Tvättade vindskydd

Startat av a32, 29 oktober 2009, 15:16:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 09:44:29 AM
Är det inte lämpligt att bussen stannar där resenärerna står och väntar?  ;D  Om de inte är alltför många vill säga.

Tyvärr är inte hållplatserna gjorda för det, utan man har en förmåga att antingen hamna halvväg ut i vägen med bakänden eller så hindrar man nästkommande buss från att komma fram om man får någon form av fördröjning. När jag gick kursen i somras för att börja köra i Stockholm fick jag lära mig att vindskydden i många fall INTE är hållplatsen utan att det är stolpen som är.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 02 november 2009, 13:17:33 PM
Tyvärr är inte hållplatserna gjorda för det, utan man har en förmåga att antingen hamna halvväg ut i vägen med bakänden eller så hindrar man nästkommande buss från att komma fram om man får någon form av fördröjning. När jag gick kursen i somras för att börja köra i Stockholm fick jag lära mig att vindskydden i många fall INTE är hållplatsen utan att det är stolpen som är.

Jag blev nog lite missförstådd där. Jag menar alltså inte att bussförarna skall stanna där folk råkar stå (de står dessutom nästan alltid fel) utan att hållplatsen bör utformas så att folk står där bussen stannar. Däremot vet jag inte hur det skall gå till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 16:02:55 PM
Jag blev nog lite missförstådd där. Jag menar alltså inte att bussförarna skall stanna där folk råkar stå (de står dessutom nästan alltid fel) utan att hållplatsen bör utformas så att folk står där bussen stannar. Däremot vet jag inte hur det skall gå till.

Om en hållplats består enbart av en ficka och stolpe kan man börja med att se till att stolpen med topptavla och tidtabell står där bussens framdörr hamnar när den stannat helt. Det finns flera exempel på när stolpen finns i början av fickan, och hamnar således i höjd med bussens högra bakhjul när bussen stannat. Eftersom alla pendlare och skolbarn som åker från denna hållplats regelbundet (naturligtvis) alltid står vid den felplacerade stolpen måste dessa gå/springa längsmed bussen samtidigt som den bromsar in.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2009, 16:34:00 PM
Om en hållplats består enbart av en ficka och stolpe kan man börja med att se till att stolpen med topptavla och tidtabell står där bussens framdörr hamnar när den stannat helt. Det finns flera exempel på när stolpen finns i början av fickan, och hamnar således i höjd med bussens högra bakhjul när bussen stannat. Eftersom alla pendlare och skolbarn som åker från denna hållplats regelbundet (naturligtvis) alltid står vid den felplacerade stolpen måste dessa gå/springa längsmed bussen samtidigt som den bromsar in.

Precis. Det var något som jag hade i min föreställningsvärld men som jag hade svårt att sätta ord på. Tack för hjälpen!  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 16:02:55 PM
Jag blev nog lite missförstådd där. Jag menar alltså inte att bussförarna skall stanna där folk råkar stå (de står dessutom nästan alltid fel) utan att hållplatsen bör utformas så att folk står där bussen stannar. Däremot vet jag inte hur det skall gå till.


Ah, du menar så. Ja, man tycker ju det hade varit enklast. Men tydligen lite för enkelt  8)

Matte

Citat från: Nico skrivet 01 november 2009, 12:09:33 PM
Kan nog vara så... Busslink har ju sin hållplatsservice som fixar det mesta vad gäller tidtabeller, topptavlor, reparationer mm. men jag vet faktiskt inte om de även tvättar för just det har jag inte sett.

Jo då dom tvättar också. Vi har en kille som heter Anders som har sitt på samma garage som jag tillhör. Och han åker runt å tvättar å putsar och fixar allt möjligt som behöver fixas på alla hållplatser i Södertörs området. Han tvättar även reklam kurer om det behövs.