Huvudmeny

Fri fart

Startat av volvov70, 10 november 2009, 12:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

volvov70

Hittade detta märke på baksidan av en gammal 50 skylt.
Det ser ut som mitten delen är dit klistrad,
kan det ha funnits nåt annat märke där tidigare eller var det bara hel gult då?
Vägen som lastbilen kör på är E4an, Fram till 2005 gick denna väg ut till E4an här
men nu måste man köra paralellt med E4an några hundra meter för att komma ut på den

Niklas Bygdestam

Citat från: volvov70 skrivet 10 november 2009, 12:32:20 PM
Hittade detta märke på baksidan av en gammal 50 skylt.
Det ser ut som mitten delen är dit klistrad,
kan det ha funnits nåt annat märke där tidigare eller var det bara hel gult då?
Vägen som lastbilen kör på är E4an, Fram till 2005 gick denna väg ut till E4an här
men nu måste man köra paralellt med E4an några hundra meter för att komma ut på den


Var någonstans är det här? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

volvov70

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 november 2009, 13:59:34 PM
Var någonstans är det här? :D
1 mil norr om Skellefteå vid gamla infarten till Bjässviken

Krille

KUL!!
Är det verkligen en frifartsskylt?
Isåfall måste man kolla upp det snarast.

/K

Alexei

Två funderingar  ???

Hur ligger det till jurdidiskt. Om det är skyltat fri fart kan man åberopa detta om polisen skulle stoppa en pga fortkörning.

Jag hittade följande på Wikipedia, med en bild på en liknande skylt.
CitatSkylten betydde Hastighetsbegränsning upphör, i folkmun kallat Fri fart, ett begrepp som de facto avskaffades i samband med högertrafikomläggningen och de jure 1 januari 1970. Ett slanguttryck var Kines med sorgband, beroende på utseendet. Skylten fanns kvar en kort tid efter högertrafikomläggningen, dock med fyra diagonala streck på samma sätt som skylten omkörningsförbud upphör. 1971 beslutades att den högsta tillåtna hastigheteten på en icke motorväg kunde vara upp till 110 km/h, men att 130 km/h kunde medges på motorväg. 1973 sänktes högsta tillåtna hastigheten på motorväg till 110 km/h.

För er som var med på den tiden (jag är själv född 1975), stämmer detta verkligen?  Jag har aldrig hört om fri-fart i Sverige, dessutom fanns ytterst få längre motorvägssträckor på den tiden.




Staffan Sävenfjord

Citat från: Alexei skrivet 10 november 2009, 19:18:10 PM
Två funderingar  ???

Hur ligger det till jurdidiskt. Om det är skyltat fri fart kan man åberopa detta om polisen skulle stoppa en pga fortkörning.

Om jag inte missminner mig är betydelsen av denna skylten numera inte fri fart utan 70 km/tim.

Citat från: Alexei skrivet 10 november 2009, 19:18:10 PM
Jag hittade följande på Wikipedia, med en bild på en liknande skylt.
För er som var med på den tiden (jag är själv född 1975), stämmer detta verkligen?  Jag har aldrig hört om fri-fart i Sverige, dessutom fanns ytterst få längre motorvägssträckor på den tiden.

Jo, det stämmer. Det var fri fart på de svenska vägarna fram till dagen H. Dock de senaste åren med många inskränkningar under veckoslut, sommar och storhelger. Men jag har faktiskt övningskört i 160 km/tim på en 7 meter bred landsväg. Körskoleläraren hade visat mig fel väg ett antal gånger och vi hade därför blivit sena och han var mån om att komma i tid till sin nästa lektion. Jag hade 6 minuter på mig att köra 9 kilometer och klarade det trots att de sista kilometerna gick i stan med även på den tiden 50-begränsning. Det var alltså fullt lagligt men knappast lämpligt. Dock var inte ansvaret mitt.
(Jag tog körkortet 1964.)



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Marcus L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2009, 19:38:08 PM
Om jag inte missminner mig är betydelsen av denna skylten numera inte fri fart utan 70 km/tim.

