Planer för Essingeleden anno 1961

Startat av Fredrik W, 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 oktober 2009, 21:34:22 PM
Vad jag förstått så nådde inte Essingeleden ända fram till Norra stationsgatan de allra första åren. Essingeleden öppnades 1966 men det var visst först 1970 eller 1971 som den nådde till Norra stationsgatan. Så vart slutade Essingeleden de allra första åren och vart gick E4 under den tiden från det att första etappen öppnades fram till att etapp 2 öppnats?

Leden slutade vid trafikplats Fredhäll eller möjligen trafikplats Lindhagensgatan (vid bussgaraget Hornsberg). E4:an gick alltså de här fyra-fem åren längs Drottningholmsvägen in till Fridhemsplan och sedan S:t Eriksgatan till Norrtull.

OBS detta är vad jag kommit fram till genom att studera kartor. Var själv inte född då så jag har inga minnen från den tiden.

Ulf Rådeström

Två saker jag reagerar på i kartbilderna:

På den nyare kartan så går E4 på två vägar runt Fridhemsplan. Ledde man norrgående trafik Drottningholmsvägen-St Eriksgatan medan södergående fick svänga höger från St Eriksgatan in på Fleminggatan och sedan vänster Mariebergsgatan för färd rakt ut på Lilla Västerbron?

Det andra är - har det verkligen funnits en bro mellan Riddarholmen och Stadshuskajen??? Eller är det felritat på kartorna??

Joachim Wansölin

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 oktober 2009, 13:56:15 PM
Det andra är - har det verkligen funnits en bro mellan Riddarholmen och Stadshuskajen??? Eller är det felritat på kartorna??

Visst har det det. Se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Riddarbron och två bilder från Stockholmskällan:

http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSMSVD021092S.JPG
http://www.stockholmskallan.se/php/fupload/SMF/SSMDIA015016S.JPG

Kotta

Från min barndom kommer jag ihåg hur man åkte norra stationsgatan för att ta sej ut på essingeleden men jag har inte något minne av hur anslutninen upp på essingeleden såg ut.
I dagsläget får jag inte riktigt ihop det nämligen. Det är framför allt södergående anslutning jag undrar över då man i dagsläget endast kan se hur den norrgående bron ansluter till norra stationsgatan.

Kikar man på lite av vv:s dokument, bl.a. denna förstudie: http://www.vv.se/PageFiles/5439/forstudie_vag_e4_e20_norra_stationsomradet.pdf, så ser man ju på sid 33 att den södergående bron öppnades för trafik redan 1974... (inklusive den oanvända avfarten ner mot tomteboda, eller byggdes den snutten senare?).
Men hur matades essingeleden i södergående riktning? Stod den bron oanvänd? Är den extremt breda bron mellan norra stationsgatan och Karolinska (som nu mest används för parkering) en rest av södergående matning?

Finns det några kartor eller flygbilder från tiden mellan 1971 och 1991 (då första delen av norra länken öppnades) där man kan se hur trafikplatsen mellan norra stationsgatan och essingeleden såg ut?

Mvh
K.

Anders Noren

Citat från: Kotta skrivet 28 oktober 2009, 16:03:43 PM
Från min barndom kommer jag ihåg hur man åkte norra stationsgatan för att ta sej ut på essingeleden men jag har inte något minne av hur anslutninen upp på essingeleden såg ut.
I dagsläget får jag inte riktigt ihop det nämligen. Det är framför allt södergående anslutning jag undrar över då man i dagsläget endast kan se hur den norrgående bron ansluter till norra stationsgatan.

Kolla Eniros utsiktsbilder.

På parkeringsplanen norr om Norra Stationsgatan, ganska precis mitt mellan Torsplan och Karlbergsvägen, är det ett litet "hopp" uppbyggt. Det är brofästet för väster/södergående ramp. Öster/norrgående ramp är den som finns kvar och ansluter vid Karlbergsvägen.

Anders

JDS

Citat från: Kotta skrivet 28 oktober 2009, 16:03:43 PM
Men hur matades essingeleden i södergående riktning? Stod den bron oanvänd? Är den extremt breda bron mellan norra stationsgatan och Karolinska (som nu mest används för parkering) en rest av södergående matning?

Finns det några kartor eller flygbilder från tiden mellan 1971 och 1991 (då första delen av norra länken öppnades) där man kan se hur trafikplatsen mellan norra stationsgatan och essingeleden såg ut?

