2 GUBbar i den kyliga natten [2 bilder]

Startat av jocke, 19 december 2009, 02:38:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: jocke skrivet 19 december 2009, 14:44:35 PM
Tack nicke :)

Ni får be VD'n komma ner och köra ett nattpass på 111an i 90blås med 287 i -18c o se om de blir omnicity nästa inköp istället :)

    Då får Scania bli några tusenlappar billigare innan vi köper dom. Eftersom vi är ett kommunalt bolag så har vi inte samma frihet att välja vilken märke som helst. Utan måste upphandla först och se vilken som är billigaste.

   //Niclas

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 19 december 2009, 23:57:46 PM
Är du lite frusen av dig lil-sis?? :D
Det var då inte dåligt med kläder du hade på dig.

Jooo jag är lite frusen av mig. Har varit det sedan jag var arton och det blir värre. Har dock visat sig ha medicinska orsaker så nästa vinter kanske jag inte fryser riktigt lika mkt  8)

Niclas Rosenius

Citat från: lil-sis skrivet 20 december 2009, 09:42:19 AM
Jooo jag är lite frusen av mig. Har varit det sedan jag var arton och det blir värre. Har dock visat sig ha medicinska orsaker så nästa vinter kanske jag inte fryser riktigt lika mkt  8)


    Men även om du så frusen så har du i alla fall humöret uppe när du kör  ;)

    //Niclas

lil-sis


yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2009, 09:40:08 AM
    Då får Scania bli några tusenlappar billigare innan vi köper dom. Eftersom vi är ett kommunalt bolag så har vi inte samma frihet att välja vilken märke som helst. Utan måste upphandla först och se vilken som är billigaste.

   //Niclas


Ja detta är verkligen fel att vi som kör för kommunala inte kan få de bussar vi vill ha.. Lite går det att styra vid specning av bussarna men helt lätt är det inte  tyvärr...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Fast personligen tycker jag att MAN:arna har bra värme för oss passagerare, är bara en gång som jag kan minnas att värmen inte ville hoppa igång under de 50 minuter som jag åkte med den. Värre var det med 627-633 om de kom på morgonen när man åkte vid 7.35. Då var det bara dra upp jacka igen och kura ihop sig för varmt skulle det inte bli än på ett par timmar i dem.

//Simon

lil-sis

Citat från: Simon A skrivet 20 december 2009, 20:38:22 PM
Fast personligen tycker jag att MAN:arna har bra värme för oss passagerare, är bara en gång som jag kan minnas att värmen inte ville hoppa igång under de 50 minuter som jag åkte med den. Värre var det med 627-633 om de kom på morgonen när man åkte vid 7.35. Då var det bara dra upp jacka igen och kura ihop sig för varmt skulle det inte bli än på ett par timmar i dem.

//Simon

Scaniorna är lika snorkalla i fram (korta som långa) som de är i bak, tar halva dagen innan de kommer igång. Men de är så sköööööna att köra  :-* Och som tur är, så är det oftast bra drag i rumpvärmen  8)

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 19 december 2009, 12:08:23 PM
Vilken mundering kör ni med i på stadstrafiken?
Vi på Nobinan kör alltid med varma skor, långkallingar, vår suuuupervarma parkas samt mössa och ibland vantar. Utan detta fryser vi ihjäl.

Vintertid är Nobinas NATO-tröja verkligen guld värd. Att den ersatte den tunna rätt värdelösa tröjan var det bästa som hänt på länge. Utöver den använder jag gärna Veolias långkalsonger till kostymbyxorna utan benfickor, då dessa är tunnare än benfickebyxorna. Nobinas vinterjacka är det inget större fel på, och i kombination med den fodrade "öronlappskepsen" och svarta handskar gör det inte mycket om värmen skulle haverera helt.

Men Veolias plagg hör ändå till den absoluta eliten bland vinteruniformer i kollektivtrafiksverige. Komplett underställ under byxor och skjorta, samt en vinterjacka som är dimensionerad för Sibirien gör att man omöjligen kan vistas inomhus längre än fem minuter utan att ta av sig en hel del ytterplagg. Det kunde blåsa nordanvind i kombination med 20 minusgrader i Umeå medan man väntade på sin buss utan att man direkt stördes av kylan.

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2009, 09:40:08 AM
Då får Scania bli några tusenlappar billigare innan vi köper dom. Eftersom vi är ett kommunalt bolag så har vi inte samma frihet att välja vilken märke som helst. Utan måste upphandla först och se vilken som är billigaste.

Då får man hoppas att ett visst polskt märke med rejäl förarplats- och passagerarvärme är billigast nästa gång, så ni slipper en ny omgång av kalla MAN, Neoplan eller Scania! LLT och Skelleftebuss är ju kommunala bolag (liksom dåvarande Polarbuss var), och dessa tre företag inhandlade ju det polska märket enligt samma kommunala upphandlingsregler som GUB lyder under. :)

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 21 december 2009, 00:21:37 AM
Scaniorna är lika snorkalla i fram (korta som långa) som de är i bak, tar halva dagen innan de kommer igång. Men de är så sköööööna att köra  :-* Och som tur är, så är det oftast bra drag i rumpvärmen  8)
Jag kan inte annat än hålla med dig, de är så skööööna att åka i också. Så kylan var egentligen inget större problem, det kunde man nästan ta. Nästan så man hoppas att en MAN ska strejka en morgon så en Scania får rycka in istället :D

//Simon

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 21 december 2009, 21:50:34 PM
Jag kan inte annat än hålla med dig, de är så skööööna att åka i också. Så kylan var egentligen inget större problem, det kunde man nästan ta. Nästan så man hoppas att en MAN ska strejka en morgon så en Scania får rycka in istället :D

Scania OmniCity sköna att åka i? Jisses, då vill jag inte åka i de tyska bussarna! I Umeå var OmniCity den mest obekväma stötiga bussmodellen i stan.

lil-sis

630 och co är inte Omnicity utan snälla gamla höggolvsök  ;D

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 21 december 2009, 23:30:30 PM
630 och co är inte Omnicity utan snälla gamla höggolvsök  ;D

Ja just. De lever ju ännu här nere. Jag är van att det är 100% låggolv i all tätortstrafik numera.

Svemicke

Citat från: groenis skrivet 20 december 2009, 03:13:10 AM
Nu var det ett tags sedan man körde linjetrafik.
Vintern -86 och -87 som var garanterat myggfri så satt jag en morgon med en Säffle på 509
kommer fram till Solna station med reglertid, då när alla har kommit av som ska vidare åt andra håll
har försvunnit då kommer en dam som skjuten ur en kanon från bakre delen av vagnen hela vägen fram och kräver att bli utsläppt genom framdörren.
Jag bara tittar på henne och säger det är utgång genom bakdörrarna och det är -29 grader samt att jag precis har fått upp värmen vid förarplatsen och att all värme skulle försvinna om jag öppnade för henne,då kom det absoluta sämsta svar jag hört på länge jamen då hinner jag inte med tåget.
Då blev jag lite surare slog bara upp bakdörren och sa utgång bak samt att du hinner om du slutar tjafsa och går av när de andra går av så hinner du,hon sprang till bakdörren och hann med tåget.

Lite off topic angående kalla bussar

/Lennart

Påminner mig om en kollega i Sandared som sa åt en ung flicka som bad om att få gå ut fram: "Hade du gått ut bak hade du varit ute nu."

Finns det inte vinter i Tyskland? Jo, visst gör det det, men varför är MAN-bussarna så förbannat kalla? De är absolut inga vinterbussar. Finns en fläkt i mitten av bussen som låter, men någon värme finns inte.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

jocke

Har dom singelrutor i hela bussen eller bara förarfönstret?
Samt hur har andra modeller med fönster?
Jag förändrar era liv med detta inlägg