Fler bilder från nya stombusslinjerna i Göteborg

Startat av Jonas Gustafsson, 20 augusti 2007, 21:02:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 21 augusti 2007, 07:31:50 AM
Linjerna 1-8 benämns stomlinjer, åtminstone på Skånetrafiken. Men det behövs inte annorlunda design på bussarna eller speciella linjenummer för den sakens skull. Bussen tar dig mellan två punkter ändå, bara möjlighet att åka lite oftare!
1-8 är väl vanliga stadslinjer? Som linje 10-21 var innan. Stombusslinjer ska väl ha ett lite annorlunda reglemente? I Göteborg fungerar de ju som spårvagnar. Man får gå på överallt och så.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Som sagt så används inte benämningen i marknadsföring eller ut mot resenärer. Det som skiljer mot linjer på 30-nummer är ju främst högre turtäthet. Att det ebnhövs ett annat reglemente för att det ska kallas stombussar förstår jag inte. Samtliga linjer 1-8 och 31-37 är ju stadslinjer men 1-8 är stombussar och 3X pluslinjer.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Zella

Citat från: Svemicke skrivet 21 augusti 2007, 00:42:13 AM
En uppmaningsskylt alla bussar kunde behöva ibland. Särskilt vid "timglas".

Vid timglasen i och i ytteromr i gbg så står det "Lämna fri väg åt bussen" eller nåt i den stilen... (hpl i timglaset) sen i slutet så står det "Tack för visad hänsyn"... men ibland när jag har t.ex 4-8 bilar bakom mig och jag har avsläpp så bruka jag blinka till bilarna om det är 1-2 st att smit ni förbi  ;)  men annars är det chickenrace  8)

Mikael T Nilsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 augusti 2007, 21:02:56 PM
Äsch, jag var inte först med bilder från linje 18 och 19 i Göteborg!  ;) Men här kommer några bilder till.

Först tre bilder från hållplatsen Bifrost i Mölndal:


//Jonas G

Snygga bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 augusti 2007, 09:48:49 AM
1-8 är väl vanliga stadslinjer? Som linje 10-21 var innan. Stombusslinjer ska väl ha ett lite annorlunda reglemente? I Göteborg fungerar de ju som spårvagnar. Man får gå på överallt och så.

Stombusslinjer började i Jönköping enligt devisen "Tänk spårvagn, kör buss". Men sedan är det upp till var och en att bestämma vad stombusslinjer skall innebära. I ett tidigt skede kallades också busslinjerna 1-9 i Borås för stomlinjer, men sedan blev det ju mest pannkaka av alltsammans och de fick namnet "Framtidstrafiken" i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon A

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 augusti 2007, 23:00:03 PM
Men det är ju en uppmaning till mötande fordon förstår du väl! ;D
//Jonas
Ja, då är jag med ;D Så dum man kan vara ibland ;)

Svemicke

Citat från: Zella skrivet 21 augusti 2007, 10:47:02 AM
Vid timglasen i och i ytteromr i gbg så står det "Lämna fri väg åt bussen" eller nåt i den stilen... (hpl i timglaset) sen i slutet så står det "Tack för visad hänsyn"... men ibland när jag har t.ex 4-8 bilar bakom mig och jag har avsläpp så bruka jag blinka till bilarna om det är 1-2 st att smit ni förbi  ;)  men annars är det chickenrace  8)
Jo, men Göteborg är lite längre kommet vad gäller kollektivtrafik. Borås är lite efterblivet på den och så många andra punkter. Vi har till exempel tre ställen här i stan där bussprioritering borde vara en självklarhet. Åsbogatan vid Södra Torget, Lilla Brogatan, Lasarettet och utfarten mot Rv27 vid Vasastaden.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 augusti 2007, 23:46:29 PM
Jo, men Göteborg är lite längre kommet vad gäller kollektivtrafik. Borås är lite efterblivet på den och så många andra punkter. Vi har till exempel tre ställen här i stan där bussprioritering borde vara en självklarhet. Åsbogatan vid Södra Torget, Lilla Brogatan, Lasarettet och utfarten mot Rv27 vid Vasastaden.

Det borde vara så men hur bussprioriterar man i korsningar utan trafikljus? Ingen av dessa korsningar har sådant. I de två första gäller väjningsplikt gentemot fordon som kommer från höger, vid Sjukhuset (som det heter numera) vet jag inte och vid Vasastaden är det väjningsplikt för dem som svänger ut på 27-an. Det skulle naturligtvis i det fallet inte fungera om just bussarna skulle ha "företräde", det vill säga det skulle vara väjningsplikt för fordon på 27-an gentemot just bussar. Man kan naturligtvis bygga trafikljus, men det finns det redan tillräckligt många i stan. Ett trafikljus vid Åsbogatan-Allégatan skulle dessutom riskera att korka till hela Södra torget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 augusti 2007, 08:46:00 AM
Det borde vara så men hur bussprioriterar man i korsningar utan trafikljus? Ingen av dessa korsningar har sådant. I de två första gäller väjningsplikt gentemot fordon som kommer från höger, vid Sjukhuset (som det heter numera) vet jag inte och vid Vasastaden är det väjningsplikt för dem som svänger ut på 27-an. Det skulle naturligtvis i det fallet inte fungera om just bussarna skulle ha "företräde", det vill säga det skulle vara väjningsplikt för fordon på 27-an gentemot just bussar. Man kan naturligtvis bygga trafikljus, men det finns det redan tillräckligt många i stan. Ett trafikljus vid Åsbogatan-Allégatan skulle dessutom riskera att korka till hela Södra torget.
Jag skulle vilja rekommendera dig att åka ner och titta på Lunds kommuns lösningar. Där har man bussprioriterade trafikljus vid utfarter mot stora vägar. Alltså ljus med S, - och | precis som i Göteborg. Åk SkåneExpressen 6 från Lund till Sjöbo. På vägen hittar du en sådan korsning vid Dalby och en när bussen ska ut på Rv11 efter att ha varit i Veberöd. Just lösningen i Veberöd hade varit perfekt att applicera även i Borås vid Vasastaden. Kommer det ingen buss är ljusen släckta, men just när bussen kommer blir det rött för fordonen ute på Rv27. Det hade dessutom sparat en del förarnackar för då slipper man att vrida dem ur led.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Zella skrivet 21 augusti 2007, 10:47:02 AM
Vid timglasen i och i ytteromr i gbg så står det "Lämna fri väg åt bussen" eller nåt i den stilen... (hpl i timglaset) sen i slutet så står det "Tack för visad hänsyn"... men ibland när jag har t.ex 4-8 bilar bakom mig och jag har avsläpp så bruka jag blinka till bilarna om det är 1-2 st att smit ni förbi  ;)  men annars är det chickenrace  8)

Antar att det är vägen genom Hovås som avses. Där har man varit nära att ryka ihop med mötande ibland som tagit sig väl stora friheter ;D. Bussar släpper jag dock alltid först (och oftast får man en vink vilket det kan vara dåligt med i övriga stan), ibland blir man dock "helljusad" att köra först. Alltid uppskattat om bussen har avsläpp.

Axel

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2007, 15:15:33 PM
Stombusslinjer började i Jönköping enligt devisen "Tänk spårvagn, kör buss". Men sedan är det upp till var och en att bestämma vad stombusslinjer skall innebära. I ett tidigt skede kallades också busslinjerna 1-9 i Borås för stomlinjer, men sedan blev det ju mest pannkaka av alltsammans och de fick namnet "Framtidstrafiken" i stället.


Här i Jönköping heter det inte stombuss, det heter citybuss. Men man får gå på i första eller tredje dörren, avstigning i andra och fjärde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 22 augusti 2007, 21:48:48 PM
Här i Jönköping heter det inte stombuss, det heter citybuss. Men man får gå på i första eller tredje dörren, avstigning i andra och fjärde.

Det kallades stombussar från början. Möjligen bara som arbetsnamn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)