Jag har en bild som jag inte orkar skanna in just nu, förhoppningsvis hinner någon annan före.

Som Anders antyder, så fanns det en provisorisk viadukt från Norra stationsgatan i höjd med förgreningsväxeln mellan tomteboda- och karlbergsspåren. Brofästet syns tydligt på flygbilderna. Därifrån gick viadukten rakt genom den nuvarande viadukten för trafik mot Uppsala (som alltså saknade ett par spann), och upp på berget. Jag vill minnas att det kändes väldigt retrofuturistiskt när man åkte där kring 1990 med Norra länkens halvfärdiga viadukter som slutade ute i luften! Jag håller med om att det vore guld om någon hade bilder på detta!

Pete

Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete

JDS

Citat från: Pete skrivet 28 oktober 2009, 18:37:00 PM
Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete

Med norrgående antar jag att du menar mot Nyboda, alltså söderut i E4-hänseende. Menar du alltså att denna trafik gick över samma viadukt som den södergående (som idag är avfarten skyltad "S:t Eriksplan") en tid?

Fredrik W

Citat från: Pete skrivet 28 oktober 2009, 18:37:00 PM
Var det inte också så att norr- och sydgående trafik använde samma viadukt? Om jag minns rätt var det två filer åt ett håll och en åt det andra, tills så småningom en norrgående viadukt blev klar (den som gick genom nuvarande parkering).

/Pete
Alltså: norr- och sydgående trafik använde samma viadukt mellan 1971 och 1974? Var låg förgreningen i så fall? Fanns det två broar över Karlbergskanalen redan från början (1971), eller byggdes de också i etapper?

Kotta

Jamen titta, där e ju hoppet! Tackar, det förklarar ju anslutningen perfekt.

JDS, hoppas du orkar scanna bilden nån dag ;)

Överhuvudtaget tycker ja hela tomtebodabiten av essingeleden är ganska intressant med alla sina provisorium och halvgenomförda planer.

Apropå halvfärdiga motorvägar så la jag märke till den här när jag va på besök i Kapstaden för nåra år sen. Vad jag lyckades höra mej för så var det en marktvist som gjorde att motorvägen (som går uppe på pelare) aldrig kunde byggas helt klar i den tilltänkta sträckningen. Resultatet är ett fascinerande inslag i den centrala stadsbilden:

Västra delen: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.914909,18.422243&spn=0.002088,0.003449&t=k&z=18

Östra delen: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.919232,18.434152&spn=0.002088,0.003449&t=k&z=18

Översikt: http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-33.916583,18.428192&spn=0.016703,0.027595&t=k&z=15

Trafikkameror: http://www.page88.co.za/cr/capetown/capetowntrafficcams.shtml

JB

Apropå den saknade motorvägen i Kapstaden kan jag inte låta bli att tipsa om den sydafrikanska amatörkortfilmen "Gandalf cleans up Cape Town" där den saknade bron figurerar (omkring 5-6 minuter in i filmen).

/Jonas

Pete

CitatMed norrgående antar jag att du menar mot Nyboda, alltså söderut i E4-hänseende. Menar du alltså att denna trafik gick över samma viadukt som den södergående (som idag är avfarten skyltad "S:t Eriksplan") en tid?

Förlåt hjärnsläppet...! En ny SYD-gående menar jag såklart, alltså mot Nyboda som du säger.

Och sedan minns jag inte detaljerna, hade inte körkort förrän 1973... men i alla fall närmast Norra Stationsgatan var det nog bara en viadukt från början, den som idag är skyltad S:t Eriksplan.

/Pete

Pete

Svaret: titta på inlägget om Huvudstaleden...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10788.15

Här finns en kartbild där man ser de två körbanorna på broarna över Karlbergskanalen gå samman norr om Karlbergs slott, och gå över en viadukt till Norra Stationsgatan.

/Pete

Fredrik W

Citat från: Pete skrivet 31 oktober 2009, 21:57:40 PM
Svaret: titta på inlägget om Huvudstaleden...

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10788.15

Här finns en kartbild där man ser de två körbanorna på broarna över Karlbergskanalen gå samman norr om Karlbergs slott, och gå över en viadukt till Norra Stationsgatan.

/Pete


Ja där ser man ju. Tack.