SL säger upp Busslinks avtal

Startat av Andy, 15 december 2009, 17:13:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Omnilasse skrivet 16 december 2009, 07:05:17 AM
Däremot om man har en s.k. kvalitetsupphandling går det utmärkt att ha med ett kvalitetskriterium som avser just hur operatören har skött tidigare avtal. I E19-upphandlingen (N/V - Botkyrka/Söderort) krävs referenser och att man kan visa att man uppfyllt tidigare uppdrag på ett bra sätt.

Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.

HB

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 23:04:26 PM

T.ex det faktum att ett par förare i "mitt" busstrafikområde öppet hävdar att de alltid kör 10-15 sekunder för tidigt från alla hålltider "för att körtiderna är så dåliga" (avd. straffa kunden för mitt missnöje) borde resultera i ett stort antal resegarantiärenden.



Intressant att man lyckas vara 10-15 sekunder för tidigt vid alla reglerhållplatser för att körtiderna är för snäva...  Du ska inte tro på alla skrönor du hör i fikarummet Björn. /Henrik/

Jan

Citat från: jocke skrivet 16 december 2009, 01:17:02 AM

Att fuska med fakturor är väl iof inte att ha bra kvalité på trafiken. Om man hårddrar de. Detta kanske kan vara negativt för busslink.


Sen en annan fråga. Får busslink vara med på den nya upphandlingen i norrtälje?

Rent spontat så tycker jag att busslink borde stå över denna upphandling. Detta för att verkligen visa sin ånger i ämnet. SL borde också låta den personal som kör idag följa med över till den nya entreprenören. Detta är ett villkor i anbudsunderlaget.
I branschen 37 år

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 16 december 2009, 07:57:04 AM
Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.
Det där är förstås ett problem och därför brukar man i upphandlingar vara försiktig med att ge det för stort utrymme och jag vet inte hur ofta eller om det har tillämpats i samband med upphandling av busstrafik - det var därför jag skrev teoretiskt. Oftast är det ju ansvariga inom bolaget som tillfrågas och det blir förstås extra känsligt om det har varit upphandlad trafik åt det egna bolaget. Men det är klart att det sällan går att ta "kundklagomål" i detta avseende - det har ju stor betydelse här hur avtalet har sett ut. Vad det handlar om är förmågan att uppfylla det ingångna avtalet. När man nu har anlitat en extern revisonsbyrå som granskar Busslinks fakturor är det ju något som man då kan visa på att man inte uppnått avtalets krav. Ofta i upphandlingar försöker man därför begränsa en sådan faktor till kanske tre-fyra steg, från helt uppfyllt avtalet till att inte uppfyllt avtalet, sedan mulitipliceras detta med andra faktorer och i slutändan får man en summa där det ändå kan vara avgörande för att få anbudet. Kvalité är ju ett relativt begrepp utifrån det ingångna avtalet.

Karsten

Citat från: HB skrivet 16 december 2009, 08:47:20 AM
Intressant att man lyckas vara 10-15 sekunder för tidigt vid alla reglerhållplatser för att körtiderna är för snäva...  Du ska inte tro på alla skrönor du hör i fikarummet Björn. /Henrik/

Nja, det var en diskussion med en kollega i fikarummet där denne försvarade för tidiga avgång enligt resonemanget ovan. Jag försökte få henne att förstå bristen på logik i resonemanget, men det är tveksamt om det gick fram. Körtiderna i N/V är sällan snålt satta.

Omnilasse

#35
Citat från: Cero skrivet 16 december 2009, 07:57:04 AM
Hur har man tänkt mäta detta? Det är ju högst subjektivt vad som är "bra sätt" och var gränsen går. Tolkar man det snävt har ingen SL anlitat skött sitt uppdrag "bra". Frågar man resenärerna är det väl tom tveksamt om de anser att SL sköter sitt uppdrag bra. Frågar man olika tjänstemän inom SL får man även där garanterat olika svar.
Märkte att jag bara delvis svarade på din fråga. För E19-upphandlingen står det med i kvalificeringen för att lämna anbud. Där är kraven rätt låga, handlar främst om att man skall kunna kvalificera att man har kompetens att utföra uppdraget. Detta finns med i nästan alla upphandlingar och är egentligen ett "problem" främst för nystartade verksamheter eller om Åkessons buss i Trollsta (för att ta ett fiktivt exempel) med två bussar, skulle lägga bud på att köra Nacka/Värmdö. Då krävs det en del för att bevisa att man kan klara av det! Men man kan ha med det också som en del i utvärderingen (det vill säga valet av operatör) - har dock inte sett förfrågningsunderlaget ännu (skall väl vara i det närmaste klart), så vi får väl se hur man gör där.

Edit: det står faktiskt i underlaget att man skall ha utfört uppdragen "tillfredställande eller på ett mycket bra sätt". Men eftersom lägsta kravet är tillfredställande, så bör det ju inte vara så svårt att uppnå...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2009, 11:23:46 AM
Har man klarat kvalificeringen får man inte ställa upp andra krav i samband med tilldelning av uppdraget.
Jag avsåg inte som krav, utan här som bedömning i samband med utvärderingen. Det vill säga att man kan få pluspoäng om man har goda referenser som därmed kan bevisa att man klarar av det man lovar. Så gör man i andra upphandlingar, men jag vet inte om det har förekommit angående upphandling av linjetrafik