Författare Ämne: Bussrån i Gävle  (läst 2969 gånger)

RoTe

  • Gäst
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #15 skrivet: 06 november 2009, 15:43:15 PM »
Det borde väl funka med att det överförs via biljettmaskinen

Då måste maskinen vara uppkopplad mot en databas.

Fredde

  • Gäst
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #16 skrivet: 06 november 2009, 16:21:36 PM »
Då måste maskinen vara uppkopplad mot en databas.

Löses enkelt via 2G eller 3G nätet..  Ev överkapacitet kan erbjudas dom resande dvs samma som Swebus Express gör i dagens läge...

Utloggad lil-sis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 903
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #17 skrivet: 06 november 2009, 16:59:28 PM »
Med befintliga maskiner?

Klart att tekniken som sådan finns. Men att köra det på ett befintligt system kanske inte är så enkelt.

Fredde

  • Gäst
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #18 skrivet: 06 november 2009, 18:19:28 PM »
Med befintliga maskiner?

Klart att tekniken som sådan finns. Men att köra det på ett befintligt system kanske inte är så enkelt.

Har man köpt nytt system bör det finnas, sedan blir det ju även möjligt att betala med VISA kort ef nyår & då bör detta finns...

Utloggad AO

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1575
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #19 skrivet: 06 november 2009, 19:58:08 PM »
Är inte maskiner som registrerar kort med chip uppkopplade mot en databas? Så borde det väl vara i Uppsala också. Eller hur fungerar det annars när en betalning ska registreras på ett värdekort med chip?

Utloggad lil-sis

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 903
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #20 skrivet: 06 november 2009, 21:13:42 PM »
Kortläsaren kommunicerar med chipet och "drar av" en summa beroende på vilken knapp man trycker på.

Kortläsaren har en modul som lämnas in varje dag, den töms på dagens resor och laddas med information om vilka kort som är spärrade.

Systemet i Uppsala är ju inte precis modernt :D

Utloggad Anders Noren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1026
SV: Bussrån i Gävle
« Svar #21 skrivet: 06 november 2009, 22:48:27 PM »
Kortläsaren kommunicerar med chipet och "drar av" en summa beroende på vilken knapp man trycker på.

Kortläsaren har en modul som lämnas in varje dag, den töms på dagens resor och laddas med information om vilka kort som är spärrade.

Systemet i Uppsala är ju inte precis modernt :D

Förlusten det innebär att godkänna ett kort som egentligen är ogiltigt måste naturligtvis vägas mot kostnaden att installera ett system som har kontakt med centraldatorn 100 % av tiden.

Anders