Slopning av H 18E -"serie 2"

Startat av Svoca, 04 december 2009, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2009, 18:32:43 PM
Njae det vet jag inte. Green label kallas den.

Johnnie Walker gör Green label som är en skotsk blandwhisky.

I Skottland stavar man Whisky utan E.

Du dricker en 15 årig Whisky som du inte verkar veta något om. Det kan inte varit billig iaf.

Nog om det.

Bussmicke

Är väl ingen expert men gott är det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Strömblad

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 december 2009, 14:29:15 PM
Buss-Micke, kom ihåg, att ta till spriten när man är ledsen för att gamla fina MaxCi försvinner, det är inte bra.
Plocka istället fram några av dina många diamagasin med MaxCi, vrid persiennerna  och minns dem i sin krafts dagar! En vacker dag vandrar du samma väg, och då kommer alla MaxCi att stå o vänta på dig vid Pärleporten! ;)

Hahaha! Klockrent  ;D

Svoca

På hallgården vid Söderhallen har bildats en liten "skrotsamling" bestående av 5 st H 18E.
5037, 5060, 5065 och 5077 (motorhaveri) fördes över till AB Demonteringar, Hölö 2009-12-22.
Bussarna står fortfarande kvar p g a "kö" vid skrotningsanläggningen i Hölö. 5056 (krock) ingår
också bland de undanställda bussarna, men är ännu ej överförd på Demonteringar. Kommer nog att
ske inom kort.

Svoca

Ytterligare fyra H 18E har slopats i Söderhallen under början av jan. -10. 5040, 5043, 5044 och 5051 har ställts i "högen" av "Hölövagnar" vid muren på hallgården. 

Ersa

Är det dags att välja ut några bra exemplar att bevara, eller är det ingen brådska än på ett tag? Jag antar att dessa som skrotas ut nu är de mest slitna.

Svoca

Det är nog så att de flesta H 18E är väldigt slitna. Bra ex. finns inte längre men möjligen lite bättre.
Individer som slopas har det oftast hänt något med. Fel som kostar att laga. Bättre att slopa dessa. Det har pratats om att bevara en st H 18E. 5049 har nämnts. Ej avgjort.

buskörare

Citat från: Svoca skrivet 09 december 2009, 16:17:11 PM
I detta fall betecknar "serie 1, 2" o.s.v. slopningsserier. Dessa sammanfaller inte givet med vagntypens leveransserier. "Serie 1" omfattar H 18E 5001 - 5020 (redan slopade), "serie 2" 5035 - 5087, o.s.v. När de beställda 48 bussarna (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga samtliga biogas) är levererade till Söderhallen, "bör" slopningsgränsen vara vid 5087/5088. Kvarvarande H 18E i Söderhalllen blir då 5088, 5111 - 5116, 5130 - 5132 och 5147 - 5149, således 13 vagnar. Slopning av bussarna 5035 - 5087 behöver inte nödvändigtvis betyda försäljning/skrotning, utan vissa bussar i denna serie kan flyttas till andra Busslinkgarage för användning där.  

Blir det inte en väldigt bussbrist när de 20 markerade försvinner till sitt riktiga hem då? Eller har dom beställt fler än dom 20 som Lidingö ska ha och som tillfälligt ska gå på Söderhallen?

Ted Selander

Citat från: buskörare skrivet 14 januari 2010, 01:58:13 AM
Blir det inte en väldigt bussbrist när de 20 markerade försvinner till sitt riktiga hem då? Eller har dom beställt fler än dom 20 som Lidingö ska ha och som tillfälligt ska gå på Söderhallen?

Då kommer det ett nytt tjog MAN till stan.

/Ted

Matte

Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2010, 01:03:05 AM
Är det dags att välja ut några bra exemplar att bevara, eller är det ingen brådska än på ett tag? Jag antar att dessa som skrotas ut nu är de mest slitna.

Jag lägger min röst på att bevara 5158-59. Ja nån av dom. Trevligare MaxCi finns inte. Dock är dom diesel drivna och har H18A som littera har jag för mig. Och beställda som Kamomiller som va en sjukrese busslinje SÖS-Nynäshamn. Med 4stegsllåda, Högaryggstöd och bättre fjädring än stadsbuss MaxCi. Trevligaste Scanior jag kört genom åren.

Ersa

Men nog vore dieseldrift bara en fördel på en bevarad MaxCi? Etanol lär ju vara ett rätt "dött" bränsle om 10-20 år, så tankning av en veteranetanolbuss lär inte bli billigt eller problemfritt år 2030.

Bengt Jönsson

Citat från: Ersa skrivet 14 januari 2010, 13:02:32 PM
Men nog vore dieseldrift bara en fördel på en bevarad MaxCi? Etanol lär ju vara ett rätt "dött" bränsle om 10-20 år, så tankning av en veteranetanolbuss lär inte bli billigt eller problemfritt år 2030.

.. aldrig hört talas om "Timrå-Konjak" på dunk, 5-liters i plast...  8) ;D

/B

Björn Forslund

Spelar väl i egentligen ingen roll? Det lär väl bli Spårvägsmuseum som bevarar den, och den kommer isåfall sannolikt att bli stationär på museet. Om en 15-20 år när den blivit museal i gemene mans ögon kanske det blir läge att köra med den på någon veteranlinje på stan...och då är det nog inte svårare att fixa fram etanol än diesel..

buskörare


Bussfanatikern

Jag är bara lite nyfiken på en sak. Är alla 20 bussar i nummerserien 5001-5020 på skroten nu? eller finns det några som typ står avställda nånstans, antingen i fordonsreserven eller som reservdelsförråd åt dom H-18E som fortfarande finns kvar i trafiken?