Västtrafik förarcertifiering

Startat av Aniara, 03 december 2009, 12:51:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Wetjo skrivet 12 december 2009, 14:53:52 PMVad jag förstår är certifieringen en del av utbildningen för "gamla" förare för sin YKB-utbildning.
En utbildningsanordnare ville ha tillstånd att använda "vår" bok i sin YKB-utbildning, men jag hänvisade till Författaren/SLTF.

Är fortfarande lite fundersam över det hela med privat certifiering då t.ex. TYA på sin hemsida skriver om nya YKB som att; "Detta YKB utgör en förutsättning för att fungera som yrkesförare och ska inte sammanblandas med de bevis som finns på marknaden i dag." Nya [obligatoriska] YKB ersätter alltså gamla YKB och enligt vad jag förstått så blev alltså alla gamla tillstånd, utbildningsmaterial mm. ogiltiga i samband med att nya YKB infördes vilket då är ett bevis som alla ska ha.

Tanken hos trafikhuvudmännen var kanske möjligen tidigare att samordna en egen privat certifiering med gamla YKB, men frågan är som sagt vari behovet nu består då man ändå inte kommer att få något certifikat eller kompetensbevis som accepteras av myndigheterna utan enbart av vissa trafikhuvudmän?! Egen certifiering är väl som sagt inte godkänd av myndigheterna och den enda skillnaden mellan gamla och nya förare att de senare måste ha nya YKB från början medan de som kört ett tag (hävdvunnen rätt) får en viss tid för att gå en förenklad version av samma kurser som nybörjarna går.

Enligt de utbildare jag hade var det så att alla som hade gamla YKB kunde kasta bort detta. Det var även beroende på ovanstående som SL lade ned sin certifiering, just för att den inte längre skulle ha något praktiskt värde utan bara kosta pengar till ingen nytta. Att vissa då fortsätter att framhärda med en egen certifiering känns därför ganska underligt om det nu inte finns ett konkret behov... men det är ju bara vad jag tycker så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 12 december 2009, 16:06:05 PM
Enligt de utbildare jag hade var det så att alla som hade gamla YKB kunde kasta bort detta. Det var även beroende på ovanstående som SL lade ned sin certifiering, just för att den inte längre skulle ha något praktiskt värde utan bara kosta pengar till ingen nytta. Att vissa då fortsätter att framhärda med en egen certifiering känns därför ganska underligt om det nu inte finns ett konkret behov... men det är ju bara vad jag tycker så...

Ett länstrafikbolag certifierar väl folk för att kontrollera att de kan taxebestämmelserna och har vissa andra regionala kunskaper, så att de kan utöva en bra kundservice. Kanske kollar man också att folk kör bra, och inte bara lagligt. Detta tycker jag är väl så viktiga saker att kolla upp, som INTE täcks in av det "riktiga" yrkeskompetensbeviset. Det är ju (även i den nya versionen) bara en tandlös papperstiger som i bästa fall verifierar att man har vissa grundläggande teoretiska kunskaper.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 13 december 2009, 14:00:31 PM
Ett länstrafikbolag certifierar väl folk för att kontrollera att de kan taxebestämmelserna och har vissa andra regionala kunskaper, så att de kan utöva en bra kundservice.

Bra tanke, men då länstrafikbolagens lokala certifieringar även är rikstäckande undrar jag ändå lite hur min certifiering (dvs mina inlärda kunskaper om biljettmaskiner, linjer och linjenummers betydelse enbart inom Västerbottens län) kan ge mig förtur framför ocertifierade förare i Västra Götaland om jag söker jobb i t.ex Borås landsbygdstrafik. ::)

JDS

Citat från: Ersa skrivet 13 december 2009, 14:14:38 PM
Bra tanke, men då länstrafikbolagens lokala certifieringar även är rikstäckande undrar jag ändå lite hur min certifiering (dvs mina inlärda kunskaper om biljettmaskiner, linjer och linjenummers betydelse enbart inom Västerbottens län) kan ge mig förtur framför ocertifierade förare i Västra Götaland om jag söker jobb i t.ex Borås landsbygdstrafik. ::)

Antagligen därför att bussbolagen gör vad som helst för att spara kostnader. Om du har klarat certifieringen i något annat län så har man ju i alla fall något slags objektivt bevis på att du är en någotsånär duglig förare och inte en sån där som arbetsförmedlingen pumpar ut tretton på dussinet av?

Nico


Nja, internutbildning (taxor, linjekännedom mm.) lär man nog ändå erhålla/gå utbildning för så frågan är väl hur mycket man lär vinna på en extra certifiering som då faktiskt inte har något praktiskt värde i sig då man som sagt ändå måste ha nya YKB?

Vad gäller duglighet sedan så är väl det även avhängigt hur proven är utformade Att döma av de certifieringsprov som SL hade, till den certifiering som man då skrotade då nya YKB kom, så är det inte heller här frågan om något direkt avancerat. Bara man hjälpligt kan läsa och besitter en smula logiskt tänkande och sunt förnuft så lär man nog klara det ganska lätt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman