Huvudmeny

Rysslands vägnät

Startat av Bengt Jönsson, 23 november 2009, 13:10:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Rysslandsvägnät lär ju vara ganska så "hyfsat" i den Europeiska delen och även till viss del i Sibirien om vi tar de stora huvudvägarna.  Men sedan lär det ju vara rena "lervällingen och morasen" som bäst är framkomliga vintertid när det är bottenfruset.
Är huvudvägen Brest - Minsk - Smolensk - Moskva standardmässigt riktig motorväg och likaså St:Petersburg - Moskva?

Någon som vill berätta mer och gärna visa bilder?

/B

Peter C


Finns en hel del intressant att läsa på Wikipedia, men som du sa, bättre upp om någon har upplevt vägarna själv. Skulle vara väldigt intressant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transsibiriska_v%C3%A4gen
http://sv.wikipedia.org/wiki/E105

Ulf Rådeström

Det finns ännu mer på youtube.com.
Sök på road russia och du får upp saker du inte trodde fanns  :)

Stefan K

Kartorna på tex. MAP24 går ju inte att lita på. Där är ju stora delar av vägnätet i Ryssland och Vitryssland markerat som motorvägar, antagligen pga att huvudväg på ryska heter "магистраль" (Magistral). Så beteckningarna M-1, M-2 osv har inte nånting med motorvägar att göra!
Konstigt att de inte fattat detta när de gjort kartan!

Bengt Jönsson

Intressant är dock att "glida runt" på "Google Earth" över Kaliningradenklaven, dvs f.d Königsberg där vissa broar på den gamla motorvägen över Pregel  fortfarande är i det skick, dvs sammanstörtade i ruiner de befann sig i i Maj 1945.
8)  ::)

/B

UglyJazz

Det är oerhört svårt att bygga väg där det alltid är frost under. Permafrosten gör att allt blir vattenmättat under marken från vår till höst.

När inte mer vatten kan bäras av marken, blir det kul. Då får man tjällossning och stabilitetsproblem som vi i Sverige inte ens ska inbilla oss att vi ens kan ana hur bedrövligt det kan bli...

Jag beundrar kamrat ryssen för att dom överhuvudtaget kan upprätthålla någon typ av trafik på vissa håll under sommarhalvåret.

På vintern är det ju aldrig några problem, för då är det bra bärighet och stabilt.

Ett segt och härdat folk, om än med vissa rötägg, som drar ned totalbetyget...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

76

Lite off topic men ändå värt att nämna. I TV-serien Long Way Round stöter de på problemen som nämns i tråden med tveksam rysk vägkvalitet och förstörda broar.

Mycket sevärd dokumentär som finns på DVD och även som bok.

Niklas Bygdestam

Ändå finns det faktiskt en långsiktig plan att ha motorväg hela vägen från Moskva till Berlin. Motorvägen ska då gå från Ryssland via Vitryssland och Polen till Tyskland. Det finns även planer på en motorväg från Moskva till Helsingfors som då går via Sankt Petersburg. Men det lär väl dröja länge innan man kommit så långt och uppnått de här målen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Är de någon som vet hur lätt/svårt de är att köra till Ryssland, jag tänker då främst på hur de är att passera gränsen...

för oss som bor i mellansverige finns de som jag kan se de 3 alternativ, färja till Helsingfors eller Tallin för att sen åka mot St petersburg, sen de 3:e allternativet är färja mot Riga och sen åka in via Lettland..

Vad jag hört men de kanske inte stämmer nu mer är att de kan vara köer vid gränsen p g a Rysk byrokrati.


finns de några erfarenheter skulle de vara intressant att höra dem

UglyJazz

Du åker till Åbo eller Helsingfors med färjan/hotellet, sedan åker du till Vaalimaa, bara rakt österut från H-fors.

Gick alldeles utmärkt att åka över för ett par år sedan. Bara trettio minuter så var vi över.Bra om du har dina papper, såväl för dig som bilen klara och framme och klara för strid, gärna i en mapp, så blir tullarna gladare...

Däremot hade det då drivits igenom någon typ av förändring i tullreglerna för import till Ryssland, vilket då skapade elva kilometer stillastående lastbilskö, men för bussar och personbilar var det gräddfil till Ohlys paradis...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

michael k

hur är det att resa där då?
finns det hotel och sådant som man bara kan hoppa in på?

bengt l

Jag inte åkt bil dit, däremot tåg. Man måste ha visum, vilket måste sökas på ambassaden. För det måste man ha övernattning bokad, och en plan för resan. Man måste alltså boka hotell och sedan skaffa visum, så man behöver en viss planering och vara ute i tid. Man får inte avvika från planen utan man ska lämna landet senast planerad dag. Man måste också ha internationellt körkort (ett dokument som översätter körkortet). Man bör kunna läsa ryska bokstäver lite i alla fall, annars blir det svårt att hitta på skyltarna, för de har vanligen bara ryska bokstäver. Eller ha GPS.

Läs mer på: http://www.ryssland.net/html/resabil.htm

Akerlund

Ni som är sugna på att åka till ST Petersburg så kan jag bara rekomendera att ni gör slag i saken, är en underbar stad, finns hur mycket som helst att se.
Var där i två perioder förra hösten.
Var spännande att passera gränsen med all pappersexersis och alla passkontroller som dök upp med jämna mellanrum dom första kilometrarna efter gränsen.
Man måste teckna en trafikförsäkring vid Valiimaa (tror jag att det var), för att få köra i Ryssland.
Vägen till ST Petersburg är en upplevelse att åka på, där kan man snacka om sliten asfalt, hjulspår, tjälskott, man får verkligen se upp så man inte kör sönder nåt på fordonet. Det finns skyltar med rekomenderad hastighet på grund av vägens kondition, följ dom.
Vid brofästen kan det skilja decimetrar så var extra försiktig.
Efter vägen finns det stationära oljebytarramper där det bara är att stanna och skruva ur oljepluggen och släppa ut oljan på backen, och oljedunken kastas in i skogen.
Det är billigt att tanka där, mindre än halva priset, en del stationer tar visa.
Lastbilar verkar det finnas hur mycket som helst, överallt står dom. Däckkvaliteén verkar vara låg, såg många som stod efter kanten och bytte däck.
Vägen är som en marknadsplats, den är  kantad med folk som sitter och säljer allt möjligt särskillt frukt och grönsaker.
Trafiken i ST Petersburg är ett kapitel för sig, det bor 5 miljoner invånare där (officiellt) och det finns 1 miljon bilar.
Minns en dag när jag skulle åka ca 500 meter och hämta mina resenärer vid hotellet (hade bussen stod vid ett annat hotell som hade lite plats där jag mutade till mej nattparkering) det tog 1 timme, man var hela tiden tvungen att planera avgångstider efter trafiken.
Men som sagt, åk dit, en fantastisk stad. 

Knut

På min andre ferd til Pskov så kom vi over et gjeng som drev med v¨gmärking. et gjeng fångar från lokale fängslet gikk i v¨gbanan og gjorde sitt jobb. Trafiken passerte i 80 knuter. De fångene var icke mycket värd. Ble man påkjørt så ble man påkjørt
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge