Huvudmeny

Ny väg

Startat av Mr G, 19 oktober 2009, 15:44:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



E18 byggs om till motorväg och får delvis ny sträckning. Här ses Kymlingelänken klar för omledning. Om jag fattat rätt kommer trafiken rätt snart släppas på här och sen rivs broarna till vänster i bild´och nya byggs.
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 19 oktober 2009, 15:44:51 PM


E18 byggs om till motorväg och får delvis ny sträckning. Här ses Kymlingelänken klar för omledning. Om jag fattat rätt kommer trafiken rätt snart släppas på här och sen rivs broarna till vänster i bild´och nya byggs.

Varför ska broarna rivas? De ser ju redan motorväganpassade ut i bredd osv
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 16:07:20 PM
Varför ska broarna rivas? De ser ju redan motorväganpassade ut i bredd osv

Kollade på vv:s hemsida och kan bara konstatera att de ska rivas och ersättas av nya, dock inte varför.

http://www.vv.se/vagarna/Vagprojekt/Stockholms-lan/Vag-E-18-Hjulsta---Kista/Om-projektet/Trafikomlaggningar/

Mr G

Antar att det finns många skäl till varför broarna måste bytas ut. För smala, för smal mittremsa. Fel läge både horisontellt som vertikalt. Strax innan bron från Rinkeby sett kommer två vägar (E18 och 279) att gå ihop. Det gör att extra utrymme kan behövas även om vägen endast skulle bli fyrfilig på platsen. Sen strax efter bron kommer ytterligare en bro byggas, eller så blir det en längre bro som passerar både Igelbäcken och den nya trafikplats som byggs vid korsningen mot Kista.

Intressant onekligen att följa ett sånt här bygge som är klart mer komplicerat än att bygga en motorväg på landet. Logistiken för att få alla bitar på plats är klart avancerad.

Inte förrän 2015 ska allt vara klart.
吉先生

Fredrik W

Jag är uppvuxen i Järfälla och har tillbringat mycket tid i köer längs E18-Enköpingsvägen, främst vid Hjulstakorset. Motorvägen borde byggts för 20 år sedan, men nu blir det ju trots allt av och det är ju glädjande.

Ulf Rådeström

Har sett att man vid anslutningen E4/Kymlingelänken huggit ner ganska mycket skog - så man planerar för en ganska omfattande och stor trafikplats där.

Nico

#6

En orsak som jag hörde (möjigen att det stod i någon av områdets lokalblaskor) till att viadukterna/broarna ska rivas är för att de satt sig betydligt på vissa sträckor. Stora delar av området är ganska sankt så när man ändå ska göra om det mesta ganska radikalt så passar man på och tar även denna del av Kymlingelänken på en gång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman