Angående lågentré-krav hos SL

Startat av Kvarne, 19 november 2009, 10:05:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Lågentrébussar är väl den utmärkta kompromissen. 90 % av resenärerna klarar trappsteg och kan sitta i den bekväma bakre delen, de övriga (med barnvagnar, väskor, rullstolar, rullatorer, kryckor, dåliga knän etc. etc.) får hålla sig i den mindre bekväma främre delen. (Alternativet hade ju varit att inte komma med över huvud taget.)

100 % låggolv har jag aldrig förstått vitsen med, mer än att det ser tjusigt ut i specifikationerna. (Varför göra något halvhjärtat när man kan göra det till 100 %?)

Anders

Ersa

#16
Det försvinner ju så ruskigt många stolar om man har låggolv även bak i bussen. 42 sittplatser i en 18-meters Volvo B9SALF är inte okej. Speciellt inte när alla sittplatser utom 3-4 st är så högt monterade på podestrar att folk som klarar trappstegen i en Scania CN113 får bekymmer att ta sig upp i stolen. Jämför vi med lågentréversionen av samma buss (B9SALE) har man ju där istället jämnat ut höjden upp till bakdelen med ytterligare ett trappsteg bakom mittdörren (totalt 2 st), vilket gör att det är enklare att komma upp. Som en bonus får man dessutom 55 sittplatser istället för 42.

Hur många sittande hade man i de gamla 20-metersledvagnarna med normalgolv? Uppåt 80 st? Bara värt en jämförelse.

Det finns jättemånga stela gamla åldringar som åker med Swebus Express, GoByBus och andra expressbussföretag varje dag, och de tar sig alltid på och av visserligen långsamt, men ytterst sällan med några klagomål. Det är snarare så att rörelsehindrade människor säger att de väljer Swebus Express före tågen då de upplever att det är enklare att ta sig på och av en turistbuss (med hjälp av föraren) än ett tåg (där tåg- eller stationsvärd ofta "saknas")

För att avrunda tycker jag även att lågentrévagnar verkar ha golvet/insteget på en högre nivå än vad det nedersta trappsteget var i de äldre bussarna. I Umeå där trottoarkanterna är i det närmsta obefintliga på Vasaplan (c:a 1 cm höga) fick gamlingarna ofta svårare att kliva in i en lågentrévagn jämfört med de gamla CN113 om nigningen var ut funktion på lågentrévagnen.