Angående lågentré-krav hos SL

Startat av Kvarne, 19 november 2009, 10:05:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Jag förstår inte riktigt det här med lågentrékravet hos SL. Likaså låggolv. SL talar om att "alla ska kunna åka med SL" och sätter stor vikt vid lågentrébussar och låggolvsbussar. Fine. Men det verkar uppenbarligen som att det viktigaste för SL är just att resenären kommer med.
Vad som sker inne i bussen verkar SL strunta i totalt.

Titta här exempelvis:



Detta är en av Busslinks splitternya(nåja) 66xx-vagnar. Den klassas, som jag förstått det, som en lågentré-buss. Men till samtliga
av sittplatserna är det ett jättekliv. Detta innebär ju att "alla kan inte åka med. Vad anser SL om detta? Eftersom denna buss är helt ny kan den väl inte slopas om bara några år då? SL har ju satt ett år då samtliga skall kunna bruka SL-trafiken.

Hur tänker man? Är det faktiskt så att det enda SL bryr sig om är att resenärerna kan kliva på bussen? Struntar SL i resenären väl ombord?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Tja, det här är väl ett klassiskt exempel på detta med att sila mygg och svälja kameler. Du sade det själv, nämligen att det essentiella är att alla kommer ombord. Efter det har man nog inte tänkt så särdeles långt utan då verkar man räkna med att resten ska lösa sig själv. Dagens version med podestrar mm. ser ju mera ut som 'Lustiga huset', men tillfreddställer nog kraven på att allt är politiskt och samhälleligt korrekt och då är saken naturligtvis biff och därmed basta!  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Kolla bara på B9SALE! Jag ser folk som muttrar varje gång jag åker i dem.

Kvarne

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 10:43:03 AM
Om inte beställaren speciellt specificerat att någon eller några stolar ska stå direkt på "låggolvet" så är detta med podestrar helt enligt Buss 2000 och Bussdirektivet, det är t.om så att man eftersträvar den lösningen för att erhålla utsikt från alla platser, alternativet är djupt neddragna sidorutor.
Det viktigaste med lågentre-låggolvsbussar är att möjliggöra transport av rullstolar-.rullatorer etc och det uppfylls juu av bussen ifråga.

Men då faller ju SLs vision om att alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:49:21 AM
Men då faller ju SLs vision om att alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...

Det handlar inte om barnvagnar egentligen, utan om att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Med denna lösning kommer alla in i bussen, men tyvärr måste de som inte kan klättra stå under färden. Om man inte klarar av att klättra upp får man åka rullstol, typ.. ::)

Kvarne

Citat från: Karsten skrivet 19 november 2009, 10:53:15 AM
Det handlar inte om barnvagnar egentligen, utan om att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla. Med denna lösning kommer alla in i bussen, men tyvärr måste de som inte kan klättra stå under färden. Om man inte klarar av att klättra upp får man åka rullstol, typ.. ::)

Jag förstår, men då är det ju så att SL bara bryr sig om att resenärerna kan kliva på, vad som sker sen skiter man i....?
Å hur vettigt är det att låta gamla Tant Agda som redan går med käpp å har svårt att gå, stå under hela sin färd...? Visionen faller pladask kan jag tycka. Men bussar som denna kan inte ALLA åka med SL, bara de som antingen kan klättra eller har rullator/barnvagn.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:58:16 AM
Jag förstår, men då är det ju så att SL bara bryr sig om att resenärerna kan kliva på, vad som sker sen skiter man i....?
Å hur vettigt är det att låta gamla Tant Agda som redan går med käpp å har svårt att gå, stå under hela sin färd...? Visionen faller pladask kan jag tycka. Men bussar som denna kan inte ALLA åka med SL, bara de som antingen kan klättra eller har rullator/barnvagn.

Ja, just det! Men den är tillgänglig för alla...

M224

Kvarne, det är som med det mesta här i samhället. Det ser jättefint ut på papperet när kostymnissarna sitter och bestämmer men ute i verkligheten är allt inte lika perfekt.

buskörare

Citat från: Kvarne skrivet 19 november 2009, 10:49:21 AM
Men då faller ju SLs vision om att alla ska kunna åka med SL-trafiken. Med bussar som denna är det fortfarande mkt svårt för Tant Agda som har käpp, att åka med. Om detta är OK så torde ju det inte vara fel med höggolvare heller. Enda skillnaden är att "jätteklivet" är vid dörren på dem. Visst, barnvagnar och liknande får lyftas ombord, men herregud. Har ni sett dagens barnvagnar? De är ju hur stora som hellst och har snart "vuxit" sig för stora för barnvagnsplatsen...

Tant Agda har tillgång till 3 platser vid barnvagnsplatserna. Sen har väl inte SL (förutom kanske i Norrtälje då) nån sittgaranti. Men jag har också sen vi fick våra 3 66-vagnar undrat detta.

Fredde

Mer lågentré lär nog komma snart. Det är väl nästa år (2010) som all kollektivtrafik ska vara tillgänglig? Hörde (av en bussförsäljare) att alternativet är att montera in hissar i befintliga fordon eller skaffa lågentré... Någon som vet mer om det?

/Fredde


yngrot

Det är väl som vanligt att de som bestämmer sånt här varken åker buss eller kört buss ....vissa av dem har nog inte ens sett hur bussen ser ut invändigt..Denna planlösning förekommer ju på fler ställen landet runt och personligen upplever jag det som att det är mycket sämre för typ tant Agda att hoppa upp på ett säte i en "låggolvare" än en normalgolvad buss med visserligen steg in vid dörren men sedan är det en låg podester att kliva upp på ... Men sånt här får vi tyvärr leva med .... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:09:10 PM
Det har Transportstyrelsen flyttat fram, 2020 ska anpassningen vara klar till 90%

Tack för det. Då kanske man får åka bekvämt i höggolvssbussar några år till då.


Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:09:10 PM
Det har Transportstyrelsen flyttat fram, 2020 ska anpassningen vara klar till 90%

Okej, tack för klargörandet. Tyckte att 2010 verkade vara lite väl snart... /Fredde


M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 november 2009, 15:13:38 PM
Det avgör ju beställarna, alla nya avtal som upphandlas torde få lågentré/golv förutom i rena expressbussar på landsbygden

Japp tyvärr.

homer

Att dem här så kallade platåerna finns även på låggolvet har då aldrig jag upplevt som något problem, har aldrig heller hört någon klaga på dem, inte heller att de skulle vara svåra att komma upp på, och de är ju som Lars Ö. säger, låggolvet är inte till för tant Agda  med käpp utan för rullstols Roland