Västtrafik förarcertifiering

Startat av Aniara, 03 december 2009, 12:51:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aniara

För att få anställning som bussförare inom västtrafiks område, så måste man ha deras förarcertifikat.
För att få västtrafiks förarcertifikat, så måste man ha en arbetsgivare som tillhandahåller utbildningen.

Någonstans är det någon som inte har tänkt???



Ersa

Det är väl trafikhuvudmännens skyldighet att tillhandahålla utbildningen för alla förare som kör för dess operatörer?

buskörare

Citat från: Aniara skrivet 03 december 2009, 12:51:05 PM
För att få anställning som bussförare inom västtrafiks område, så måste man ha deras förarcertifikat.
För att få västtrafiks förarcertifikat, så måste man ha en arbetsgivare som tillhandahåller utbildningen.

Någonstans är det någon som inte har tänkt???




Fullt normalt. Du söker jobb och får jobb hos nån av aktörerna som kör åt Västtrafik. Innan du får köra i skarp linje får du ta denna certifiering och när du gjort det är du välkommen ut. Precis som med biljettmaskinsutbildning, linjeutbildning och annat.

Ersa

Re:
#3
Eller som i Västerbotten där du först får jobb hos en operatör som meddelar huvudmannen om att de har en förare som saknar certifikat. Föraren kör därefter linjetrafik "obehörig" i två års tid innan denne får gå certifieringskursen. Efter ytterligare två-tre år kommer själva certifikatet och diplomet.

Aniara

Och om det tilltänkta arbetsgivaren säger att: "Tyvärr kan inte du komma i fråga för anställning, eftersom du saknar västtrafiks förarcertifikat"?

Ersa

Vilken arbetsgivare har sagt så?

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2009, 15:08:12 PM
Eller som i Västerbotten där du först får jobb hos en operatör som meddelar huvudmannen om att de har en förare som saknar certifikat. Föraren kör därefter linjetrafik "obehörig" i två års tid innan denne får gå certifieringskursen. Efter ytterligare två-tre år kommer själva certifikatet och diplomet.
I Dalarna har vi tre månader på oss från anställning till Certifieringen.
Enligt vår instruktör, ska certifieringen gälla i hela landet utom i Sthlm som tydligen har en egen variant.

Nico

#7

Förstår inte riktigt vad ni pratar om eller oxå har jag missuppfattat toalt och är ute och cyklar? Om inte annat så känns det som man inför något som inte längre behövs. I SL-land så lade, mig veterligt i alla fall, SL ned sin egen certifiering när EU:s krav på yrkeskompetensbevis infördes. Alla nya förare måste ju genomgå detta medan redan befintliga förare har hävdvunnen rätt vilket innebär att man får några år på sig att gå kurser som inte är riktigt lika tuffa som nybörjarnas.

Varför i så fall vissa LHM då väljer att fortsätta med egna certifieringar (blir kaka på kaka) har jag då lite svårt att begripa om det nu inte är något som är jättespecifikt avancerat i ett visst givet område... »If it isn't broken, don't fix it!«
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 05 december 2009, 12:06:46 PM
Förstår inte riktigt vad ni pratar om eller oxå har jag missuppfattat toalt och är ute och cyklar? Om inte annat så känns det som man inför något som inte längre behövs. I SL-land så lade, mig veterligt i alla fall, SL ned sin egen certifiering när EU:s krav på yrkeskompetensbevis infördes. Alla nya förare måste ju genomgå detta medan redan befintliga förare har hävdvunnen rätt vilket innebär att man får några år på sig att gå kurser som inte är riktigt lika tuffa som nybörjarnas.

Varför i så fall vissa LHM då väljer att fortsätta med egna certifieringar (blir kaka på kaka) har jag då lite svårt att begripa om det nu inte är något som är jättespecifikt avancerat i ett visst givet område... »If it isn't broken, don't fix it!«

Du har inte missuppfattat något, Nico. Utanför Stockholms län är det "kaka på kaka" som gäller, dvs att både det nya EU-yrkeskompetensbeviset samt LHM-certifieringen som krävs. ::) Det enda som är någorlunda genomtänkt med LHM-certifieringarna är, som Ödlund skriver ovan, att de gäller i alla län. Så har man ett slipper man ta samma certifikat även för grannlänen.

lil-sis


Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 08 december 2009, 21:19:05 PM
Vad för certifiering?

En slags utbildning som vissa trafikhuvudmän kräver. Västerbotten var en av de första och hade kurser redan 2001, och numera är det Svensk Kollektivtrafik som håller i det. Av tråden får vi veta att även Västtrafik är en av dem som kräver det, och om jag minns rätt är det ett krav även i Dalarna. Någon som kan rabbla upp fler trafikhuvudmän som kräver detta?

http://www.forarcertifiering.se/

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2009, 22:21:05 PM
En slags utbildning som vissa trafikhuvudmän kräver. Västerbotten var en av de första och hade kurser redan 2001, och numera är det Svensk Kollektivtrafik som håller i det. Av tråden får vi veta att även Västtrafik är en av dem som kräver det, och om jag minns rätt är det ett krav även i Dalarna. Någon som kan rabbla upp fler trafikhuvudmän som kräver detta?

http://www.forarcertifiering.se/

Enligt hemsidan ingick/ingår följande huvudmän i projektet:

Länstrafiken i Västerbotten, ÖstgötaTrafiken, Luleå Lokaltrafik, Jönköpings Länstrafik, Karlstadsbuss, Västtrafik, Skånetrafiken, Storstockholms Lokaltrafik, Dalatrafik, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik, samt Gotlands kommun..

Har SL slutat med det? Har fler gjort det?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

lil-sis

När jag var hos Busslink så sade de ingenting om det men det kan ha berott på att jag hade varit tvungen att gå den gamla YKB iom att jag var placerad i Norrtälje (hann inte börja dock).

JDS

Citat från: Aniara skrivet 03 december 2009, 16:07:44 PM
Och om det tilltänkta arbetsgivaren säger att: "Tyvärr kan inte du komma i fråga för anställning, eftersom du saknar västtrafiks förarcertifikat"?

Så skulle jag dra mina slutsatser, och leta efter ett annat jobb i stället. Om de verkligen ville anställa dig så skulle de fixa den där certifieringen på så gott som nolltid, men uppenbarligen vill de inte det - hur tolkar du det?

Jo

Citat från: JDS skrivet 12 december 2009, 10:04:11 AM
Så skulle jag dra mina slutsatser, och leta efter ett annat jobb i stället. Om de verkligen ville anställa dig så skulle de fixa den där certifieringen på så gott som nolltid, men uppenbarligen vill de inte det - hur tolkar du det?

Jo men idag är det ju inte ovanligt att sedan man sollat bort de man inte vill ha fortfarande har flera hundra "toppkandidater" och då blir det ju det lilla som blir avgörande. Varför välja någon av de hundra utan certifiering om det finns hundra lika kompetenta med certifering?