Huvudmeny

Söndagsbild 99

Startat av Jona, 25 oktober 2009, 00:12:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte se om jag kan ta mig i kragen, har som mål och siktar på att ha en söndagsbild varannan söndag just nu. Men av olika anledningar har jag bara klarat och levererat en tråd var 3 söndag sedan sommaruppehållet. Jag ger inga garantier, men närmaste veckorna ser prognosen för att jag INTE jobbar lördag kväll hyfsat bra ut.

Eftersom jag inte orkat och haft tid och hinna med och redigera igenom mitt stora bildarkiv ligger jag rejält efter så strö-redigerar jag bilderna nu bara efter behov. Så när jag gick igenom arkivet med ogjort så fann jag några bilder jag tänkte kanske borde passa in här.

I år är det ju 200 år sedan vi hade vårat sista slag här i Sverige. Detta slag, skedde i byn Sävar som ligger cirka 15 kilometer norr om Umeå längs Europaväg 4.

Wikipedia berättar:

På Krutbrånet, en höjd längs kustlandsvägen söder om Sävar, stod 1809 det sista större slaget i finska kriget, som slutade med att Sverige fick avträda Finland till Ryssland.

Man kan läsa vidare:

Slaget vid Sävar, 19 augusti 1809. Avgörande slag under det finska kriget. Det utkämpades mellan svenska och ryska styrkor under ledning av generalerna Gustaf Wachtmeister respektive Nikolai Kamenskij.

Ryssarna besegrade här den sista större svenska styrkan. Wachtmeisters försiktiga handlande i slaget har kritiserats skarpt i historien. Svenskarna drar sig tillbaka till Ratan där svenska flottan ligger men redan nästa dag står ett nytt slag där.

Slut citat:


Det är nu maj, i år, jag letade åt skolan i Sävar för enligt tidtabell skulle det gå några bussar härifrån strax efter 15 på eftermiddagen


Skolan i Sävar är en grundskola, med låg, mellan och högstadium. Gymnasieelever får åka buss till Umeå.


Startande bussar på grusigt dammigt underlag ger en rökdimma. I Molnet efter detta kommer en Nybergs Buss och även den river upp ett dammoln när den lämnar skolan hållplats.


Nu är vi i Centrum, byn kan ståta med en Ica-affär, men även en kiosk. Inte och förglömma bensinmacken ute vid väg E4. I byn bor det ungefär 2600 personer.


Busslinjerna i Sävar kör en krokig slinga runt i byn, i vissa fall när man åkt hela turen runt så avslutas turen på norra sidan om Sävarån och bussen kan fara till garaget. Som i detta fall, Bussen jag nyss fotade i centrum har nu kört slingorna runt och kommer nu tillbaka över bron över Sävarån.
Denna skyltning gör sig bättre en Ej i trafik i alla fall.


En stund senare kommer däremot en buss i linjetrafik, nu på väg till Umeå över bron.


Snabbussen från Umeå lämnar just hållplatsen vid Sävar Kyrka. Bussen kör längs Kyrkvägen.


Nu har den kört slingan runt på norra sidan älven och är nu på väg tillbaka till Umeå som en snabbuss via väg E4.


Vid skolan går en cykel och gångbana över en älven på en bro. Denna bro finns mellan bron på bild och väg E4 bro över älven.
Abramssons buss nummer 5 av modell Vanhool T9 kommer rullande över bron på väg mot Påsklovsvägen. Där kommer den sedan och stå och reglera tid i cirka 10 minuter. Sedan fortsätter den på några mindre vägar runt i en slinga som bildar en M för att efter detta fortsätta tillbaka till Umeå den långa vägen. Det innebär över Täfteå och Innertavle med tillhörande småbyar.

Det roliga här i sammanhanget är att resande sitter kvar på bussen när den tidsreglerar vid Påsklovsvägen, för att sedan kliva av längs slinga på norra sidan Sävarån. Istället för att kliva av bussen och gå dom sista hållplatserna. Varför man inte kan köra norra slingan motriktad och sedan ha en vändplan vid Påsklovsvägen för att köra tillbaka samma väg är för mig en obesvarad gåta.

Som jag sa gör dom flesta bussarna en slinga som påminner om bokstaven M.
http://www.tabussen.nu/fprw/tidtabeller/1853.pdf
Karta finns på den länkade PDF filen över linjevägen i Sävar.

------------'*'----------'*'-------------
Nu kanske en sammanställning över det pågående brobilds-undertemat kanske skulle passa bra.

Gävle (Rådmansbron)
Göteborg (Skeppsbron + Angeredsbron)
Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Piteå (Kanalen/ Pitsundsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Sundsvall (Norrmalmsbron + Skolhusallén)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Sävar
Sörfors (Umeälven)
Åbyn
Överboda

-------------'*'----------'*'-------------

Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Strömblad

Trevligt med mycket miljö i bilderna!
Skulle vara kul att ha lite Volvo B12MA VanHool hos oss oxå...  :)
/J

Muk

Trevliga bilder, som vanligt. Sedan måste jag säga att bron i Sävar var riktigt läcker.  :)

Niclas Rosenius



    Det var många härliga bra bilder, Jona.

