Huvudmeny

Söndagsbild 103

Startat av Jona, 27 december 2009, 02:20:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu är det dags för årets sista söndagsbild. Att bjuda på en bild från varje ort jag besökte under 2009 skulle ge mig ganska mycket arbete, och en tråd med många många många bilder som Lassard skulle ha uttryckt det.

Därför tänkte jag bjuda på en bild från varje kommun längs väg E4 från Luleå i Norr till Sundsvall i söder. Alla bilder är från 2009. Till dessa bilder tänkte jag bjuda på en kortare redogörelse från varje ort.
Sträckan Luleå - Sundsvall är drygt 53 mil och går genom 11 kommuner och 3 län.

Dessa regler ställde jag upp för mig själv, det måste vara en bild från kommunen, men inte nödvändigtvis från kommuns residensort. Inte heller är det krav på att väg E4 måste vara med i bild. Utan det räcker om den finns inom kommunen.
Bussindividerna behöver inte heller vara förknippade med E4-trafik utan jag får välja fritt och vraka på eget bevåg....

Då kör vi.....

Väg E4 går sedan 2002 endast från Torneå i Finland till Helsingborg färjeläger. E4 är Sveriges näst längsta väg (efter E45), då sträckan mellan Haparanda och Helsingborg utgör 1590 km

Men så har det inte alltid varit, en gång i tiden gick väg E4 från Lissabon till Helsingfors via Haparanda. Men innan det han vägen med och heta Riksväg 13, på den tiden, så gick den genom byarna, och följde terrängen runt vikar och berg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europav%C3%A4g_4
För den som vill forska själv i ämnet så är wikipedia en bra start.


Vi startar resan i centrala Luleå. Norrbottens största tätort sett till folkmängd. Vid gammelstaden, där ursprungsstaden låg finns idag en gammal kyrka och en ganska så stor kyrkstad bestående av små röda träkåkar. Se även del 70 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=20229.0

En stor arbetsgivare i staden är SSAB stålverk men även hamnverksamhet är av stor vikt.

Sällskap denna dag, första dagen jag fotade i RAW-format var ingen annan en våran egen hovfotograf Bussmicke. Tack för sällskapet.


Piteå, en industristad med stora sågverk och pappersbruk. Vill även nämna om den stora sommarfestivalen Piteå dansar och ler som är känd. Antar tyvärr att stora delar av besökarna inte minns så mycket om hur kul dom hade dagen innan efter ett besök där.

Piteå är faktiskt den äldsta av städerna längs kusten. Både Luleå och speciellt Skellefteå är yngre.
Väg E4 sniffar stadens utkant, men på den tiden den hette riksväg 13 så gick vägen genom det ursprungliga Piteå, den förorten som mer är känd under namnet Öjebyn och är den ända i sitt slag som kan stoltsera med en Paltzzeria.

Tack för sällskapet går till Yujin Zhang och Jacke, som även var mitt ställskap på morgonen dagen efter.


Nästa kommun söderut är Skellefteå. Nu har vi lämnat Norrbottens län och kommit i norra delen av Västerbotten. Skellefteå är också en industriort, Boliden äger Sveriges ända koppar-smältverk Rönnskär ute vid havet intill byn Skelleftehamn.
Alimak som tillverkar bygghissar finns här också. Plus dom få strimlor som idag finns kvar av Lundbergs Mekaniska som tillverkade baklastare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Baklastare

Morgonrusningen strax efter 8 på skoldags-morgnar brukar innebära att nästan allt som kan rulla rullar. Här kommer en solaris på snabblinjen från Morö Backe via väg E4 till Skellefteå centrum körandes längs kanalgatan.
Mer information om kanalgatan finns i tråd 30 http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10153.0


Robertsfors kommun är nästa på resan. Väg E4 passerar inte igenom centralorten utan man måste åka den några kilometer långa vägen ut till Sikeå för att ansluta till den vägen.
Bortsett några turer på linje 12 och 17 som kör väg E4 Umeå - Robertsfors (linje 12 fortsätter till Skellefteå) så sköts dom flesta turer med en mindre matarbuss från Busstationen i Roberstsfors och till väg E4 i Sikeå. Denna taxibuss saknar biljettmaskin och man läser biljett eller viserar biljetter och kort på anslutningsbussen.
Denna matarlinje har drygt en tur i timmen ut till väg E4. Sedan tillkommer då dom omnämnda turer som kör in i Robertsfors. Plus några turer på linje 17 som inte kör via väg E4 utan väljer den smalare krokigare vägen via Sjulsmark, Bullmark och Bodbyn.

