Personalpolitiska teorier inom Nobina

Startat av bilomnibussen, 05 december 2009, 14:32:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 16:17:13 PM
Det stora problemet som jag ser det för personalen i kollektivtrafikbranschen är den här obenägenheten att byta jobb, som gör att arbetsgivarna gör allt i världen för att bli av med folk vid de få tillfällen de har chansen. Ett av dem är just vid övertaganden. En person, som har råkat få ett jobb som han egentligen inte borde ha, vill gärna vara kvar på just det jobbet resten av livet och i kollektivtrafiken är det bra betalt, bra arbetstider och i övrigt bra förmåner i förhållande till andra jobb. Att anställa en sån är hur lätt som helst men att bli av med honom är så gott som omöjligt. Därför tror jag att arbetsgivarna lätt hamnar i en metodik som går ut på att förnedra personalen precis så mycket som behövs för att nå lönsamhet på kort sikt. Superkorkat, javisst, men människor ÄR lite korkade, speciellt när de ger sig in i den här leken!

Skrota LAS så löser det sig!

michael k

Citati kollektivtrafiken är det bra betalt, bra arbetstider och i övrigt bra förmåner i förhållande till andra jobb.

ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje  någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv


fö lite utrensning kan alltid vara bra emellanåt men i örebro har det tagit sig konstiga propotioner tror jag

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 17:53:11 PM
ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje  någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv


fö lite utrensning kan alltid vara bra emellanåt men i örebro har det tagit sig konstiga propotioner tror jag

Oj oj...här var man arger minsann  :D
Kan säga att jag kört nattbuss förbi Rosengård i flera år och sveriges i särklass tyngsta linje, linje 4 i Stockholms innerstad i några år den med - och visst är det jobbigt ibland - men inget som man skulle be o böna om att få slippa för attman inte klarar det.
Det är som med alla jobb...saker är bra och saker är dåligt...

Frågan är bara...varför är man då där om lönen är så usel och arbetstiderna så usla...även turisttrafiken har sina för och nackdeler ju...

Sedan går jag emot JDS på att man med en viss taktik skulle vända förarna mot sig. Vänd på sítuationen om du själv var ansvarig i ett företag...hur skulle du själv gjort?
Även om jag håller med dig att man får in personer som inte passar i verksamheten vid ett rent övertagandekrav av förare - som någon sa.....bussförare är ingen livstidsanställning....och som tur är är det väl bara SL som har övertagandekrav på förare....

JDS

Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 17:53:11 PM
ursäkt mig men vad snackar du om?
du vet näppeligen vad du snackar om
bra betalt för att köra i kollektivtrafiken?
tycker du kanske skulle återkomma till debatten när du vet vad du snackar om
sätt dig och kör nattbuss förbi rosengård eller någon tung linje  någonstans
forumtroll är ordet för sådan rappakalja som du slänger ut dig och ett hån mot samtliga som sitter med delade pass och nattkörninga osv

Jaha, men tänk om det ligger något i det jag säger? Oavsett vad du tycker om slitet i kollektivtrafiken så kan du väl medge att det finns jobb som är ännu slitigare och har ännu sämre förmåner, och som somliga borde prova på innan de fortsätter att invända mot att man måste följa vissa regler på jobbet?

Christer K

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 december 2009, 11:28:10 AM
Kanske du var en av dom som inte fick förlängd anställning? De som brukar skrika högst här om sådana saker är de som själva ofta ställt till något och inte fått fortsätta och är besvikna och vill ta ut sin aggression på att man kanske själv inte passade in i "gänget" eller gjorde något fel själv....brukar det inte ofta vara så?

Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico


Citat från: Christer K skrivet 07 december 2009, 19:11:00 PM
Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.

Jamen hur vet man det?! Antalet tjänsteår är knappast synonymt med att man måste vara duktig på det man gör. Likaledes poängteras att en bra kollega som sagt inte per automatik behöver vara samma sak som en bra anställd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Citat från: Christer K skrivet 07 december 2009, 19:11:00 PM
Han är nog den bästa bussföraren som har varit på Swebus, har arbetat ihop i många år inom busstrfiken.

/ Christer K

Eftersom du citerar mig så kan jag då svara med att ibland kanske man har varit på ett arbete för länge o själv borde sluta om man nu är så urbota missnöjd att inte något som helst är bra?

michael k

CitatKan säga att jag kört nattbuss förbi Rosengård i flera år och sveriges i särklass tyngsta linje, linje 4 i Stockholms innerstad i några år den med - och visst är det jobbigt ibland - men inget som man skulle be o böna om att få slippa för attman inte klarar det.
Det är som med alla jobb...saker är bra och saker är dåligt...
jag har kört stomlinjerna i jönköping samt linje 31 i oslo
den i oslo var betydligt mera arbetsamm en jkpg
men fördelen var ju att tiden gick väldigt5 fort
vilket den inte gör när man kör genom ett regntungt tyskland på nätterna
det är betydligt tråkigare att snurra runt utan att ha en enda passagerare

fast tillbaka till topic
situationen i örebro handlar bara att med makt visa vem som bestämmer
och ingjuta fruktan bland arbetarna
snart får vi väl se hur  de gråter i massmedia om vilken förarbrist det är och kräver att arbetsförmedlingen startar kurser

Ulf Rådeström

Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 19:04:35 PM
Jaha, men tänk om det ligger något i det jag säger? Oavsett vad du tycker om slitet i kollektivtrafiken så kan du väl medge att det finns jobb som är ännu slitigare och har ännu sämre förmåner, och som somliga borde prova på innan de fortsätter att invända mot att man måste följa vissa regler på jobbet?

