Slopning av H 18E -"serie 2"

Startat av Svoca, 04 december 2009, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är väl etanolvagnarna (oavsett karosstyp) man fasar ut först och främst, då de har det dyraste drivmedlet idag?
En MaxCi med dieselmotor (hur många sådana har Busslink?) finns det ju ingen anledning att skrota innan den fallit för SL:s åldersstreck (eller flytta ut "på landet" pga miljözonen), om det inte rör sig om någon individ med extremt höga verkstadskostnader då.

Fredrik Gelin

Jo, men Busslinkskolan har behov av bussar som får gå i stan vilket inte alla deras bussar får göra idag.
Därför verkar det rimligt att flytta över 3-serie etanoler till Busslinkskolan och slopa deras höggolvare från 91-92.
Utan att säga för mycket tror jag mig kunna säga att 3-serie etanolerna nog kommer att hänga med ett tag till även om flera av dem ersätts av gasbussar...
//Fredrik

Ulf Rådeström

Citat från: Cyklisten skrivet 05 december 2009, 11:17:36 AM
Man har ju redan sålt lite begagnade gasbussar från Sverige, bl.a. Volvo B10L fd. Connex Malmö, B10BLE fd. Arriva Malmö, B10L fd. Arriva Lund, det finns säkert fler kunder än för etanolbussar.

Skulle inte tro det nej - gas är ju vanligt österut, medan etanol inte alls är utbrett däröver. Man har variken marknad, hantering för import, tankanläggningar, produktion etc...och det är ju en ganska omfattande process för några etanolbussar.

Anledningen till att man skrotar ut fler bussar just nu i allmänhet - inte bara etanol - är att man i Ryssland har betydligt strängare krav både på ålder och emissioner än man haft förut. Tror att bussarna lägst får ha Euro 3 nu.

Det börjar bli svårare och sälja bussar österut i allmänhet - KAZ är väl ett av de länder där det fortfarande går en stor mängd av de avregistrerade.

//Uffe

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2009, 17:54:59 PM
Det börjar bli svårare och sälja bussar österut i allmänhet - KAZ är väl ett av de länder där det fortfarande går en stor mängd av de avregistrerade.

Det är ju dessutom lätt att "fylla upp" länder som Kazachstan med äldre Scaniabussar. De redan exporterade "evighetsmaskinerna" rullar ju på år ut och år in där borta, och med tiden minskar ju då behovet att köpa in fler svenska bussar.

Det enda sättet att tvinga bort en Scania CN113 & MaxCi från gatorna är ju med miljölagar och årsmodellsregler. Att köra dem tills de slits ut och rasar är ju i princip omöjligt. ;D

Optimal

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 december 2009, 17:24:26 PM
Jo, men Busslinkskolan har behov av bussar som får gå i stan vilket inte alla deras bussar får göra idag.
Därför verkar det rimligt att flytta över 3-serie etanoler till Busslinkskolan och slopa deras höggolvare från 91-92.
Utan att säga för mycket tror jag mig kunna säga att 3-serie etanolerna nog kommer att hänga med ett tag till även om flera av dem ersätts av gasbussar...
//Fredrik

Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?

Ulf Rådeström

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 december 2009, 16:43:27 PM
Än så länge verkar det bara vara serie 2 som går till Hölö, serie 3 kommer nog att finnas kvar ett tag, det finns ju fortfarande dieselbussar kvar hos Busslinkskolan som skulle behöva bytas ut av miljöskäl.
Där har ju inte åldern lika stor betydelse som i aktiv trafik, så en gissning är att serie 3-bussar får ersätta äldre bussar i skolverksamheten innan de så småningom slopas.
Frågan är dock om det finns någon eftermarknad för de dieselbussar som rullar i skolverksamheten idag, flera av dem är närmare 20 år gamla vid det här laget...
//Fredrik

knappast....att det finns någon marknad alltså - jo...delarna kan ju malas ner igen till nya fräscha bussar  :D

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?

Jo, men det det väl ändå rimligt att byta ut dem mot nyare etanolare när det friställs såna?

Kvarne

Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?

68xx ja. Men inte 6748, 6766, 6881 och 6888....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 08 december 2009, 18:03:37 PM
Höggolvs vagnarna drivs ju av etanol. Får dom endå inte rulla i stan?

Jo, men förr eller senare "kolliderar" de väl de med SL:s lågentré- och/eller årsmodellskrav. Dessutom är de ju dyra i drift då de väl drar mer än dubbelt så mycket bränsle jämfört med en dieselbuss?

Svoca

#24
Citat från: Karsten skrivet 05 december 2009, 10:51:53 AM
Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?
I detta fall betecknar "serie 1, 2" o.s.v. slopningsserier. Dessa sammanfaller inte givet med vagntypens leveransserier. "Serie 1" omfattar H 18E 5001 - 5020 (redan slopade), "serie 2" 5035 - 5087, o.s.v. När de beställda 48 bussarna (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga samtliga biogas) är levererade till Söderhallen, "bör" slopningsgränsen vara vid 5087/5088. Kvarvarande H 18E i Söderhalllen blir då 5088, 5111 - 5116, 5130 - 5132 och 5147 - 5149, således 13 vagnar. Slopning av bussarna 5035 - 5087 behöver inte nödvändigtvis betyda försäljning/skrotning, utan vissa bussar i denna serie kan flyttas till andra Busslinkgarage för användning där.  

Karsten

Okej, så slopningsserierna du pratar om är alltså bara ett sätt att räkna vagnsnummer? 5035-5087 är 53 vagnar, bort med 5037,5046,5066 och 5068 som redan är slopade och det blir 49 vagnar som ersätts av 48 stycken Solaris och MAN. Men jag förstår fortfarande inte varför just 5065-5087 ska vara de som slopas av de samtidigt levererade i serien 5065-5110? Borde det inte vara de 20 i serien 5065-5110 som är i sämst skick som ryker?

Svoca

#26
Följande bussar i Söderhallen är tänkta att slopas då 48 nya bussar levereras (28 Solaris och 20 MAN 2-axliga, alla biogas):
5035 - 5045
5047 - 5062
5065
5067
5069 - 5087
= 48 bussar.
5046, 5066 och 5068 slopades tidigare. Ej med vid denna omgång. 5063 - 5064 tillhör Hornsberg.
Flyttades dit från Söderhallen under sommaren 2009.
Med slopning menas här "bort från Söderhallen". Någon/några bussar kan ju komma till användning vid andra Busslinkgarage eller Busslinkskolan.
Att bussarna slopas i vagnsnummerordning kan man väl ha synpunkter på, men det är sagt att det ska slopas
i denna ordning.
Redan slopade bussar i "serie 2" är 5037 (utan motor och växellåda. Till Hölö snart) och nu har tillkommit 5060, 5065 och 5077 (Undanställda med div.fel. Ej i trafik mera).

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 08 december 2009, 19:16:58 PM
Jo, men det det väl ändå rimligt att byta ut dem mot nyare etanolare när det friställs såna?
'

Jo. Men jag vill ju hinna köra dom innan dom försvinner, tror jag kommer hinna tills dess  ;D ;D

Bussmicke

Svoca, kan du inte spela lite mer ljuv musik för öronen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

5087 åkte jag med i förmiddags på 43:an, Snickarbacken-Slussen, efter ett besök hos tandläkaren, kanske var det sista gången man åkte med den.... :'(