Huvudmeny

Tråkiga nyheter

Startat av Erol, 29 maj 2007, 06:23:23 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erol

Läste tidningen imorse om en busschaufför som tömde luften på en personbil.

Artikel i Sydöstran om detta

Walter


Jag vill inte på något sätt försvara chaufförens beteende men bussfickan tillhör väl ändå kommunen och dom anser sig inte gjort fel som parkerat i bussfickan, det gör ju alla andra  :-X Undrar om polisen som kom dit bötfällde dom för att parkerat på busshållplatsen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

psy


Det där var narurligtvis riktigt osmidigt gjort, chansen att klara sig ur det där med hedern i behåll är ju liten för busschauffören.
Dock kan jag förstå honom, folk kan inte ge fan i att perkera på bussparkeringar och det kan reta en till vansinne. Det bästa är om det finns möjlighet att ställa sig utanför raden med felparkerade bilar, och på så sätt "låsa" in dom tills man har haft sin rast klar...

Erol

Är ingen parkering utan en avstigningshållplats.

Staffan Sävenfjord

CitatDe unga kvinnorna tycker inte att de gjort något fel som parkerade i bussfickan intill kiosken. Där står nästan alltid bilar. Och avstigningsplatsen tillhör Blekingetrafiken, inte Skånetrafiken, som chauffören körde för, påpekar de.

De unga kvinnorna borde nog tänka igenom vad de lärde sig i körskolan. Logiken i den sista meningen är ungefär samma som när jag - i uniformerad tjänst - påpekade för en bilist att han inte fick stå vid en bussterminal och inte ens köra in där, och att det stod en skylt om den saken vid infarten.
- Ja, jag känner inte till det här i stan. Jag är från Dalarna.
Jag påpekade stillsamt att skyltarna ser likadana ut över hela landet. Mannens reaktion blev inte precis lika stillsam. Men det viktiga var ju att han försvann.
Detta ursäktar naturligtvis inte bussförarens beteende i det här fallet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

CitatDe unga kvinnorna tycker inte att de gjort något fel som parkerade i bussfickan intill kiosken. Där står nästan alltid bilar. Och avstigningsplatsen tillhör Blekingetrafiken, inte Skånetrafiken, som chauffören körde för, påpekar de.

Jag tänkte på samma sak som du, Staffan. Bussfiler och hållplatser tillhör ju inte huvudmannen direkt. Om hpl-skyltarna bara gällde bussar från hemlänet vore det ju helt omöjligt med länsöverskridande trafik.
Som att polisen skulle vägra släppa in Busslinks SL-vagnar på Uppsala station, pga fel färg! Haha!  ;D

Dessutom är det ett rätt dåligt skäl att hävda att man parkerat rätt pga att "alla andra gör fel, så då är det rätt av mig".

Staffan Sävenfjord

Ja, man undrar ju om bussföraren hann punktera hjärnan på tjejerna också.  :-\
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Elmheden

Om man ställer sig vid Svevägen/oxtorgsgatan en eftermiddag kan man bevittna
detta problem hela tiden. På ena sidan är det uppställningsplats för "trängselbussarna"
och på den andra hållplatser, fast det brukar de flesta ignorera.
Undrar hur mycket pengar som har gått åt där i plåtskodor igentligen?

Nico

Citat från: Peter Elmheden skrivet 29 maj 2007, 10:39:33 AMUndrar hur mycket pengar som har gått åt där i plåtskodor igentligen?

Det är nog inte så mycket som man tror då de berörda garagen noterat problemen. Inte för att direkt alla förare gör det, men orderna är att istället för att angöra hållplatserna på snedden eller så ifall det finns parkerade bilar så ska vi bara ställa oss dubbelt. Trafiken får vänta tills vi är klara.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Det här är en konstig historia. Om det är sant så kan man ju inte vara riktigt klok om man går och luftar däcken på bilar bara för att man upplever bilarna som felparkerade

En annan konstig sak tycker jag är påståendet att hållplatsen tillhör Blekingetrafiken och bussen Skånetrafiken. Vad har det med saken att göra? Bussar som går över länsgränser använder hållplatser på det här viset. Det verkar vara folk som inte vet hur länstrafik fungerar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Bara så ni alla vet så skrivs det kommentarer under artikeln på länken.
Så det är värt att klicka upp den igen, under kvällen.

Andreas Ljungqvist

Historien känns väldigt vinklad tycker jag.. Allt jag vill o tänker säga..


Jonas Sandqvist

Fräckt gjort  ;D ;D  Men... Spärren måste finnas där. Tack o lov (trorts ett visst trafikhumör) känner jag att jag inte hade kunnat göra så  :)

Jo

#13
Angående diskussionen om laglydnad och bilmärke som var uppe för någon vecka sedan vill jag bara uppmärksamma er på vilket bilmärke tjejen har!   ;D

Sedan kan man väl bara tycka att med tanke på hur fet hon är så hade hon nog bara mått bra av att gå några extra steg från en parkering istället för att ställa sig på bussfickan.

Dessutom tycker jag detta var ett alldeles utmärkt sätt att visa att de hade parkerat fel(istället för att skada bilen). Nu verkade ju inte slanten trilla ner i alla fall men de är ju trots allt från Bromölla.

Cero

Det går ju inte att försvara förarens beteende som sådant, men nog kan man ha viss förståelse för att det ibland börjar brinna hos folk. Och det kanske inte heller var första gången denna dag som föraren irriterade sig på bilister, passagerare, eller vad som helst och just här rann det över.

Jag gillar dock den genomsvenska ursäkten "det brukar stå bilar här", dvs då är det OK att stå där. Det kan jämföras med den s.k. reportern som sprutade vatten på Reinfelt och hotas av åtal. Hennes förnekande är likställt, "det stod så i manus" = jag är utan skuld. Nå, vem är skyldig då? När ska vi svenskar lära oss tänka själva och våga stå för vårt agerande?

???

/Cero