Ny fart 18 gånger på tre mil

Startat av Fredde, 24 november 2009, 12:20:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde_J skrivet 24 november 2009, 12:20:11 PM
Det gäller att vara observant när man kör på Öland ::)

http://www.barometern.se/nyheter/oland/ny-fart-18-ganger-pa-tre-mil(1645245).gm

/Fredde



Vägverket har gått till överdrift. Jag tycker att den här typen av förändringar av hastigheter blir jobbig i längden. Dessutom har man infört ett antal hastigheter som svenska bilister inte är vana vid och det gör inte saken bättre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2009, 13:39:45 PM
Vägverket har gått till överdrift.

Vägverket ville inte ha den här förändringen, det var riksdagen. Vägverket var i full färd med att införa systemet med bashastigheter (50 i tätort, 110 på motorvägar, 70 på övriga vägar om inget annat angavs) men fick kontraorder.

Det framgår förresten inte av artikeln hur många hastighetsändringar det var på den aktuella vägen innan de nya hastigheterna infördes. Vägen går ju genom ett antal byar och det var knappast 90 hela vägen förut...

Anders

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2009, 13:39:45 PM
Vägverket har gått till överdrift. Jag tycker att den här typen av förändringar av hastigheter blir jobbig i längden. Dessutom har man infört ett antal hastigheter som svenska bilister inte är vana vid och det gör inte saken bättre

Va? Är det jobbigt att köra 80 eller 60 för att man inte är van vid det? Hur mycket är det att vänja sig vid? Jag förstår inte problemet faktiskt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Karsten skrivet 24 november 2009, 14:24:15 PM
Va? Är det jobbigt att köra 80 eller 60 för att man inte är van vid det? Hur mycket är det att vänja sig vid? Jag förstår inte problemet faktiskt.

Det är ovana hastigheter och vi har vant oss vid att hålla 50, 70 och 90. Det är knappast någon fördel. Och tycker man 90 är för fort borde det inte vara några större problem att sänka till 70 istället för att ha 80
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 24 november 2009, 14:23:06 PM
Vägverket ville inte ha den här förändringen, det var riksdagen. Vägverket var i full färd med att införa systemet med bashastigheter (50 i tätort, 110 på motorvägar, 70 på övriga vägar om inget annat angavs) men fick kontraorder.

Det framgår förresten inte av artikeln hur många hastighetsändringar det var på den aktuella vägen innan de nya hastigheterna infördes. Vägen går ju genom ett antal byar och det var knappast 90 hela vägen förut...

Anders

Hade varit betydligt enklare med bashastigheter. Det är bara struligt att på samma väg ibland ha hela skalan från 50 och upp till 100. Ibland har jag även träffat på 40 :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 november 2009, 14:26:09 PM
Det är ovana hastigheter och vi har vant oss vid att hålla 50, 70 och 90. Det är knappast någon fördel. Och tycker man 90 är för fort borde det inte vara några större problem att sänka till 70 istället för att ha 80

Jag förstår ändå inte varför det skulle vara svårt att köra 80 eller 40. Jag ser absolut inga större svårighetsskillnader i att hålla 100 eller 55. Personligen ser jag det positivt att det numera kan vara 80 på vägar som lämpar sig att köra just 80 på.

Listerbo

Tillåten hastighet växlar friskt på E22 mellan Sölve och Mörrum också. ;D

Motorvägsbygget är efterlängtat! Bara det kommer igång i tid så...

Taunusch

Av de vägar med nya hastigheter jag hittills har åkt på tycker jag att alla hastighetsgränser känns väl motiverade. Det känns som en lagom hastighet på de vägarna....

....förutom på länsväg 900 (gamla E20) mellan Västerport och Finninge i Strängnäs. Där är det 60 km/h på en sträcka som tidigare var 70-väg. På den tiden det var E20 var det 90-väg. Det hade varit för mycket, men jag tycker 70 km/h hade varit en väl avvägd hastighetsbegränsning där. Antar att 60-gränsen är satt för att harmonisera med andra vägar i närheten.

Jag gör tummen upp för Vägverket!

Ersa

Med tanke på alla vägar i t.ex Roslagen som har 70 km/t som hastighetsgräns oavsett om det är leriga kurviga kostigar med noll sikt 100 meter framåt, eller raka breda fina vägar med rejäl vägren... så tycker jag att 60 respektive 80 är bra hastighetsgränser att tillämpa på nästan alla dessa.

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 24 november 2009, 14:44:34 PM
Jag förstår ändå inte varför det skulle vara svårt att köra 80 eller 40. Jag ser absolut inga större svårighetsskillnader i att hålla 100 eller 55. Personligen ser jag det positivt att det numera kan vara 80 på vägar som lämpar sig att köra just 80 på.

Nu tycker Niklas faktiskt att det är jobbigt, och då måste du respektera honom för det! Tänk att behöva sitta och fingra på farthållaren upp och ner hela tiden...
/J

Dson

Det jobbiga är inte den faktiska fartändringen, utan den enorma osäkerheten när man kommer till en fartkamera exempelvis. "Vänta nu... Är det 70 eller 80... Eller var det 60..? *Tvärnit till 60*, Oj, det var visst 80... eller nej, vad fan, jag ligger kvar i 60 för säkerhets skull*

Ska bli intressant om ens poliserna kommer hålla gränserna, eller för den delen ha koll på vilka gränser som gäller var...

Dson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 november 2009, 21:59:42 PM
På en del håll/sträckor är det t.om olika gränser beroende på vilket håll man kör  :o
Ja, exempelvis vid korsningen mot Nälden. Kör man västerut är det 90, kör man österut är det 70. Det går väl att förstå, då siktsträckan om man kör västerut är väldigt bra, men kör man österut rundar man dock en kurva precis innan korsningen. Så just där går det väl att förstå, men hur många gånger har man inte legat bakom personer som vid fartkameran blivit osäkra och för säkerhets skull bromsat ner till 70..?

Det skapar en osäkerhet, för att inte tala om hur mycket bränsleförbrukningen ökar av alla ständiga bromsningar med tillhörande accelerationer...

Uffe D

Det är väl inga större problem med dom nya hastighetsgränserna, det stora problemet är ju att när dom sätter upp fartkameror på¨tx en 80-sträcka så vågar ingen köra fortare än 70 förbi kameran, det om någon skapar irritation.

Björn Lövdahl

Citat från: Uffe D skrivet 25 november 2009, 10:35:42 AM
Det är väl inga större problem med dom nya hastighetsgränserna, det stora problemet är ju att när dom sätter upp fartkameror på¨tx en 80-sträcka så vågar ingen köra fortare än 70 förbi kameran, det om någon skapar irritation.

Ända tills man kommer på två filiga vägar där de håller nästan 90 ändå!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se