SL säger upp Busslinks avtal

Startat av Andy, 15 december 2009, 17:13:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 18:29:12 PM
15 månader.....

Nej, man kan inte stänga ut någon, däremot lär väl Sköldis möjligheter att vinna exempelvis Söderort-Botkyrka minska kraftigt. Varför ge avtalet till ett företag som bluffat en på pengar...? Fördjävligt säger jag bara. Jag tycker det är riktigt tråkigt att det ska gå så här. Å det stör mig även att den andra entreprenören som har gjort likadant undkommer utan åtgärd... :-X :-\

Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Björn Lövdahl

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Personligen tror jag inte någon är sämre än den anda. Och sen anbudsresultatet bedöms ju i verkligheten enbart efter priset......även om det sägs annat
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Kvarne

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Varför skulle deras chanser minska där? Norrtälje är ju inte Söderort - och det behöver inte ha fungerat lika illa överallt annars.
Dessutom bedöms ju ett anbudsresultat efter pris och kvalité på utförandet av trafiken - inte hur mycket man förväntas fuska eller inte....

Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Jag tänker som så att SLs förtroende för Busslink överlag är rejält skadat. Efter vad som hänt så tänker jag att SL inte vill ge ett anbud till Busslink som visat prov på att missköta sig. Självklart bedöms anbudet inte efter hur mkt man kommer fuska eller ej, men det spelar kanske in att man fuskat.

Klart jag det inte finns bevis i det jag skrev, de bevisen tänker jag inte yttra här. Ej heller vilken av de två andra entreprenörerna som det gäller....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

homer

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 17:53:48 PM
Det värsta är ju att Busslink INTE är ensamma om att bluffa SL på pengar. Det förekommer även hos en annan entreprenör i SL-trafiken!  :-\ :(

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 18:29:12 PM
Å det stör mig även att den andra entreprenören som har gjort likadant undkommer utan åtgärd... :-X :-\

Citat från: Kvarne skrivet 15 december 2009, 19:05:42 PM
Klart jag det inte finns bevis i det jag skrev, de bevisen tänker jag inte yttra här. Ej heller vilken av de två andra entreprenörerna som det gäller....

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 15 december 2009, 18:57:30 PM
Sedan håller jag med dig att det stör att andra gjort likadant - OM dom nu har det vilket det inte finns några bevis på i ditt påstående.
Även om man nu förståss kan ana både det ena och det andra...

Citat från: Bjarne-W skrivet 15 december 2009, 18:36:46 PM
Förlåt en nyfiken yngling - men vem är den "andre"entreprenören?
Bjarne

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:46:08 PM
Det finns inte så många att välja på i SL-området. Så det bör vara Sveriges största bussbolag som avses.


När jag kom med liknande anklaganden i tråden om mutor från MAN; som inte var riktat mot något enskilt företag utan mot branchen i allmänhet hade jag enligt Moderator Sävenfjord
Citattrampat rejält i klaveret
och
CitatDet du framställer som en sanning är ett fantasifoster. Det är allvarliga anklagelser du framför utan saklig grund. Sådant vill vi fortsättningsvis inte läsa här i Bussnack. Inte för att vi är rädda för sanningen utan för att vi är rädda för lögnen.
samt
CitatDu har en väldig tråkig attityd till dem som försöker hålla sig till sådant som de vet och kallar spekulationer för vad de är. Om det inte skall kallas falskt förtal.


jag vill inte leda in den här debatten på fel spår, men mina och Kvarnes anklagelser vilar på vad jag kan se på samma lösa grunder men får väldigt olika svar från Forum-administratören... jag vill absolut inte kasta mer bränsle på elden, utan lägger bara in en notis och hoppas vi kan gå vidare...

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2009, 18:46:08 PM
Det finns inte så många att välja på i SL-området. Så det bör vara Sveriges största bussbolag som avses.


Det kan vara både Arriva och Nobina, detta forum är inte betjänt av att spekulera idetta.
I branschen 37 år

Jo

Nu hade väl några av tillsvidarekontrakten ändå behövts upphandlats snart. Så nu slår ju SL två flugor i en smäll. Dels upphandlar man ett tillsvidarekontrakt och dels visar man allmänheten att man har tagit krafttag mot fusket. Är det någon som har en uppfattning om nuvarande prisnivå på Norrtäljekontraktet, förmånligt för Busslink eller SL?