   //Niclas

Bussmicke

Instämmer verkligen, dock lite för varma färger.
Testa inte ha så hög färgtemperatur ute.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2009, 01:28:31 AM
Instämmer verkligen, dock lite för varma färger.
Testa inte ha så hög färgtemperatur ute.

Tack för tipset. Men tyvärr är dessa bilder fotade i jpg och jag kunde inte göra dom så mycket bättre än sådär. Vitbalans skugga ger denna färgtemperatur ibland.... På gott och ont.

Tack för alla kommentarer i övrigt. /J
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Bättre välja dagsljus eller ställa in 5200 eller där omkring alt. köra automatisk WB

Dock var det kul få se dessa bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocke

Citat från: Jona skrivet 25 oktober 2009, 00:12:45 AM
Det roliga här i sammanhanget är att resande sitter kvar på bussen när den tidsreglerar vid Påsklovsvägen, för att sedan kliva av längs slinga på norra sidan Sävarån. Istället för att kliva av bussen och gå dom sista hållplatserna. Varför man inte kan köra norra slingan motriktad och sedan ha en vändplan vid Påsklovsvägen för att köra tillbaka samma väg är för mig en obesvarad gåta.

Detta påminner lite om om gamla linje 54 i uppsala på tiden den gick.

Den började då med att svänga höger uppe i storvreta och där direkt ha sin "ändhållplats", om bussen således var jättetidig kunde man få sitta där ett tag, detta var dock inget väldigt ofta förekommande fenomen vad jag vet om. Men det var ändå lite smålustigt
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 25 oktober 2009, 13:28:53 PM
Detta påminner lite om om gamla linje 54 i uppsala på tiden den gick.

Den började då med att svänga höger uppe i storvreta och där direkt ha sin "ändhållplats", om bussen således var jättetidig kunde man få sitta där ett tag, detta var dock inget väldigt ofta förekommande fenomen vad jag vet om. Men det var ändå lite smålustigt
Nej, du har rätt i att detta inte var vanligt förekommande. Under alla år jag bott här ute och medan 54: an gick så jag 54: an reglera kanske två gånger. Den reglerade säkert fler gånger med de flesta förare brukade anpassa farten så de slapp stå där.

//Simon


Ersa

Citat från: Jona skrivet 25 oktober 2009, 00:12:45 AM


Till vänster i bild syns ett grönt hus. Har för mig att det är samma hus som förr var blått och inrymnde byns Konsumbutik.
"Snett bakom Konsum i Sävar" var ett talesätt bland ungdomarna i Umeå förr i tiden, när man ville beskriva ett ställe som var oerhört töntigt, ute och bara helt fel. ;D

Citat från: Jona skrivet 25 oktober 2009, 00:12:45 AM
Abramssons buss nummer 5 av modell Vanhool T9 kommer rullande över bron på väg mot Påsklovsvägen. Där kommer den sedan och stå och reglera tid i cirka 10 minuter. Sedan fortsätter den på några mindre vägar runt i en slinga som bildar en M för att efter detta fortsätta tillbaka till Umeå den långa vägen. Det innebär över Täfteå och Innertavle med tillhörande småbyar.

Det roliga här i sammanhanget är att resande sitter kvar på bussen när den tidsreglerar vid Påsklovsvägen, för att sedan kliva av längs slinga på norra sidan Sävarån. Istället för att kliva av bussen och gå dom sista hållplatserna. Varför man inte kan köra norra slingan motriktad och sedan ha en vändplan vid Påsklovsvägen för att köra tillbaka samma väg är för mig en obesvarad gåta.

Ja, de älskade och hatade slingorna. Bara i Sävar (och i viss mån Holmsund) har jag upplevt detta fenomen att en liten håla ska ha "tätortstrafik" med en massa stopp innan bussen går vidare in till stan. Det går inte ens att jämföra med t.ex Brunflo. Dessa slingor är i kombination med huvudmannens stela biljettsystem ett otroligt tidskrävande moment som gör att bussarna ibland tar lika lång tid på sig att köra genom byn, som att ta sig hela sträckan från Sävar via Täfteå till Umeå. :o Men Sävarborna som helst inte vill gå längre än nödvändigt vill ha kvar dem. En av ägarna till Sävar Trafik berättade att de hade en förare som enbart stannade vid de många hållplatserna längs slingorna i Sävar, och pga detta var han avskydd av resenärerna! Sävarborna ville ju att bussen skulle stanna vid varendra grindhål, dvs var 20:e meter!

Nu talar man om den framtida järnvägen "Norrbotniabanan" från Umeå mot Luleå och Haparanda, och att Sävarborna vill ha en järnvägsstation på denna linje är ju fullt förståeligt. Hur de ska ta sig dit är dock oklart. Gå någon km är absolut inte ett alternativ, så de hävdar på fullt allvar att bussarna gå runt runt i enbart slingorna så att man kan åka de få hundra metrarna mellan hemmen och järnvägsstationen.

Vackra bilder från en håla som jag inte saknar alls.