Planer för Essingeleden anno 1961

Startat av Fredrik W, 16 oktober 2009, 12:32:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik W


Jag är nybliven lycklig ägare till M:s vägvisare från 1961. Blev dock lite besviken när jag såg att det var de "nya" vägnumren.
De kom väl 1962? Antar att man ville vara steget före vid utgivningen.





Essingeledens brommagren har man ju hört talas om, men inte den tänkta fortsättningen på Essingeleden som skulle sluta i trakten av Karlbergs station!?


Ersa


Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM
Jag är nybliven lycklig ägare till M:s vägvisare från 1961. Blev dock lite besviken när jag såg att det var de "nya" vägnumren.
De kom väl 1962? Antar att man ville vara steget före vid utgivningen.





Essingeledens brommagren har man ju hört talas om, men inte den tänkta fortsättningen på Essingeleden som skulle sluta i trakten av Karlbergs station!?



Så det är tydligen Sankt Eriksgatan som är gamla E4. Det var intressant. Uppsalavägen på kartan tycker jag verkar gå som den i princip gör nu, eller kanske för att vara mer noga, som den gjorde innan Eugeniatunneln byggdes i början på 1990-talet

Men var gick gränsen mellan riksväg 1 och riksväg 13 innan dessa två döptes om till E4?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 13:37:43 PM
Men var gick gränsen mellan riksväg 1 och riksväg 13 innan dessa två döptes om till E4?

Jag tror att någon/några här på forumet har äldre utgåvor av detta praktverk. Där borde det framgå. Min gissning är Norrtull.

Själv försökte jag komma över ett exemplar från 1938 på Tradera, men när buden började närma sig 400 kr fick jag nog.

Drängen

När jag i början på 70-talet började hänga med ner till Stockholm, så var det Norrtull som gällde. Sen följde man nog St. Eriksgatan för att komma upp på Essingeleden vid Tomteboda nånstans. Skulle man mot Värtan, eller Frihamnen, så tog man vänster i Norrtull. Kom man från Värtahållet i rusning, så kunde man tjäna tid på att svänga av vid Roslagstull, och komma ut på E4 längre norrut.

Niklas Bygdestam

Citat från: Drängen skrivet 16 oktober 2009, 15:22:38 PM
När jag i början på 70-talet började hänga med ner till Stockholm, så var det Norrtull som gällde. Sen följde man nog St. Eriksgatan för att komma upp på Essingeleden vid Tomteboda nånstans. Skulle man mot Värtan, eller Frihamnen, så tog man vänster i Norrtull. Kom man från Värtahållet i rusning, så kunde man tjäna tid på att svänga av vid Roslagstull, och komma ut på E4 längre norrut.

Den lösning som du tänker på var den som man hade fram tills Eugeniatunneln öppnades. Har för mig att den öppnades 1991. Men då fanns alltså Essingeleden i övrigt i samma utförande som idag och samma sak med Uppsalavägen. Det var en liten felande länk vid Norrtull där E4 gick på gata på en snutt mellan två motorvägar på den tiden. Men på den tiden hette allt E4, både Essingeleden, Uppsalavägen och gatan som band ihop dessa två motorvägar

Men min fråga gäller hur det var innan vägen hette E4. Vägen fick heta E4 innan Essingeleden öppnats och därför gick E4 de första åren på gamla sträckan genom stan. Men innan den döptes om till E4 var det alltså riksväg 1 och riksväg 13. Någonstans måste gränsen ha gått där vägen bytte nummer. Och något som jag undrat länge var om de lappade över varandra en bit eller om de rakt av bytte nummer vid någon korsning. Och då är frågan var den korsningen låg. Norrtull har varit ett förslag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan Lindberg

#6
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.



Jag har även scannat in en mycket större version för den som vill detaljstudera kartan.
Högerklicka och spara länk som  ;)
http://img379.imageshack.us/img379/6141/save0002large.jpg

Ersa

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.
Jag har botaniserat lite bland mina kartböcker och hittade M:s vägvisare från 1957.

Trevlig bild. Jag äger 1959 års modell av den eminenta kartboken, och i den ser Stockholmskartan ut precis som din karta från 1957.

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM

Jag har även scannat in en mycket större version för den som vill detaljstudera kartan.
Högerklicka och spara länk som  ;)

http://i28.photobucket.com/albums/c204/stefanity/SAVE0002large.jpg

Jag kan tyvärr inte se din större karta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan Lindberg

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 16:32:42 PM
Jag kan tyvärr inte se din större karta

Jag vet ... det går uppenbarligen inte att ladda upp större filer på varken Photobucket eller Flickr.
Om någon har nåt bra förslag hur man ska göra så mottages det tacksamt.

Annars kan jag maila bilden till dom som vill .... Skicka Pm med e-mail adress bara


JDS

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 15:44:35 PM
Men min fråga gäller hur det var innan vägen hette E4. Vägen fick heta E4 innan Essingeleden öppnats och därför gick E4 de första åren på gamla sträckan genom stan. Men innan den döptes om till E4 var det alltså riksväg 1 och riksväg 13. Någonstans måste gränsen ha gått där vägen bytte nummer. Och något som jag undrat länge var om de lappade över varandra en bit eller om de rakt av bytte nummer vid någon korsning. Och då är frågan var den korsningen låg. Norrtull har varit ett förslag

Det behöver väl inte ha varit samma nummer hela vägen genom stan heller? Den del av S:t Eriksgatan som bar E4 genom stan "heter" väl väg 275 nu, hur länge har den hetat det?

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik W skrivet 16 oktober 2009, 12:32:21 PM




Där Sankt Eriksgatan övergår till Uppsalavägen i Norrtull finns utritat på kartan en rondell. Kan detta vara gränsen där riksväg 1 övergår till riksväg 13?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: JDS skrivet 16 oktober 2009, 16:54:03 PM
Den del av S:t Eriksgatan som bar E4 genom stan "heter" väl väg 275 nu, hur länge har den hetat det?

275:an börjar väl vid Fridhemsplan eller Lindhagensplan och följer sedan Drottningholmsvägen-Bergslagsvägen. S:t Eriksgatan har mig veterligen inget nummer.


Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 oktober 2009, 17:28:55 PM
Där Sankt Eriksgatan övergår till Uppsalavägen i Norrtull finns utritat på kartan en rondell. Kan detta vara gränsen där riksväg 1 övergår till riksväg 13?

Din fråga har väl redan besvarats?

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 16 oktober 2009, 16:15:45 PM
Enligt tidskriften "Riksettan" så började riksväg 13 vid Norrtull.