15:35 går eftermiddagens skolturer från Robertsfors, bilden är tagen en stund innan det, då några av bussarna står uppställda och förarna lyser med sin frånvaro.

Sträckan längs väg E4 från Skellefteå via Sikeå till Umeå sköts av linje 12, 20 och expressbusslinje 100 som endast angör Sikeå på vägen från Skellefteå och till Umeå.


Nu hoppar vi till Umeå kommun och i detta fall även tätort.
Denna buss går som extrabuss från Norrlands Universitetssjukhus till Robertsfors via väg E4. Efter viss vila i Robertsfors vänder den åter till Umeå (15:35 från Robertsfors).
Väl i Umeå vänder bussen åter till Skellefteå via linje 21, som tar den 3 kilometer längre vägen (jämfört med väg E4) via Burträsk och Skråmträsk.

Bussen syns även på bilden från Robertsfors, då den bilden är fotat på eftermiddagen samma dag.

Ur resandesynpunkt så gillade jag denna buss, Skelleftebuss 234 bäst av alla dom 4 dubbeldäckarna Skelleftebuss hade. Den var fräsch, fin och ren. Stolarna såg nästan oanvända ut och den var riktigt komfortabel och åka. Tyvärr råkade denna ut för ett litet missöde drygt 3 månader senare och finns numera inte ibland oss.


Nordmalings busstation, själva det röda huset syns inte i bild. Men väl den hamburgerkedja där man kan låta käften få smaka på behändiga saker medan man väntar in bussarna. Intill Busstationen finns även Ica och systembolag.

Väg E4 passerar Nordmalings samhälle strax väster om samhället. Här har man även byggt resecentrum för Botniabanan intill hållplatsen Nordmaling E4 där linje 100, som är snabbuss längs kusten stannar.


Efter Nordmaling passerar vi länsgränsen vid Saluån och rullar in i Västernorrland län. Du kommer då till Örnsköldsviks kommun och tätort, Höga kusten huvudstad, en känd industriort som är känd för Hägglunds och söner, som tillverkar/de rälsbussar, spårvagnar, tunnelbanevagnar (C5) men även stridsvagnar har och tillverkar man fortfarande.

Andra företag är exempelvis Svensk Etanolkemi, Fjällräven, Hägges och massaproducenten Domsjö Fabriker, som också ingick i MoDo tidigare.

Man har skid-hoppbacke och ett äventursbad. Ur sportsynpunkt är staden även känd som Foppaland efter Peter Forsberg, men även andra stora sportkändisar är bördiga från staden.

den smalspåriga bussen som jag valde som bildrepresentant kör en skoltur på morgonen, här är den fångad på Strandgatan på en tom-tur på väg tillbaka till garaget. Denna klenod, som inte är äldre än årsmodell 1998 rullar på någon skoltur per skoldag. När man ser dessa trevliga klenoder i trafik så slår i alla fall mitt hjärta några extraslag.


Väg E4 fortsätter söderut, orten Bjästa passeras, sedan lämnar man kommunen och kommer in till Kramfors kommun. Skuleberget och Docksta passeras. I den sistnämna orten stannar även expressbusslinje 100. Efter att väg E4 passerat Docksta, som ligger väster om vägen, och en havsvik på den östra sidan så kommer man efter några mil fram till Ullånger.

Ullånger är ett större samhälle längs väg E4, förur även kallat Sundsbron.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ull%C3%A5nger

Bilden är fotat i Ullånger. Ullånger har ett värdshus, klädbutik med en stor galge på taket som symbol och en bensinmack som även är ombud för Bussgods. Denna mack är precis till höger om bussen, men inte synlig i min bild. Ett nyare resecentrum har byggts här, intill macken.
Här ansluter bussar mot Kramfors och Nordingrå. Även här gör Linje 100 uppehåll

Väg E4 har aldrig passerat själva Kramfors samhälle, utan det närmaste den kom var byn Lunde vid den så kända Sandöbron. Men sedan 1997 går väg E4 närmare kusten och korsar Ångermanälven närmare byn Utansjö istället. När bron invigdes kortades väg E4 med 8 kilometer, ännu mer för tung trafik över 52 ton.


Mellan Härnösand och Timrå längs väg E4 finns den lilla obetydliga byn Sörantjärn. Här gjorde jag och Jacke ett kortare bensträckar-stopp. Eftersom denna buss, på linje 100, Linjen mellan Haparanda och Sundsvall passerade här, och till och med körde längs väg E4 tyckte jag denna bild var perfekt och symbolisera Härnösands kommun med.

Härnösand ska vi besöka i en annan söndagstråd framöver, så vil sparar informationen om orten till då.


