Ny fart 18 gånger på tre mil

Startat av Fredde, 24 november 2009, 12:20:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dson

Citat från: Verspieder skrivet 25 november 2009, 22:34:13 PM
På E20 vid Arbogatrakten har man börjat med något halvkul experiment. Man har höjt maxhastigheten från 90 till 100 på 2+1-vägen, men behållit 70-sträckorna vid korsningar. Men från 100 får man ju inte sänka till 70 på en gång, så då har man satt upp 70-skyltar med tilläggstavla "200 m" under, och därefter kommer "de riktiga" 70-skyltarna.
På E4 norr om Iggesund sitter något liknande i södergående riktning. Istället för att sänka 90-70-50 så har man istället skyltat
90-50 m. tilläggstavla 300 meter (osäker på antalet meter)-50.
De flesta sänker till 50 redan direkt vid första tavlan...

Vet inte hur det ser ut nu, men när jag körde där i somras såg det i alla fall ut så...

Uffe D

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 25 november 2009, 22:05:02 PM
Ända tills man kommer på två filiga vägar där de håller nästan 90 ändå!

Ja, fram tills det kommer en kamra, då bromsas det vilt så det inte går fortare än 75 - 80 förbi kameran.

Fredrik W

Citat från: Stefan skrivet 24 november 2009, 15:07:57 PM
Jag gör tummen upp för Vägverket!

Jag gör tummen ner för vägverket på grund av alla dessa förbannade hastighetssänkningar.

Dessa "justeringar" av hastigheten görs för att:
1. Det är politiskt korrekt. (Miljö, klimat, säkerhet osv i all oändlighet.)
2. Slippa lägga pengar på att bygga säkrare vägar.

Hårda ord kanske men det är min och många andras åsikt.

Fredde

Citat från: Anders Noren skrivet 24 november 2009, 14:23:06 PM
Det framgår förresten inte av artikeln hur många hastighetsändringar det var på den aktuella vägen innan de nya hastigheterna infördes. Vägen går ju genom ett antal byar och det var knappast 90 hela vägen förut...

Anders

Det skiftade mellan 50, 70 och 90 på denna sträcka. Till största delen var det 90. /Fredde


JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 26 november 2009, 12:46:14 PM
Jag gör tummen ner för vägverket på grund av alla dessa förbannade hastighetssänkningar.

Dessa "justeringar" av hastigheten görs för att:
1. Det är politiskt korrekt. (Miljö, klimat, säkerhet osv i all oändlighet.)
2. Slippa lägga pengar på att bygga säkrare vägar.

Hårda ord kanske men det är min och många andras åsikt.

Det var väl inte så hårda ord. Men vad i det där är det som motiverar "tummen ner" menar du? Att förbättra miljön och säkerheten, utan att lägga en massa pengar på det, tycker jag låter som en utmärkt målsättning. Om du hade ifrågasatt huruvida det verkligen fungerar så hade jag förstått dig bättre, men nu verkar det ju mera som om du ifrågasätter själva målen.

Fredrik W

Citat från: JDS skrivet 26 november 2009, 13:51:55 PM
Det var väl inte så hårda ord. Men vad i det där är det som motiverar "tummen ner" menar du? Att förbättra miljön och säkerheten, utan att lägga en massa pengar på det, tycker jag låter som en utmärkt målsättning. Om du hade ifrågasatt huruvida det verkligen fungerar så hade jag förstått dig bättre, men nu verkar det ju mera som om du ifrågasätter själva målen.

Till att börja med så verkar inte mina mål stämma överens med vägverkets. Noll döda i trafiken är en mycket fin tanke men tyvärr helt orealistisk.
Sverige är redan världsledande då det gäller trafiksäkerhet.

Det är som sagt detta jag ifrågasätter:
-Att sänka hastigheten istället för att satsa på bättre vägar. På så sätt kommer man undan med sämre vägunderhåll.
-Att sänka hastigheten med ett överdrivet "klimat/miljöhot" som anledning. Detta för att göda vissa politikers goda samvete.

