Huvudmeny

Betongskarvsvägar

Startat av Bengt Jönsson, 01 januari 2010, 20:48:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Numera finns det ju inte (?) några betongskarvsvägar kvar men det finns många vägar där man fortfarande tydligt kan känna skarvarna i betongen under asfalten..  8)

En sådan väg är gamla E6, tidigare "Rikstvåan" mellan rondellen vid "Willys Cash" i Kungsbacka och Anneberg.  11 m bred och rak landsväg som när den byggdes på 30-talet säkert var ett under av modernitet

Vilka mer gamla "betongskarvsvägar" kan man fortfarande känna?

/B

scaniaolsson

Riktigt gamla E4:an mellan Tranarp via Bolestad och upp till korsningen med Rv 13 i Östra Ljungby.
Asfalterades för bara ett par år sedan ovanpå betongen, det tog inte lång tid innan skarvarna gjorde sig till känna.
(Detta är alltså mellan Åstorp & Örkelljunga och vi är i Klippans Kommun)

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Drängen

E 20 mellan Eskilstuna och Strängnäs är väl betongväg med tydliga skarvar?.

Jobergg

Gamla E4:an söder om Nyköping.

Uffe D

E6an mellan Falkenberg och Heberg är ju också betongväg, och dom skarvarna känns.

Mats Karlsson

Gamla E18 mellan Lekyttan och Lanna. Där känns skarvarna fortfarande från den sedan länge överasfalterade betongen.

henrik_l

Citat från: Uffe D skrivet 01 januari 2010, 22:56:51 PM
E6an mellan Falkenberg och Heberg är ju också betongväg, och dom skarvarna känns.

Där är ingen asfalt över väl tycker jag det ser ut som?
Varför gjordes betongvägar egentligen?

UglyJazz

Betongvägar är mycket mer ekonomiska utslaget på en längre tid.
Dyrare att bygga, men mycket billigare i underhåll.
Betongvägar kräver en stabilare grund "att stå på", vilket gör att mer material normalt måste schaktas vid anläggning.

Asfaltvägar är billigare att anlägga, varför det för beställaren är mer lockande att kunna visa på billig byggkostnad.
Att drift- och underhållskostnaderna är betydligt högre tar man inte upp när vägen ska byggas, utan det kommer senare...

Vissa hävdar att dubbdäck sliter hårdare på betong, men detta är nonsens, då det är "samma" ballastmaterial i båda materialen...

Kortsiktig ekonomi, ingen annan primär orsak.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Fredrik W

Citat från: henrik_l skrivet 02 januari 2010, 19:42:22 PM
Där är ingen asfalt över väl tycker jag det ser ut som?
Varför gjordes betongvägar egentligen?

Det byggs alltjämt betongvägar i Sverige. Just den sträckan byggdes väl i
början av 90-talet. Nya E4 utanför Uppsala är ett annat exempel på
en modern betongväg.

Angående trådens ämne: Gamla E18/Riksväg 12 i höjd med Barkarby flygfält (Järfälla)
har skarvar under asfalten. Troligen 1930-tal.

Varför asfalterade man över de gamla betongsträckorna egentligen?




Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 04 januari 2010, 09:42:36 AM
Det byggs alltjämt betongvägar i Sverige. Just den sträckan byggdes väl i
början av 90-talet. Nya E4 utanför Uppsala är ett annat exempel på
en modern betongväg.

Angående trådens ämne: Gamla E18/Riksväg 12 i höjd med Barkarby flygfält (Järfälla)
har skarvar under asfalten. Troligen 1930-tal.

Varför asfalterade man över de gamla betongsträckorna egentligen?

För att betongen åldrats och spruckit. De senaste åren har t.ex. E6 Malmö-Vellinge asfalterats över efter att ett stort antal plattor först bilats bort.

Förutom E4 Uppsala-Björklinge så har ingen betongväg byggts på ekonomiska grunder de senaste decennierna, däremot finns några provsträckor runt om i landet.

Anders

UglyJazz

Betong åldras inte på något sätt, utan blir faktiskt bara hårdare med tiden.
Detta till följd av en karbonatisering, vilket är en kemisk reaktion när betongen faktiskt tar upp koldioxid från luften.

Däremot kan underarbetet vara bristfälligt och då gör sättningar (när marken sjunker ihop olika mycket överallt) att betongen utsätts för böj, drag och tryck. När detta inträffat är det bara en fråga om tid. Kort tid...
Man måste som tidigare sagts göra ett stabilare förarbete vid anläggning av betongväg, men här vill vårt kära vägverk inte riktigt se helhetsbilden, utan det är billigt som gäller, och den som bygger vägen vill bara göra minsta möjliga eftersom man inte tjänar pengar på att göra något som är bättre än minimikravet. (Undrar om inte det kallas VVTBT Väg eller något i den stilen...)

Betong är totalt sett ett mer miljö- (hatar det ordet) - vänligare byggmaterial än asfalt, trots att det frigörs en del vid produktion av cement/betong.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Danne B.

Även Arlandaleden har delvis betongplattor...

//Danne

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 04 januari 2010, 18:15:55 PM
.... Förutom E4 Uppsala-Björklinge så har ingen betongväg byggts på ekonomiska grunder de senaste decennierna, däremot finns några provsträckor runt om i landet.

Anders

I så fall är E20 öster om Eskilstuna samt E6/E20 utanför Falkenberg väääldigt långa provsträckor! Båda byggdes på 1990-talet.

CD

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 januari 2010, 20:48:16 PM
Numera finns det ju inte (?) några betongskarvsvägar kvar men det finns många vägar där man fortfarande tydligt kan känna skarvarna i betongen under asfalten..  8)

En sådan väg är gamla E6, tidigare "Rikstvåan" mellan rondellen vid "Willys Cash" i Kungsbacka och Anneberg.  11 m bred och rak landsväg som när den byggdes på 30-talet säkert var ett under av modernitet

Vilka mer gamla "betongskarvsvägar" kan man fortfarande känna?

/B

På E6an förbi Lomma kan man se original? betongplattornasskarvarna i asfalten, inget dunk än..

Mikael Lövgren

E4:an från helsngborg norra till Hyllinge är en fruktansvärd betongväg... där kan man verkligen känna skarvarna ordentligt, och en del betongplattor är utbytta mot asfalt..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...