Gamla bågbron i Rydboholm kommer att rivas?

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 oktober 2009, 09:50:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den fina gamla bågbron i Rydboholm utanför Borås på gamla Varbergsvägen hotas av rivning. Bågbroar är vanliga norröver men ovanliga i denna del av landet och detta lär vara den sista som är kvar i gamla Älvsborgs län.
http://www.bt.se/nyheter/boras/gamla-bagbron-i-rydboholm-ska-rivas---protester-vantas(1568022).gm

Vi får väl hoppas att bron på något sätt kan räddas. Samtidigt blir det skönt att slippa den när man kör. Vägbanan är bara 6 meter bred och möter man en buss eller lastbil här finns det inte mycket kvar. Vi som är vana vid den här vägen brukar i sådana fall vänta vid brofästet innan vi kö men jag har också sett två lastbilar mötas här så tätt att på sin höjd ett vykort gått emellan. Frimärket hade väl också fått plats om det inte varit stämplat. Man kör ju knappast med vänstersidan alldeles intill broräcket. Viskan är också ganska djup och strid vid platsen så att köra ner där innebär nog värre saker än att man får sig ett bad.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C


Jovisst det är en fin bro, kör där själv två ggr. i veckan. Men det kanske skulle var fint med en ny bro med högre bärighet, inte för att det kör så himla mkt. med 60tons ekipage där men säkerheten blir ju bättre med en bredare väg.

Men vad händer om de ska riva den gamla bron och bygga en ny? Då blir min inhämtningsrunda tämligen svår... Efter jag vart och hämtat på affären i Viskafors får man köra ut till 41an. för att senare svänga vänster och köra den tämligen dåliga grusvägen till Rydboholm.

Ersa

Gammal arkitektur som denna är alltid kul om den kan bevaras, t.ex som "obelastad" gångbro som även kan användas vid filminspelningar vid enstaka tillfällen. Bara det finns pengar till sånt. Bågbroar fanns det gott om på RV81 (idag E45) mellan Östersund och Dorotea bara för 20 år sedan, men nu är nog alla borta. :(

Jämför grekernas och romarnas arkitektur som i många fall hållit i över 2000 år bara de inte fallit offer för krig eller avsiktlig rivning...

Citat från: BT.seAtt det skulle bli en ny bågbro som byggs över Viskan i Rydboholm är i dagsläget inte troligt.
– Jag skulle tro att man väljer bort det alternativet eftersom en bågbro är omkring 50 procent dyrare att bygga jämfört med en balkbro eller en betongbro, säger Per Eriksson, projektledare på Vägverket väst.

Varför inte en balkbro/betongbro med en icke bärande "prydnadsbåge" ovanför, som får även den nya konstruktionen att se ut som en bågbro? :D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 11 oktober 2009, 10:56:09 AM
Jovisst det är en fin bro, kör där själv två ggr. i veckan. Men det kanske skulle var fint med en ny bro med högre bärighet, inte för att det kör så himla mkt. med 60tons ekipage där men säkerheten blir ju bättre med en bredare väg.

Men vad händer om de ska riva den gamla bron och bygga en ny? Då blir min inhämtningsrunda tämligen svår... Efter jag vart och hämtat på affären i Viskafors får man köra ut till 41an. för att senare svänga vänster och köra den tämligen dåliga grusvägen till Rydboholm.

Skall man bygga den nya bron på samma plats blir det förstås svårt. Vägen som skymtar på Borås Tidnings bild till höger om bron är visserligen en framkomlig omväg men den är smal. Jag tror inte att ens två personbilar kan mötas på den överallt.
Bästa alternativet är väl att bygga bron lite till höger om den nuvarande (räknat i riktning söderut) då man också får bort den besvärliga kurvan med skymd sikt strax efter bron. Möter man en buss eller lastbil här så gäller det att båda förarna vet precis vad som skall göras annars smäller det. Från min skoltid minns jag en skolbussförare som skulle skämta med oss elever och tog kurvan på fel sida: - Nu skall vi se om det kommer någon i kurvan i dag." Lyckligtvis gjorde det inte det fast trafiken i början av 1950-talet var rätt tät eftersom all trafik Borås-Varberg körde den här vägen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2009, 11:30:44 AM
Gammal arkitektur som denna är alltid kul om den kan bevaras, t.ex som "obelastad" gångbro som även kan användas vid filminspelningar vid enstaka tillfällen. Bara det finns pengar till sånt. Bågbroar fanns det gott om på RV81 (idag E45) mellan Östersund och Dorotea bara för 20 år sedan, men nu är nog alla borta. :(

Jämför grekernas och romarnas arkitektur som i många fall hållit i över 2000 år bara de inte fallit offer för krig eller avsiktlig rivning...

Det är förstås en kostnadsfråga men förutsättningarna finns för att bevara bron som ett vägminne eller som gång- och cykelväg. Som jag just skrev i ett annat inlägg bör det gå bra att bygga den nya bron strax bredvid.
Sådana här broar var vanliga i min ungdom även i södra Sverige men de har en efter en bytts ut mot vanliga balkbroar.
Överhuvudtaget borde en ny väg byggas mellan Rydboholm och Viskafors och den gamla med bron och sin vackra sträckning i den s k Stockaströmmen utmed Viskan bli ett vägminne. Detta är en av Sveriges vackraste vägar, där den slingrar fram i enlighet med Viskans svängningar och med höga berg runt om. Geografin gör dock att det blir svårt att få plats för en ny väg i området men det finns en väg uppe på berget redan som kan breddas. I så fall skulle en ny bro över Viskan behövas till vänster om den nuvarande (fortfarande i riktning söderut) och man skulle komma ut ungefär vid Vårdcentralen i Viskafors.
Det finns ju också en 20 år gammal nybyggd Varbergsväg men den går lite för långt från Rydboholm och Viskafors för att vara ett snabbare alternativ än att köra den gamla vägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Har noterat att det över Klarälven uppe i norra Värmland tidigare fanns ett antal smäckra betongbågbroar i betong som, dock smala med enbart en körbana, spände sina spann över älven mellan branta sluttningar.
8)

Tyvärr verkar dessa broar försvinna en efter en.

När byggdes de?
Dagens R62 verkar ju vara från 50-talet förutom några rätningar vid exv. Branäs

/Bengt