Huvudmeny

Sikt vid olika platser

Startat av Martin Maltkvist, 05 november 2009, 09:52:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Att kunna se bra är viktigt för att kunna skapa sig en uppfattning om omgivningen och kunna planera körningen men vi har nog alla varit med om att sikten varit skymd på olika platser såsom korsningar i villaområden och cirkulationsplatser.
Petter Skarin, trafikingenjör i Eskilstuna kommun:
Citat från: Ur folket.se den När det gäller rondellerna vill vi inte att bilisterna ska kunna se rätt igenom, gör det de har de en högre hastighet och det i sin tur kan leda till incidenter.
http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.531368

Nu med länk till artikeln.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Speciellt med tunga stora slöa fordon vill man ju kunna planera sin körning lite. Att tvingas stanna vid varenda rondell, för att sedan precis sakta börja rulla in i den samtidigt som det susar runt en bil i 40 km/t runt "sikthindret" i mitten. Vissa kommuner verkar ju älska att tunga fordon ofta ska stanna helt och därefter får starta från stillastående. Jättebra för miljön och ekonomin... verkligen!

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2009, 11:23:24 AM
Speciellt med tunga stora slöa fordon vill man ju kunna planera sin körning lite. Att tvingas stanna vid varenda rondell, för att sedan precis sakta börja rulla in i den samtidigt som det susar runt en bil i 40 km/t runt "sikthindret" i mitten. Vissa kommuner verkar ju älska att tunga fordon ofta ska stanna helt och därefter får starta från stillastående. Jättebra för miljön och ekonomin... verkligen!
Trafiksäkerhet för fotgängare kontra avgasutsläpp bör rimligen kunna ställas i paritet till i PV omnämnda trädsäkring längs järnväg kontra älgsäkring intill.  Plockar man bort några pinnar kring spåren bör inte omöjligt att också älgsäkra densamma, på samma sätt bör kommunerna kunna planlägga så alla övergångsställen om möjligt placeras en bit bort från cirkulationsplatser. Vips så blir det bätre för alla men tjänstemän och skrivbordsprodukter...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Danne B.

I Tromsö i nordliga Norge finns rondeller i tunneln som går genom berget... Ingen sikt där inte! Så där kör man då sakta och allt går bra... Så det KAN finnas en poäng med det!

//Danne

glsan

Citat från: Danne B. skrivet 06 november 2009, 00:48:36 AM
I Tromsö i nordliga Norge finns rondeller i tunneln som går genom berget... Ingen sikt där inte! Så där kör man då sakta och allt går bra... Så det KAN finnas en poäng med det!

//Danne

Jøss, Har du vært i Tromsø? :)

Hvordan går det foresten med bärgningsrepotage nr.4 ?

Danne B.

Citat från: glsan skrivet 01 december 2009, 22:59:34 PM
Jøss, Har du vært i Tromsø? :)

Hvordan går det foresten med bärgningsrepotage nr.4 ?

Jepp! Men det är några år sedan... :)

Reportage fyra ligger på is eftersom David, den svikaren, slutat köra så jag har ingen att åka med... Får väl tigga till mig en plats i din Scania istället! ;)

//Danne

Drängen

T.o.m jag har åkt i tunnelrondellen i Tromsö. Var upp med ett lass ventilation för ca:5 år sen. Häftigt första gången man såg den.

avenue

Ang. tunnelrondellen i Tromsö. Är det frågan om anslutande vägar från flera håll i berget eller vad har rondellen för funktion? Det här med rondell i en tunnel låter så mysko så jag bara måste fråga. :)

Anders Noren

Citat från: Stefan Zavarko skrivet 08 december 2009, 01:43:30 AM
Ang. tunnelrondellen i Tromsö. Är det frågan om anslutande vägar från flera håll i berget eller vad har rondellen för funktion? Det här med rondell i en tunnel låter så mysko så jag bara måste fråga. :)


Tromsö ligger på och runt ett berg så för att underlätta kommunikationerna har ett ganska omfattande underjordiskt vägnät byggts. Med korsningar.