Slopning av H 18E -"serie 2"

Startat av Svoca, 04 december 2009, 22:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Serien från 5035 och uppåt har ju varit tämligen obruten, förutom tidigare slopade 5046, 5066 och 5068.
Nu tycks slopningen (att ersättas av Solaris och MAN 2-axliga) kommit igång lite sakta. 5037 har gjort sitt
och står nu avställd i Söderhallen utan motor och växellåda. Till Hölö inom kort. 

Fredde

Här har vi 5066 på krok mot Hölö när det begav sig...:



/Fredde


Cero

Slut på sötebrödsdagarna nu och vi återgår till ordningen som rådde innan muren föll? Dvs förbrukade bussar går till skrot istället för att säljas. Hur många år tar det innan vågen vänder åt andra hållet och vi köper begagnat från öst istället?

Trist för övrigt att MaxCi försvinner. Iofs en ganska tråkig vagntyp men dock den sista av den rejäla generationen med någorlunda komfort. Snart finns det bara plastbussar med symaskinsmotorer, noll fjädring, små hjul och däck tunna som gummisnoddar kvar. Får ta bilen istället. :(

Jo

Citat från: Cero skrivet 04 december 2009, 23:21:36 PM
Slut på sötebrödsdagarna nu och vi återgår till ordningen som rådde innan muren föll? Dvs förbrukade bussar går till skrot istället för att säljas. Hur många år tar det innan vågen vänder åt andra hållet och vi köper begagnat från öst istället?


Det kommer nog inte att hända med tanke på utvecklingen i Baltikum som nog inte gör att utbytestakten direkt ökar av bussarna. Om du nu inte räknar Finlad till öst? Å andra sidan flyttas ju bussarna numera runt hejvilt i Norden så även om de främst flyttas vid trafikförluster och inte för att de är uttjänta.

Svoca

Enligt Demonteringar i Hölö är gamla etanolbussar i princip osäljbara numera. Vissa H 17E byggdes ju om till diesel i Riga och har ett fortsatt liv i Baltikum. Sådan ombyggnad kommer nog inte att ske något mer.
Man kan ju också spekulera vad som en dag kommer att hända när biogasbussar faller för åldersstrecket.
Export - knappast. Då återstår väl bara skroten.

Peter Rost

Förfogandevagnarna 5130-31, är det tänkt att även dessa två skall slopas?

/Peter

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 04 december 2009, 22:52:22 PM
Här har vi 5066 på krok mot Hölö när det begav sig...:



/Fredde



Vackert, Årets hjulkort..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hmm, snart dags att göra lite båtresor och fylla på Whiskeyförrådet...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

Citat från: Peter Rost skrivet 04 december 2009, 23:56:14 PM
Förfogandevagnarna 5130-31, är det tänkt att även dessa två skall slopas?

/Peter
Man slopar "ungefär" i vagnsnummerordning/åldersordning, så slopning av bussar i 51-serien kommer väl senare. Flexbussarna i Söderhallen 5130 - 5132 (under 2009 utökat med en vagn) kommer säkert att slopas
när så är dags. Ersätts väl, även dom, med nya bussar.

Bussmicke

Citat från: Svoca skrivet 05 december 2009, 00:34:04 AM
Man slopar "ungefär" i vagnsnummerordning/åldersordning, så slopning av bussar i 51-serien kommer väl senare. Flexbussarna i Söderhallen 5130 - 5132 (under 2009 utökat med en vagn) kommer säkert att slopas
när så är dags. Ersätts väl, även dom, med nya bussar.

Då får vi hoppas det leveraras många bussar nästa år då;)
God natt vänner.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?

Cyklisten

Citat från: Svoca skrivet 04 december 2009, 23:48:37 PM
Man kan ju också spekulera vad som en dag kommer att hända när biogasbussar faller för åldersstrecket.
Export - knappast. Då återstår väl bara skroten.

Man har ju redan sålt lite begagnade gasbussar från Sverige, bl.a. Volvo B10L fd. Connex Malmö, B10BLE fd. Arriva Malmö, B10L fd. Arriva Lund, det finns säkert fler kunder än för etanolbussar.

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 04 december 2009, 23:59:41 PM
Vackert, Årets hjulkort..

Sånt får man inte skriva Micke,,,,


Tragiskt inte kul se sånt här... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 06 december 2009, 21:32:01 PM
Sånt får man inte skriva Micke,,,,

Tragiskt inte kul se sånt här... :P

Men om nu Bussmicke vill åka skramlande plastbussar med krånglande datorer med tillhörande systemfel framför en pålitlig MaxCi så ska han väl få göra det? ;)

Fredrik Gelin

Citat från: Karsten skrivet 05 december 2009, 10:51:53 AM
Fast vänta nu, serie 2 är ju vagnarna 5035-5064. Därefter kommer serie 3, alltså vagnarna 5065-5110. Är det skrotdags för båda dessa serier eller är det bara serie 2 som ryker?
Än så länge verkar det bara vara serie 2 som går till Hölö, serie 3 kommer nog att finnas kvar ett tag, det finns ju fortfarande dieselbussar kvar hos Busslinkskolan som skulle behöva bytas ut av miljöskäl.
Där har ju inte åldern lika stor betydelse som i aktiv trafik, så en gissning är att serie 3-bussar får ersätta äldre bussar i skolverksamheten innan de så småningom slopas.
Frågan är dock om det finns någon eftermarknad för de dieselbussar som rullar i skolverksamheten idag, flera av dem är närmare 20 år gamla vid det här laget...
//Fredrik