Det går ju förvisso att sänka hastigheten till 30 km/h på alla vägar, överallt. Men då försvinner ju själva syftet med bilen,
att kunna ta sig snabbt från A till B.



JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 26 november 2009, 16:44:17 PM
Till att börja med så verkar inte mina mål stämma överens med vägverkets. Noll döda i trafiken är en mycket fin tanke men tyvärr helt orealistisk.
Sverige är redan världsledande då det gäller trafiksäkerhet.

Det är som sagt detta jag ifrågasätter:
-Att sänka hastigheten istället för att satsa på bättre vägar. På så sätt kommer man undan med sämre vägunderhåll.
-Att sänka hastigheten med ett överdrivet "klimat/miljöhot" som anledning. Detta för att göda vissa politikers goda samvete.

Det går ju förvisso att sänka hastigheten till 30 km/h på alla vägar, överallt. Men då försvinner ju själva syftet med bilen,
att kunna ta sig snabbt från A till B.

Precis, det är därför man inte sänker till 30 utan bara litegrann. På så sätt kan man förhoppningsvis förbättra säkerheten och miljön utan att skapa alltför stora tidsförluster. Vad tycker du att man borde göra i stället?

Fredrik W

Citat från: JDS skrivet 26 november 2009, 17:26:05 PM
Precis, det är därför man inte sänker till 30 utan bara litegrann. På så sätt kan man förhoppningsvis förbättra säkerheten och miljön utan att skapa alltför stora tidsförluster. Vad tycker du att man borde göra i stället?

Låter som om Claes Tingvall är din stora favorit.

Behåll hastigheterna som de är, absolut inte sänka de redan lågt satta hastighetsgränserna.
Satsa mer pengar på att istället bygga om farliga vägavsnitt, röja sidoområden, ev. bygga vajerräcke m.m.
Varför får vi inte bättre vägar för de 70-80 Mdr som bilisterna betalar in varje år? Skandal. :(
Få ner rattonykterheten. Fler nykterhetskontroller (inte i morgonrusningen utan på helgkvällar/nätter t ex).

JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 26 november 2009, 18:18:10 PM
Låter som om Claes Tingvall är din stora favorit.

Jag är inte nån auktoritetsdyrkare. Jag tycker att det hör till stenåldersbeteende att förväxla stora processer med enskilda personer - den moderna människan är smartare än så. Med detta sagt, så måste jag påpeka att namnet Claes Tingvall är ett synnerligen starkt varumärke i trafiksäkerhetssammanhang. Det finns en liten stenåldersmänniska i var och en av oss och många av dessa har - inte ogrundat - stor respekt för Claes Tingvall, skulle man kunna säga!

Citat från: Fredrik W skrivet 26 november 2009, 18:18:10 PM
Behåll hastigheterna som de är, absolut inte sänka de redan lågt satta hastighetsgränserna.
Satsa mer pengar på att istället bygga om farliga vägavsnitt, röja sidoområden, ev. bygga vajerräcke m.m.
Varför får vi inte bättre vägar för de 70-80 Mdr som bilisterna betalar in varje år? Skandal. :(
Få ner rattonykterheten. Fler nykterhetskontroller (inte i morgonrusningen utan på helgkvällar/nätter t ex).

Jaha, det var intressanta förslag. Men du verkar ha en dogmatisk inställning till hastighetsgränser. Kan du nämna några omständigheter som DU anser bör påverka den tillåtna hastigheten på en vägsträcka?

Fredrik W

Citat från: JDS skrivet 26 november 2009, 18:36:59 PM
Jaha, det var intressanta förslag. Men du verkar ha en dogmatisk inställning till hastighetsgränser. Kan du nämna några omständigheter som DU anser bör påverka den tillåtna hastigheten på en vägsträcka?

Jag är ingen trafikexpert, men det borde ju vara saker som trafikintensitet, antal utfarter, vägens geometri, bredd o.s.v.

Egentligen ska jag kanske inte kritisera vägverket som organisation alltför mycket, de arbetar ju ofta utifrån politikers vilja och tycke.

