Vägbulor kan stoppa busstrafik även i Malmö

Startat av Walter, 29 maj 2007, 07:44:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 29 maj 2007, 07:44:36 AM

Arrivas skyddsombud har begärt att arbetsmiljöverket stoppar trafiken då vissa tjänster innebär att man passerar 100 gupp på en dag med sjukskrivning och rehab som följd.

http://sydsvenskan.se/malmo/article241705.ece



Ibland finns det klart en anledning att ifrågasätta farthinder. Många verkar faktiskt mest anpassade för personbilar men så fort man kommer med en buss eller lastbil så blir det problem
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

PNY

Citat från: Wolfie skrivet 29 maj 2007, 21:34:15 PM
Har de ersatts med vanliga, eller är det helt borta igen.

Förra gången jag körde förbi på Slättgårdsvägen var det kvar. Jag testade men det var avstängt.
Det är nog svårt med ett sånt automatiskt farthinder som kommer upp från gatan med tanke på all grus och sand de sprider ut på vintern.


Mer information finns här:
Stockholms Stad (PDF-fil)

/Patrik
 

Walter

Citat från: PNY skrivet 29 maj 2007, 21:13:07 PM
Problemet med bussar är väl att föraren sitter framför framhjulen och därför känner av farthindren mer.

Kan tillägga att i Hägersten, söder om Stockholm testades ett farthinder som åkte upp när man körde för fort. Problemet med dessa var att de inte fungerade på vintern och att MC-förare flög av sin MC när de körde i mer än 30 km.

/Patrik

Dessa har jag läst även skall testas i Malmö.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

#18
Självklart måste vägbulor, liksom i princip allt annat, ifrågasättas. Tyvärr har mycket av resultaten kring hastighetssänkande åtgärder kommit att bli att det är något som ersätter allt annat ansvar, både hos trafikanter såväl som hos ansvariga politiker och tjänstemän. I dag verkar ju folk tro att bara man får antingen 30-gränser och/eller vägbulor så löser sig allt.

Vägbulor kan nog visst fylla en funktion i vissa lägen, men man får inte ha en övertro på det hela. I dagens läge har man även ofta börjat tillämpa mycket av ren slentrian. Visst är det befogat med t.ex. 30 km/h utanför skolor och dagis, men främst när de är aktiva. Att gödsla med olika åtgärder, och med verksamma förbud dygnet runt, tar till slut bara bort respekten för hindren.

Att vägbulor, räfflor mm. måste underhållas verkar även det vara något som man inte ens tänkt på. Å andra sidan... lever man med huvudet bland molnen så är det nog lätt att man missar sådant. Från ansvarigt håll verkar man även tro att man gjort sitt och att ansvaret upphör så fort hindret är på plats, men, men....
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wolfie

Citat från: Nico skrivet 30 maj 2007, 16:09:16 PM
Visst är det befogat med t.ex. 30 km/h utanför skolor och dagis, men främst när de är aktiva. Att gödsla med olika åtgärder, och med verksamma förbud dygnet runt, tar till slut bara bort respekten för hindren.

Just detta har jag retat mig på rätt mycket. Jag tror att om man, särskillt på huvudvägar, typ Vallhallavägen i Stockholm, har sådana gränser så är efterlevnaden av den mindre, särskillt vid tidpunkter när det inte är mycket trafik, men det ändå finns barn på platsen. Det gör ju att säkerheten blir sämre och inte bättre.
Det går ju också emot vad Vägverket gör med de variabla hastigheter som har satts upp på vissa ställen, just för att kunna anpassa hastighetsgränsen till trafiken och omständigheten.

Clabbe

Jag fick en pisksnärtskada i tjänsten, blev påkörd vid ett trafikljus, som tur var hade jag inga pass i men skulle hämta 2 rullstolar 100 m bort. Trots att det gått 7 år så känner jag i nacken när jag ska forsera ett farthinder (bula) och för den som är rullstolsburen känns det ännu mer. På vissa ställen kan ja inte fatta att det har planlagts bulor, ex påfart motorväg vid påfart E18 i Karlstad där korsande gc väg är ljusreglerad.

Länk till TTELA: http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=128074

/Claes

Staffan Sävenfjord

Eller varför har man fartbulor på bussgatan vid Resecentrum i Borås. Dessutom mitt emellan en busshållplats och en korsning så det finns inte en chans att få upp någon högre fart i alla fall.
Det kan väl inte vara för att sänka farten på de bilister som lider av skyltdyslexi och kör där i alla fall.
Häromdagen såg jag en herre som ställde sig mitt i vägen för en sådan där bilist. Bilföraren vevade ner rutan för att ge honom en utskällning, men hann inte:
- Vilken linje kör du på?
Ynglet vid bilratten försvann med en rivstart. Utan att se polisbilen lite längre ner. Och nu kommer det konstigaste i den här historien. Besättningen i polisbilen stoppade honom och skrev ut böter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

Nu vet jag inte hur det ser ut exakt på den platsen, men det låter som om man kanske borde sattsa på ett spårviddshinder på platsen istället. Det sänker ju även farten på fordon som klarar att passera det, medan man slipper problemet med fyrsitsiga bussar. Samtidigt som det inte är ett gupp som anstränger ryggar och fjädring.

Staffan Sävenfjord

Fartguppet är egentligen ett förhöjt övergångsställe så där fungerar det inte med spårviddshinder. Dessutom är avsikten här att just dämpa bussarnas hastighet, något som dock inte är nödvändigt med hänsyn till att bussarna ändå inte kan framföras särskilt fort här. Men det rister något förfärligt i bussarna trots låg fart. Allra värst för föraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Jag har ganska länge undrat vad dessa farthinder kostar iform av extra koldioxidutsläpp och sämre trafiksäkerhet. Extra koldioxidutsläpp därför att merparten av förarna måste bromsa ner och sedan starta på lägre växel för att få upp farten innan det är dags för nästa hinder. På många ställen bildas också köer och dessa gupp tycks nu poppa upp lite var som helst och inte bara vid skolor och övergångsställen utan också på breda genomfartsvägar med avskilda gång och cykelbanor.

Trafiksäkerheten blir också sämre när alltfler väljer högre bilar("stadsjeepar"//eller kalla det vad ni vill) bara för att slippa krypköra inne i stan.(Nästan så att man kan tro att stadsplanerarna får provision av bilförsäljarna). Dessa högre fordon är agressivare mot fotgängarna när de träffar högre och dessutom blir det svårare kollisioner när bilar i olika höjd kolliderar eftersom defomationszonerna då inte fungerar optimalt. Dessutom är det lättare att få sladd/välta på landsväg med denna typ av fordon och så släpper de som regel också ut mer koldioxid.

Har letat efter siffror men inte funnit några. I alla fall den första frågan vore väl ganska lätt att räkna ut med tanke på hur mycket annan forskning man har om hur man skall minska koldioxidutsläppen. Hur många som väljer "stadsjeepar" för att komma över dessa asfalts/stenhögar man lägger ut mitt i vägen skall jag låta vara osagt men jag gissar på en bra bit över 50%. Skulle jag själv köpa en bil med högre markfrigång skulle i alla fall detta vara anledningen.