Överdäckning av E22 genom Lund

Startat av Alexei, 20 oktober 2009, 21:01:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexei

Jag hittade detta i dagens Sydsvenskan.

E22 i tunnel gör stan (Lund) hel
http://sydsvenskan.se/lund/article559484/E22-i-tunnel-gor-stan-hel.html

Planerna finns änn så länge i ett tidigt stadium, men vad tror ni?

Det som intresserar mig är att från mina minnen av att köra där, så går Autostradan i nivå med eller över den omgivande markytan - har ni också det intrycket?  Att dömma av flygfotton som jag sett så bortsett från bullervallar ligger den högre, i varje fall norr om Astra Zeneca.  I så fall skulle det försvåra en överdeckning.


Fredrik W

Intressant idé, men den är inte på något sätt unik. Det har väckts sådana planer på andra håll också, där man har ett önskemål om att åter knyta ihop orter som "delats itu" av stora vägar eller järnvägar.
Det är möjligt att förutsättningarna är goda i Lund. Har för mig att vägen går ganska lågt, åtminstone i södra delen som sagt. Jag undrar vad projektet skulle kosta i realiteten.

Anders Noren

E22:an går omväxlande i ett tråg och omväxlande på en bank. Tunavägens underfart är till exempel helt plan, medan Sölvegatans underfart en kilometer norrut är djupt nedskuren. Norra Ringen strax norr om Sölvegatan går å sin sida ganska plant över motorvägen.

En partiell överdäckning av motorvägen ser jag inte som orealistisk, framför allt inte eftersom Lunds kommun tydligen tänker sig finansiera projektet genom exploatering. Kommunens idé om att rikets skattebetalare ska stå för en nedgrävning av järnvägen ser jag däremot som komplett Åkarpsvansinne.

Anders