sett halva jordklotet från Atlanten över Ural och till Ochotska havet måste man "skarva" med en adapter om man vill värma sig vatten med sin "kettle". ..
:o 8) ;D


Eluttagen är vanligast i standardvitt..


...men förekommer även i guld för "salongen". Naturligtvis har vartenda vägguttag även en strömbrytare.
En bra grej med detta system är att det i nästan varenda "hankontakt" sitter en säkring.


Andra roliga detaljer är enkelglasfönster som man lyfter upp för att öppna...


...lustiga dörrlås med knoppar på innerdörrarna...


...och även lustiga lås på de inåtgående ytterdörrarna.


Naturligtvis skilda kranar för kallt och varmt vatten.
I tvättställ är varmvattenkranen till vänster, men i badkar och duschkabiner brukar det vara tvärtom... ::)

jane

Det lustiga med kranarna är att tom. vid ny installation har dom två kranar, har ställt mig frågan många gånger varför detta, varför inte engreppsblandare :D

Bengt Jönsson

.. och på fasaderna utanpåliggande avloppsrör..  ;D
Undrar hur många som frusit sönder i dessa dager när även temperaturen på de anglofila öarna sjunkit under nollan.. Nej, 32 grader FARENHEIT .....
;D ;D

/B

Björn Forslund

Kanske kompenseras det av att det blir väldigt billigt vid avloppstambyte!
Rule Britannia!

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 13:49:09 PM

Eluttagen är vanligast i standardvitt..


...men förekommer även i guld för "salongen". Naturligtvis har vartenda vägguttag även en strömbrytare.
En bra grej med detta system är att det i nästan varenda "hankontakt" sitter en säkring.


Det finns fler länder som har dessa kontakter. Bland annat Cypern. Men Cypern kör också vänstertrafik på sina vägar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Sannolikt finns dessa komtakter i flera länder som tillhört det forna Imperiet, liksom vänstertrafiken.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 januari 2010, 22:39:54 PM
Sannolikt finns dessa komtakter i flera länder som tillhört det forna Imperiet, liksom vänstertrafiken.

Ja, många ser inte hela bilden utan tänker sig "the UK" enbart som majoriteten av de brittiska öarna. Det man lätt glömmer är precis som Björn skriver det forna Brittiska imperiet, som idag går under namnet The Commonwealth of Nations, eller på svenska "Samväldet", bestående av många länder som t.ex Indien, Pakistan, Canada, Australien, Nya Zeeland och en mängd afrikanska länder.

Alla forna brittiska besittningar världen över har givetvis inte de brittiska eluttagen eller ens vänstertrafiken, men många av dem.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 23:53:16 PM
Ja, många ser inte hela bilden utan tänker sig "the UK" enbart som majoriteten av de brittiska öarna. Det man lätt glömmer är precis som Björn skriver det forna Brittiska imperiet, som idag går under namnet The Commonwealth of Nations, eller på svenska "Samväldet", bestående av många länder som t.ex Indien, Pakistan, Canada, Australien, Nya Zeeland och en mängd afrikanska länder.

Alla forna brittiska besittningar världen över har givetvis inte de brittiska eluttagen eller ens vänstertrafiken, men många av dem.

Kanada, Australien och Nya Zeeland har inga brittiska kontakter utan egna. Kanada har amerikansk standard och Australien och Nya Zeeland har en egen standard som påminner om amerikansk fast med sneda stift istället för raka som finns i USA och Kanada. Indien är jag inte säker på. Kanada har föresten högertrafik så där finns väl egentligen inget med brittisk standard. Indien och Pakistan har vänstertrafik men jag har för mig att de inte har brittiska kontakter utan något annat istället

Men Cypern har i alla fall både äkta brittiska kontakter och vänstertrafik. Så där är det mesta som är tekniskt efter brittisk standard :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.