Skylten har nyligen återinförts, dock med siffror, d.v.s. t.ex. "överstruken 70", med tre svarta streck och gråa siffror.
Dock betyder den (tyvärr) "återgång till hastighet innan lokal begränsning", inte återgång till bashastighet som i andra länder.

Jo, det stämmer. Det var fri fart på de svenska vägarna fram till dagen H. Dock de senaste åren med många inskränkningar under veckoslut, sommar och storhelger. Men jag har faktiskt övningskört i 160 km/tim på en 7 meter bred landsväg. Körskoleläraren hade visat mig fel väg ett antal gånger och vi hade därför blivit sena och han var mån om att komma i tid till sin nästa lektion. Jag hade 6 minuter på mig att köra 9 kilometer och klarade det trots att de sista kilometerna gick i stan med även på den tiden 50-begränsning. Det var alltså fullt lagligt men knappast lämpligt. Dock var inte ansvaret mitt.
(Jag tog körkortet 1964.)





Fredrik W

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2009, 19:38:08 PM
Om jag inte missminner mig är betydelsen av denna skylten numera inte fri fart utan 70 km/tim.

Jo, det stämmer. Det var fri fart på de svenska vägarna fram till dagen H. Dock de senaste åren med många inskränkningar under veckoslut, sommar och storhelger. Men jag har faktiskt övningskört i 160 km/tim på en 7 meter bred landsväg. Körskoleläraren hade visat mig fel väg ett antal gånger och vi hade därför blivit sena och han var mån om att komma i tid till sin nästa lektion. Jag hade 6 minuter på mig att köra 9 kilometer och klarade det trots att de sista kilometerna gick i stan med även på den tiden 50-begränsning. Det var alltså fullt lagligt men knappast lämpligt. Dock var inte ansvaret mitt.
(Jag tog körkortet 1964.)

Det var knappast lagligt att köra 160 på smal landsväg. Även om farten var fri, så skulle den anpassas efter trafiksituationen, enligt den tidens trafikregler. Skulle ni mött polisen hade det nog blivit problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik W skrivet 10 november 2009, 21:06:43 PM
Det var knappast lagligt att köra 160 på smal landsväg. Även om farten var fri, så skulle den anpassas efter trafiksituationen, enligt den tidens trafikregler. Skulle ni mött polisen hade det nog blivit problem.

Ja, men det hade körskoleläraren fått ta. Det var han som bad mig att gasa på. Vid närmare eftertanke var nog vägen redan då 9 meter bred. Den var rak och i bra skick.
Det var mycket sällan som polisen ingrep mot fortkörare där det var fri fart. Däremot ansågs hög hastighet ju inte direkt som en förmildrande omständighet om det hände en olycka.
Vi får komma ihåg att detta var en tid då vi med kanske en tredjedel av dagens trafik hade bortemot 1 200 - 1 300 döda i trafiken per år. Bilbälten fanns inte. Inte ABS-bromsar heller. Bilarnas karosser var inte byggda med tanke på att stå emot en krock. Och punkteringar och däckexplosioner på vägarna var vanliga. Säkerhetstänkandet var helt annat och man skulle lära sig att också köra bil fort.
I dag medger jag naturligtvis att det var dumt att ge efter för körskolläraren. Det var hans ansvar men det var mitt liv. Och i och för sig mitt körkort som stod på spel. Hade han blivit förbannad på att jag inte körde som han ville så hade han säkert straffat det med några extra körlektioner.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik W

Ja, det var väl ett annat säkerhetstänkande på 60-talet. Men dessa god råd (från 1961) är lika aktuella idag:




Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik W skrivet 11 november 2009, 14:47:23 PM
Ja, det var väl ett annat säkerhetstänkande på 60-talet. Men dessa god råd (från 1961) är lika aktuella idag:

Visst är de aktuella än i dag. Men det var alltså råd som inte hade någon större förankring i gällande lagstiftning. Inte så att det var förbjudet att köra efter råden men det fanns inga lagliga möjligheter att fälla dem som inte gjorde det. Det gör det väl för övrigt inte i dag heller.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)