Sedan borde väl numera (eller i vart fall snart) möjligheten att kontrollera vilka turer som körs och hur många passagerare dessa har vara stora med busspc och Access.

MrX

Citat från: Jan skrivet 15 december 2009, 19:26:24 PM
Det kan vara både Arriva och Nobina, detta forum är inte betjänt av att spekulera idetta.

Bra att någon säger det, smutskastning har vi så det räcker.

Omnilasse

Men även om det är Busslink som drabbas nu så tror jag nog att SL kommer att se över kontrollen över vad som faktureras även från de andra operatörerna. Jag tror nog även SL kommer få smäll på fingrarna för att deras interna uppföljning har brustit. Så skulle det vara så att andra har fuskat lär väl det upptäckas också.

Nä, de kan inte gärna hindra Busslink från att vara med i upphandlingen som ovan skrevs om skallkraven är uppfyllda, men eftersom förfrågningsunderlaget inte är ute ännu, kan man förstås (rent teoretiskt) ta in referenser som en kvalitetsaspekt i upphandlingen, I sådana fall ligger ju Busslink illa till för Söderort/Botkyrka och det är väl frågan om ifall man ens bryr sig om att lägga ett bud i sådana fall.

En intressant fråga är väl bara hur man skall hinna med att klara av en ny upphandling på 15 månader??? Ser man på planeringshorisonten för N/V Söderort/Botkyrka där förfrågningsunderlaget är ute 18 månader före trafikstart, så är det ju rätt tufft (även om Norrtälje är ett mindre trafikområde).

Jan

Citat från: Omnilasse skrivet 15 december 2009, 20:15:43 PM
Men även om det är Busslink som drabbas nu så tror jag nog att SL kommer att se över kontrollen över vad som faktureras även från de andra operatörerna. Jag tror nog även SL kommer få smäll på fingrarna för att deras interna uppföljning har brustit. Så skulle det vara så att andra har fuskat lär väl det upptäckas också.

Nä, de kan inte gärna hindra Busslink från att vara med i upphandlingen som ovan skrevs om skallkraven är uppfyllda, men eftersom förfrågningsunderlaget inte är ute ännu, kan man förstås (rent teoretiskt) ta in referenser som en kvalitetsaspekt i upphandlingen, I sådana fall ligger ju Busslink illa till för Söderort/Botkyrka och det är väl frågan om ifall man ens bryr sig om att lägga ett bud i sådana fall.

En intressant fråga är väl bara hur man skall hinna med att klara av en ny upphandling på 15 månader??? Ser man på planeringshorisonten för N/V Söderort/Botkyrka där förfrågningsunderlaget är ute 18 månader före trafikstart, så är det ju rätt tufft (även om Norrtälje är ett mindre trafikområde).

Är bara beställaren medveten om att det kan bli lite provisorium i starten kan en upphandling ske under väldigt kort tid. 8-10 måndaer eller kanske även lite kortare.
I branschen 37 år

Ted Selander

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 december 2009, 18:27:59 PM
Känns som jag är på väldig tunn is nu ---

Tunn is? Den brast nog under dig nu.. :-[.

/Ted

Karsten

Det är intressant att Busslink tar upp BussPC som ett sätt att kontrollera utfallet av trafiken. Det är också intressant att SL själva inte använder sig av sina egna system för att kontrollera detsamma, och på så sätt se till att få in rätt uppgifter på försenade och inställda avgångar.

På en tillställning för ett tag sedan träffade jag på en snubbe som jobbar på SLs IT-avdelning. Vi diskuterade just detta och han hävdade att IT-avdelningen ställt frågan om kontraktavdelningen vore intresserade av att få ut förseningsstatistik m.m. direkt ur BussPC. Det var de visst inte. Nu är ju detta en andrahandsuppgift som kanske bör tas med en viss nypa salt, men det är väldigt märkligt att SL inom spårtrafiken använder sina egna system för att se till att entreprenörerna verkligen redovisar och betalar vite för de förseningar som uppstår. Kan entreprenören inte redovisa varför t.ex. tåg 229 var fyra minuter försenat till Stockholm får entreprenören stå för den förseningsavgiften.