Ända bilden från Timrå kommun, så valet var lätt för denna bild.
Expressbusslinje 100, linje 10, 201 och 611 stannar på nya hållplatserna på väg E4 i Timrå. Medan linje 609 kör genom Timrå centrum och gör uppehåll på Skogsvägen, alldeles intill hållplatsanläggningen på väg E4.

Linje 609 Går numera, men inte vid fototillfället väg E4 Sundsvall - Timrå sedan vidare Tallnäs - Sörberge - Bergeforsen - Stavreviken och vidare till Söråker. Linje 611 går däremot mototorvägen ända fram till på och avfarten vid Timrå Värdhus sedan vidare via Eon Arena - Sörberge - Väg E4 förbi Midlanda flygplats och via Torsboda till Söråker. Efter Söråker fortsätter några turer per dag vidare till Tynderösundet.

Linje 201 trafikerar väg E4 mellan Härnösand och Sundsvall, men angör alla mellanliggande hållplatser. Linje 10 gör det också, men angör färre hållplatser i samhällena. Sedan ahr vi ju linje 100. Expressbussen som går Sundsvall - Haparanda. Alla dessa linjer angör Timrå E4 hållplatsanläggning.

Tyvärr gick just denna tur inte längre en hit, och bussen han precis skylta om till Ej i trafik när bilden togs.

Timrå hade finpapperbruk till nyligen. Men annars har man massafabriken Östrand som även kan ses från väg E4.

När man kommer från Norr och ska mot söder så går väg E4 från att varit mötesfri 2 + 1 väg till att bli motorvägen i höjd med Timrå Ik islada i Sörberge. Sedan är Väg E4 motorväg genom Timrå, Förbi Timrå Kyrka, Skönvik, Gångviken, Birsta köpcentrum och hela vägen in till Sundsvall. Här slutar motorvägen och Väg E4 rullar genom staden med trafikljus och korsningar.

Precis innan Skönvik slutar Timrå Kommun coh Sundsvalls Kommun tar vid.


Sundsvall, känd för sin stenstad. Här finns Sveriges enda producent av primäraluminium. SCA har pappersbruk i staden. Oljehamn och annan hamnverksamhet, så som Tunadal med sågverk och hamn. Bortsett sågverk och Vin och Sprits fabrik finns även kemisk industri står för många arbetstillfällen i staden.

Mellan Sundsvall och Timrå finns även Birsta köpcentrum som är ett stort handelsområde. Det ligger strategiskt vid väg E4.

Bussen på bilden kommer och köra väg E4 söderut ända till orten Njurunda i söder via Bredsand, Svartvik och Kvissleby. Som alla är delade av E4 liksom en mur.


Avslutar detta bildsvep, årets sista med en bild från Södra berget. Här ser man väg E4. I bakgrunden kan man se delar av både Finsta men även vissa industrier i Timrå, 13 kilometer bort kan beskådas.

Väg E4 genomgår en hel del ombyggnadsprogram för att buggas mötesfri och med planskilda korsningar. Detta komemr och göra att många samhällen i söder, Som Kvissleby, Njurunda men även Iggesund och Enånger slipper den smala krokiga E4 med korsningar i plan rakt genom byarna.
Men i Norr är projekten inte lika stora ännu, så Hörnösand, Älandsbro, Ullånger, Örnsköldsvik, Umeå, och Skellefteå som exempel lär få leva med vägen rakt genom staden i alla fall några tiotal år till.

Men i Sundsvall har man nu beslutat om en högbro, som ska gå från en tvära motorvägskurvan strax under mitten i bild och rakt över fjärden.

Men eftersom även Botniabanan och Ådalsbanan byggs, den är mer eller mindre färdig och tågtrafik är bara året bort så kan man ju hoppas att resenärerna nu framöver kan åka mellan städerna mycket snabbare och säkrare än dagens landsvägsbussar.....

MVH Jona




Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Intressant, tack för årets Söndagsbilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Lövdahl

Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2009, 10:41:25 AM
Intressant, tack för årets Söndagsbilder.

Håller med Micke till fullo!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Niclas Rosenius



   Jag tackar olch bockar f:kr det otroliga arbete och tid du lagt ner på dina söndagsbilder.

   Vet själv hur lång tid det tar att hålla på med att ta reda på fakta samt bildredigera. Man har ju annat också här i livet att hinna med samtidigt.

   Ett stort tack för detta årets serie av söndagsbilder. är lika stort nöje varje gång att både titta och läsa dessa inlägg.

   //Niclas

Jacob med C

Trevlig med dina söndagstrådar...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!