JDS

Citat från: Fredrik W skrivet 26 november 2009, 21:01:04 PM
Jag är ingen trafikexpert, men det borde ju vara saker som trafikintensitet, antal utfarter, vägens geometri, bredd o.s.v.

Egentligen ska jag kanske inte kritisera vägverket som organisation alltför mycket, de arbetar ju ofta utifrån politikers vilja och tycke.

Precis, det är det de är till för. VV (och kommunerna, som också är stora väghållare, och Transportstyrelsen som står för mycket av reglerna) är myndigheter som har till uppgift att på ett bra sätt genomföra det politikerna vill uppnå. För att göra detta använder man expertkunskaper hos bl a ekonomer, ingenjörer och beteendevetare som har att bedöma vilka satsningar som gör bäst nytta för att nå det angivna målet, exempelvis att spara pengar, korta restiderna eller minska olyckorna - gärna samtidigt, förstås. Det finns ju andra saker som konkurrerar om folks pengar, tid och riskvillighet. Exempelvis vill folk inte betala hur mycket skatt som helst. De pengar som folk ändå är beredda att betala ska räcka till mycket annat som folk också vill ha, utöver vägarna. Och så vidare.

Att sänka hastigheten är ett billigt och verksamt sätt att minska sannolikheten för olyckor. Svensson, en man i sina bästa år, hävdar gärna att detta är fel och att olyckorna i själva verket orsakas av folk som kör för långsamt i vänsterfilen, tränger sig före eller gör något annat fel som Svensson själv inte brukar göra annat än när han är riktigt irriterad. Kolla insändarna i juli, det är nästan skrattretande! Men hastighetssänkningar är inget som väghållarna normalt ägnar sig åt för att göra sig populära, utan det är ett sätt att anpassa trafikreglerna efter de faktiska riskerna - precis som du skriver, med hänsyn till vägens konstruktion m m.  (Sen gör de det lite väl lätt för sig ibland, det håller jag med om.) Vilka risker som skall accepteras är ytterst ett politiskt beslut, men jag har inte hört talas om någon politiker som vill öka skadorna eller låta dem förbli på nuvarande nivå.

Stefan K

Vill försvara Vägverkets (och regeringens beslut) nya hastighetssystem. Ibland är minnet kort, men kommer ni ihåg det gamla tuggandet om en väg skulle ha 70 eller 90 - nu finns 80! Ett system med 20-gräns blir för grovt. Sen måste vi ju räkna med att man ibland får lite konstiga övergångar - men det skall ju Vägverket justera nu!
Det värsta som kan hända nu är att 50, 70 och 90 slopas :-) Då är vi tillbaka på ruta ett igen!

pierrew

På vissa sträckor kan man undra vad som motiverar en höjning, när dem flesta vägar fick en sänkning. Jag gjorde en liten enkel karta som visar ca 7km väg från ett samhälle till det jag bor i. Vi åker alltså norrut på kartan. Vägen har fin beläggning troligtvis tack vare alla flistransporter från sågverket till fjärrvärmeverket som kör sönder vägen och den asfalteras ofta om, och senast så grävdes en vattenledning ner parallellt med vägen, så skogen vid vägkanten och ca 10m in är borta, alltså är sikten jättebra. Som ni ser består vägen nästan bara av 2 raksträckor. Men dom som kört/åkt den vet att det finns ett krön.

Hastigheten kunde likaväl höjts till 100km/t på denna sträcka då det inte är överdrivet med trafik. När jag åker till och från jobbet vinter tid i "rusnings trafik" alltså när det är mörkt bländar jag kanske av till halvljus 2 gånger på denna sträckan, så lite trafik är det alltså.


Stefan K

Funderar också på sträckan Fristad-Borgstena. Det är en sådan där typisk vanlig väg med körbana utan vägrenar och många utfarter! Tycker nog det är en typisk 80-väg faktiskt.
Smäller det i en frontalkrock så är det kört om hastigheten är 100 km/tim. Risken är faktiskt 50% större än vid 80 km/tim!