Huvudmeny

Betongskarvsvägar

Startat av Bengt Jönsson, 01 januari 2010, 20:48:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

E4 mellan Uppsala och Björklinge är ingen provsträcka. Utan här har man medvetet valt att ha betong istället för asfalt på motorvägen. Sträckan blev dyrare att bygga än om den hade haft asfalt. Enligt vad jag hört härifrån skulle det inte vara Vägverket som bestämt detta utan att det istället bestämts lokalt härifrån Uppsala

Kunskapen att bygga betongmotorvägar är nog dålig i Sverige. Det kan nämligen påpekas att det var tyskar som kom hit för att lägga ut betongbeläggningen. Tyskarna hade till och med en egen "betongfabrik" med sig när de var här och byggde. Alla maskiner, dvs de som la ut beläggningen och även grävmaskiner och annat hade de också med sig hit från Tyskland. De gjorde i alla fall ett mycket bra jobb :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 17:55:30 PM
E4 mellan Uppsala och Björklinge är ingen provsträcka. Utan här har man medvetet valt att ha betong istället för asfalt på motorvägen. Sträckan blev dyrare att bygga än om den hade haft asfalt. Enligt vad jag hört härifrån skulle det inte vara Vägverket som bestämt detta utan att det istället bestämts lokalt härifrån Uppsala

Nej, entreprenören vann en vanlig upphandling. Inga särskilda beslut.

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:03:34 PM
Nej, entreprenören vann en vanlig upphandling. Inga särskilda beslut.

Anders

.. och eftersom alla större upphandlingar skall ut / upp på EU-nivå så har ju de företag som redan har erfarenhet, verktyg och maskiner för att bygga betongvägar ett försprång framför svenska (vilka inte byggt betongvägar sedan 50-talet) och kan därmed lägga en vinnande offert

Dagens betongvägar är ju trist nog skarvfria..  :o

/B

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 19:21:21 PM
.. och eftersom alla större upphandlingar skall ut / upp på EU-nivå så har ju de företag som redan har erfarenhet, verktyg och maskiner för att bygga betongvägar ett försprång framför svenska (vilka inte byggt betongvägar sedan 50-talet) och kan därmed lägga en vinnande offert

Dagens betongvägar är ju trist nog skarvfria..  :o

/B

Skarvfria kan man inte riktigt säga att de moderna betongmotorvägarna är. De består av korta betongblock som har skarvar som egentligen inte märks när man kör på dessa. Men det är ändå skarvar. Annars skulle de spricka sönder på grund av temperaturväxlingar. Skarvarna på moderna betongmotorvägar ligger faktiskt betydligt tätare än de gör på de gamla betongvägarna

I praktiken kan man säga att när de lägger betongen använder de maskiner som påminner om asfaltsspridare. Maskinerna lägger ut betongen på ett sätt som skulle kunna ses som skarvlöst men de gör med jämna mellanrum en markering som blir en skarv. Under markeringen bildas då en liter spricka. Den sprickan ska finnas där för att rörligheten i betongbeläggningen ska röra sig i den sprickan och inte spräcka sönder beläggningen i övrigt. Detta är alltså noga uträknat

Även de här moderna betongmotorvägarna kan faktiskt få ordentliga sättningar. Jag har kört på vägar som är byggda efter samma teknik som betongmotorvägen i Uppsala fast några år äldre. Och i en del fall har de satt sig ordentligt så att skarvarna märks när man kör. Eftersom de då ligger betydligt tätare än de gör på de gamla vägarna kan det bli ett väldigt tätt dunkande och vibrerande. Det kan riktigt hoppa när man kör på dessa då

När det gäller betongmotorvägen i Uppsala har jag funderat på hur detta håller i längden. Motorvägen är byggd precis som i Tyskland och så att säga byggd efter tyska förhållanden. Men här är större temperaturväxlingar än det är i Tyskland. Vi har kallare vintrar här än vad som är normalt i Tyskland. Dessutom ligger hela Uppsala på lera. Jag har ofta undrat över om kombinationen av uppländskt klimat, Uppsalas lera och tysk betongmotorväg verkligen är bra eller inte om man räknar långsiktigt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 januari 2010, 19:44:59 PM
Skarvfria kan man inte riktigt säga att de moderna betongmotorvägarna är. De består av korta betongblock som har skarvar som egentligen inte märks när man kör på dessa. Men det är ändå skarvar. Annars skulle de spricka sönder på grund av temperaturväxlingar. Skarvarna på moderna betongmotorvägar ligger faktiskt betydligt tätare än de gör på de gamla betongvägarna

I praktiken kan man säga att när de lägger betongen använder de maskiner som påminner om asfaltsspridare. Maskinerna lägger ut betongen på ett sätt som skulle kunna ses som skarvlöst men de gör med jämna mellanrum en markering som blir en skarv. Under markeringen bildas då en liter spricka. Den sprickan ska finnas där för att rörligheten i betongbeläggningen ska röra sig i den sprickan och inte spräcka sönder beläggningen i övrigt. Detta är alltså noga uträknat

Även de här moderna betongmotorvägarna kan faktiskt få ordentliga sättningar. Jag har kört på vägar som är byggda efter samma teknik som betongmotorvägen i Uppsala fast några år äldre. Och i en del fall har de satt sig ordentligt så att skarvarna märks när man kör. Eftersom de då ligger betydligt tätare än de gör på de gamla vägarna kan det bli ett väldigt tätt dunkande och vibrerande. Det kan riktigt hoppa när man kör på dessa då

När det gäller betongmotorvägen i Uppsala har jag funderat på hur detta håller i längden. Motorvägen är byggd precis som i Tyskland och så att säga byggd efter tyska förhållanden. Men här är större temperaturväxlingar än det är i Tyskland. Vi har kallare vintrar här än vad som är normalt i Tyskland. Dessutom ligger hela Uppsala på lera. Jag har ofta undrat över om kombinationen av uppländskt klimat, Uppsalas lera och tysk betongmotorväg verkligen är bra eller inte om man räknar långsiktigt


Tack!  Välinformerad som vanligt.
Min egen erfarenhet av moderna betong(motorvägar) är fr.f.a E6/E20 mellan Varberg - Falkenberg.  En mycket slät och jämn väg som mycket påminner om vägarna nere på kontinenten.  Inte bara för att landskapet nästan är detsamma

En annan väg, motorvägen E18 Arboga - Köping var redan från början gropig och spårig trots att det var en vanlig asfaltväg.

/B



Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 10 januari 2010, 08:59:51 AM

Tack!  Välinformerad som vanligt.
Min egen erfarenhet av moderna betong(motorvägar) är fr.f.a E6/E20 mellan Varberg - Falkenberg.  En mycket slät och jämn väg som mycket påminner om vägarna nere på kontinenten.  Inte bara för att landskapet nästan är detsamma

En annan väg, motorvägen E18 Arboga - Köping var redan från början gropig och spårig trots att det var en vanlig asfaltväg.

/B




Betongmotorvägen mellan Uppsala och Björklinge är också en mycket jämn och slät väg och den är identisk med moderna betongmotorvägar i Tyskland. Det enda som egentligen skiljer är att vi inte tillämpar fri fart här vilket finns i Tyskland. Så farten som tyskarna har finns inte här. Men annars är den identisk med att köra i Tyskland :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.