E4 i norra Uppland är en av Sveriges säkraste vägar

Startat av Niklas Bygdestam, 02 november 2009, 11:26:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Även om den nya motorvägen på E4 genom norra Uppland är monoton att köra på så har den tydligen räddat liv. Den ska vara en av Sveriges säkraste vägar och ännu har tydligen ingen dödsolycka skett på vägen. Så vi får nog vara glada över att vägen blev byggd till slut

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=976788,00.html?from=puff
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Detta gör mig redigt förbannad:

CitatPå gamla E 4 utan mitträcke omkom 30 personer mellan 1994 och 2006.

VARFÖR kunde man inte bygga vägen tidigare??? Tänk va många liv man hade räddat då! Varje år tidigare hade gett två liv!!

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 02 november 2009, 13:45:29 PM
Detta gör mig redigt förbannad:

VARFÖR kunde man inte bygga vägen tidigare??? Tänk va många liv man hade räddat då! Varje år tidigare hade gett två liv!!

Men varför börja räkna 1994? Vägen var väl underdimensionerad och olycksdrabbad redan under 80-talet? Jämför med motorvägen söder om Uppsala som byggdes 1972. Ett rejält "glapp" i E4-bygget på 34 år! :(

Fredrik W

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 13:54:30 PM
Men varför börja räkna 1994? Vägen var väl underdimensionerad och olycksdrabbad redan under 80-talet? Jämför med motorvägen söder om Uppsala som byggdes 1972. Ett rejält "glapp" i E4-bygget på 34 år! :(

ÅDT på E4 norr om Uppsala är säkert hälften av den söder om Uppsala. Det är väl en förklaring.

Marcus L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 11:26:37 AM
Även om den nya motorvägen på E4 genom norra Uppland är monoton att köra på så har den tydligen räddat liv. Den ska vara en av Sveriges säkraste vägar och ännu har tydligen ingen dödsolycka skett på vägen. Så vi får nog vara glada över att vägen blev byggd till slut

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=976788,00.html?from=puff

En av kommentarerna till artikeln påstår att "motsvarande väg i Finland hade haft 140 km/h", visst gäller väl 120 km/h som högsta hastighetsbegränsning fortfarande i Finland, eller har man nyligen höjt?

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik W skrivet 02 november 2009, 15:43:19 PM
ÅDT på E4 norr om Uppsala är säkert hälften av den söder om Uppsala. Det är väl en förklaring.

Det är rätt stor skillnad norr och söder om Uppsala. Om man kommer söderifrån märker man att de allra flesta bilar brukar åka av redan på den del där gamla och nya motorvägen grenar ut sig. De tar då gamla motorvägen för att ta sig in i stan. Fortsätter man norrut på nya motorvägen istället märker man ännu ett ställe där den mesta av den kvarvarande trafiken åker av nämligen den avfarten där E4 möter upp vägg 55 eller som i Uppsala är mer känd som Bärbyleden. Trafik vidare norrut är alltså betydligt mindre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 22:03:04 PM
Det är rätt stor skillnad norr och söder om Uppsala. Om man kommer söderifrån märker man att de allra flesta bilar brukar åka av redan på den del där gamla och nya motorvägen grenar ut sig. De tar då gamla motorvägen för att ta sig in i stan. Fortsätter man norrut på nya motorvägen istället märker man ännu ett ställe där den mesta av den kvarvarande trafiken åker av nämligen den avfarten där E4 möter upp vägg 55 eller som i Uppsala är mer känd som Bärbyleden. Trafik vidare norrut är alltså betydligt mindre

Jo men lägg ihop E4 trafiken med rusningstrafiken på Lv600(gamla E4)... Jag förstår fasen inte hur all trafik fick plats på gamla vägen!

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 02 november 2009, 22:38:29 PM
Jo men lägg ihop E4 trafiken med rusningstrafiken på Lv600(gamla E4)... Jag förstår fasen inte hur all trafik fick plats på gamla vägen!

Jo jag håller helt med dig. Bara för att det är betydligt mer trafik söder om Uppsala är det ingen ursäkt att ha en dålig väg norr om Uppsala. Den gamla vägen var klart underdimensionerad trots att trafiken inte var fullt lika stor som söder om Uppsala. Det var planerat under mycket lång tid att bygga denna men politikerna vägrade enas om en lösning och sköt den här frågan än att låta motståndaren vinna

Men visst skulle den här motorvägen byggts långt tidigare än den gjordes. Men den blev trots allt byggd till slut i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

farsta

Jo den är bra. Körde ju gamla vägen i somras ändå upp till Gävle. En trevlig omväxling men oftast har man ju bråttom och man vill åka säkert och då är ny modern väg oöverträffad.

Lite OT men för mig som började köra uppåt Höga kusten för 2.5 -3 år sedan har det hänt saker på denna tid. Rubrikens väg. Snart ( nåja) kommer orter som Iggesund och flera "Ånger" ställen vara historia med en ny motorväg som går utanför.Lite längre fram ligger förbifarten vid Sundsvall. Tydligen kommer motorvägen gå på en bro över fjärden ganska nära stan. Jag är glad men lite förvånad att inga esteter/miljövänner hörts av.

Никлас Быгдестам. Äntligen körde jag detta i googles översättning = kul