Håller med!

Det är ganska intressant i en sådan här tråd där det direkt visar vilka som trivs med sitt jobb och vilka som inte gör det.
Klart vi alla har våra upp och nergångar, dåliga eller bra dagar - men att vara så väldigt missnöjd och klaga på sitt eget arbete offentligt på ett forum på nätet där många av deras egna ansvariga läser - då måste man vara väldigt trött på det och kanske borde skaffa sig något annat jobb?

Jag menar...har man kommit till den punkten att man klagar på lön, arbetstider, bussar, förhållanden, företaget direkt etc etc...då kanske man skulle ställa sig den frågan? Då spelar det nog ingen roll om man försöker förändra...desstutom går inte ALLT att förändra i en arbetssituation...vissa saker är helt enkelt som det är...som arbetstider tex...take it or leave it...

Hälsar Uffe..som ska jobba hela natten nu och köra omkring på små mörka vägar....men det går det också-...

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 19:26:07 PM
fast tillbaka till topic
situationen i örebro handlar bara att med makt visa vem som bestämmer
och ingjuta fruktan bland arbetarna
snart får vi väl se hur  de gråter i massmedia om vilken förarbrist det är och kräver att arbetsförmedlingen startar kurser

Det där lät nästan lite på gränsen till löjligt att dom skulle komma o gråta i massmedia...sorry om jag kommenterar det så.
Men vem är det egentligen som bär ansvaret och den ekonomiska biten liksom för att trafikavtalet skall fungera....och vem är det som anställer förare enligt den policy som företaget har?

Är det förarna eller företagen?

Gapet i Örebro mynnar endast från att bussförare som inte höll måttet inte heller fick någon anställning....det är vad jag tror iaf..men jag kan ju förståss ha heeelt fel  :-X

JDS

Citat från: Nico skrivet 07 december 2009, 19:18:18 PM
Jamen hur vet man det?! Antalet tjänsteår är knappast synonymt med att man måste vara duktig på det man gör. Likaledes poängteras att en bra kollega som sagt inte per automatik behöver vara samma sak som en bra anställd.

Om nu Christer K känner Janne G så är det väl fullt möjligt för honom att veta det, åtminstone med tillräckligt god säkerhet för att våga berätta det. Men rent generellt är det förstås svårt, speciellt för en ny operatör, att skilja agnarna från vetet...

michael k

vänta och se  rådeström det kommer
vi kan ju se hur en viss chef på arriva(jkpg) lyckade gång efter gång kliva i klaveret

Nico


Citat från: JDS skrivet 07 december 2009, 19:32:18 PM
Om nu Christer K känner Janne G så är det väl fullt möjligt för honom att veta det, åtminstone med tillräckligt god säkerhet för att våga berätta det. Men rent generellt är det förstås svårt, speciellt för en ny operatör, att skilja agnarna från vetet...

Nej, håller inte alls med dig där. Som sagt så kanske en person är en jättebra kollega enligt somliga medarbetare, men det behöver som sagt inte vara samma sak som att denne person är en idealisk anställd.

Skillnader i åskådning beror som sagt på olika uppfattning och preferenser om vad som är bra. Med mindre än att den ene i ditt exempel även har insyn i hur kollegan är som anställd (annat än den uppfattning man fått genom möten på stan, i pauslokaler osv.) så är det nog svårt att säga hur arbetsgivarens uppfattning av samma person ter sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 07 december 2009, 19:34:14 PM
vänta och se  rådeström det kommer
vi kan ju se hur en viss chef på arriva(jkpg) lyckade gång efter gång kliva i klaveret

Japp japp...jag ska ha det i åtanke  :)

Men alltså..egentligen är man lite dum som ger sig in i sådana här diskussioner med bussförare som är så urbota trötta på sitt arbete.....som jag skrev innan...är man så trött på allt så man klagar högljutt i ett forum på nätet är man kanske "beyond everything" på triveslplanet?

Och tiderna kan man knappast klaga på tycker jag....det kan ju ingen komma och påstå att ingen visste om när man började som bussförare att man jobbar när alla andra är lediga?

michael k

eftersomn vi inte vet så är det ju bara spekulation från min sida
men sexton stycken känns konstigt
vi får se hur det går för dom