Inom busstrafiken rapporteras väldigt sällan förseningar in från förare till trafikledning (bortsett från större förseningar som kan få vidare följder på nästa tur/matrast), och då har jag väldigt svårt att tro att trafikledningarna rapporterar förseningarna vidare till SL. Jag har på 6 år som deltidsbussförare aldrig fått en försening ifrågasatt från trafikledningen. Hur kan då trafikledningen bestämma vad förseningen beror på och vems konto som ska belastas? Det är knappast så att just det trafikområde eller den entreprenör jag jobbar hos är sämre än någon annan, snarare har just detta trafikområde bättrat sig på de flesta sätt på sistone.

Samma sak gäller helt säkert inställda turer. Alldeles för många, för många för att det ska gå att avskriva som missnöjesgnäll,  inom båda de stora busstrafikoperatörerna inom SL hävdar att det mer eller mindre medvetet slarvas med inrapportering av inställda turer. Om t.ex en ordinarievagn går sönder och en extrabuss i stället används på ordinaireturen rapporteras knappast extraturen som inställd ("ingen resenär vet ju ändå om att den går"). Självklart förekommer det i varierande grad hos olika trafikområden, i vissa kanske inte alls.

Jag tror busstrafiken skulle må bra av en bättre kontroll av trafikutfallet, men det kräver att SL återtar en del av den kompetens som flyttades ut till trafikutövarna på 90-talet och att SL använder de system man har för att säkra att även busstrafikoperatörerna följer avtalen på samma sätt som spårtrafikoperatörerna.


homer

Citat från: Karsten skrivet 15 december 2009, 21:28:04 PM
Kan entreprenören inte redovisa varför t.ex. tåg 229 var fyra minuter försenat till Stockholm får entreprenören stå för den förseningsavgiften.

Inom busstrafiken rapporteras väldigt sällan förseningar in från förare till trafikledning (bortsett från större förseningar som kan få vidare följder på nästa tur/matrast), och då har jag väldigt svårt att tro att trafikledningarna rapporterar förseningarna vidare till SL. Jag har på 6 år som deltidsbussförare aldrig fått en försening ifrågasatt från trafikledningen. Hur kan då trafikledningen bestämma vad förseningen beror på och vems konto som ska belastas? Det är knappast så att just det trafikområde eller den entreprenör jag jobbar hos är sämre än någon annan, snarare har just detta trafikområde bättrat sig på de flesta sätt på sistone.



har för mig vi hade en debatt om detta när kalmar fick nya avtal då man började jaga minutrar, jag tror defenetivt inte de blir bättre om varje ynka lite försenad minut ska innebära vite

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 december 2009, 21:51:25 PM
Nu avser ju SL i den kommande upphandlingen att minska detaljstyrningen och lämna ett ännu större ansvar till operatören.

Ålrajt, men det hindrar väl inte att SL blir bättre på att kontrollera att avtalen efterlevs?

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 15 december 2009, 21:48:09 PM
har för mig vi hade en debatt om detta när kalmar fick nya avtal då man började jaga minutrar, jag tror defenetivt inte de blir bättre om varje ynka lite försenad minut ska innebära vite
Jag tycker det där är helt beroende på vilken form av linje det är, i stadstafik (innerstaden) är det förstås inte så känsligt. Däremot och det är ganska specifkt för SL-trafiken där många bussar har anslutning till tåg är det ett problem. (d.v.s anslutning till en trafikform som går relativt sällan och med små bytesmarginaler och där tågen inte väntar försenade turer som anslutande bussar kan göra). En försening på 4 minuter gör att man missar pendeltåget och får vänta en halvtimme på många håll. Att detta sker någon gång må vara acceptabelt, men det är inte kul om det händer ofta. Alltså är förstås detta avhängigt av hur avtalen är konstruerade, men naturligtvis kan man lösa en sådan sak också med att kräva längre bytestid mellan buss och tåg. Det är ju också i den aspekten som SL:s kunder sätter punktligheten främst - just för att det är så många bytespunkter i en storstadstrafik. I en mindre stad med få tågpendlare är det förstås av mindre vikt. SL mäter ju först vid 3 minuters försening, alltså just när det börjar bli risk för att missa anslutningen.

Yujin Zhang