Huvudmeny

Vinter i Skåne !!!!!!

Startat av scaniaolsson, 10 oktober 2009, 18:28:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Från och med nu i helgen är det "vinter" ända ner i Skåne.

Ja nu undrar genast vän av ordning om Scaniaolsson sorgligt nog är full redan kl 18.29 en lördagskväll.
Svar: Nä då var lugna jag är spiknykter.

Nä jag ska förklara vad jag menar, från och med denna helgen så har man satt igång med vinterberedskapen hos Vägverkets Entreprenörer ända ner i Skåne.
Fanns en halvsides artikel i Torsdagens Norra Skåne (Hässleholms Tidningen) där man gjorde ett besök på Svevia i Röinge när åkarna hämtade ut sin vinterutrustning.

Trevlig Lördagskväll.
Nu ska Scaniaolsson ställa sig vid spisen för att laga middag.
Fordonsintresserad elmontör.

Simon Bertilsson

Jag körde hem från Hässleholm (till Hörby) en Torsdag-Fredag-natt förra veckan, och då var det tre minusgrader, så nog kan det bli tillfälle att ge sig ut och halkbekämpa snart igen. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 oktober 2009, 23:36:07 PM
Jag körde hem från Hässleholm (till Hörby) en Torsdag-Fredag-natt förra veckan, och då var det tre minusgrader, så nog kan det bli tillfälle att ge sig ut och halkbekämpa snart igen. :)

Det bör ha varit 2002 som Västra Götaland i mitten av oktober drabbades av ett kraftig snöoväder. Eftersom SMHI inte förvarnat om detta tog jag dumt nog bilen för att hälsa på en kompis som bodde ute i skogen vid Landvetter. Eftersom kvällen inte precis skulle bli nykter var det redan överenskommet att jag skulle ligga över hos honom och köra hem nästa dags förmiddag. Men det var minst 20 cm snö som hade fallit under natten så det blev att åka kollektivt hem och hämta bilen några dagar senare. Givetvis hade jag sommardäck på och han bodde långt upp på en sluttning.
Det ovädret lär ha sträckt sig ända ned till norra Skåne, om än inte lika intensivt där. Och Vägverket hade då ingen som helst beredskap utan fick mobilisera vad de kunde få tag på ad-hoc. Samma sak hände för övrigt på riksväg 40 för ett par veckor sedan vid Rångedalabron. Ett stort antal olyckor inträffade i det synnerligen hala väglaget och det tog nästan fyra timmar att få ut en saltbil.
Under den svåra snöstormen i södra Sverige 17 november 1995 (som många med mig minns med fasa och som får stormen Gudrun att för oss framstå som en mild bris i jämförelse)  hade Vägverket inte påpörjat sin vinterberedskap för säsongen. Inte Banverket heller. Trots att SMHI då varnat flera dagar i förväg.
Så det låter mycket bra att man redan börjat vinterberedskapen. Även om det inte behövs alla år så kan behovet uppstå snabbt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

scaniaolsson

Stämmer bra att det 2002 kom en rejäl runda redan i andra halvan på oktober.
Vi här i NV Skåne fick inte mycket i snöform, men bara du kom upp mot Örkelljunga och för att inte tala om Norra Blekinge (Hallabro med omnejd) var det betydligt värre. Vet att några av mina nuvarande arbetskamrater blev uppringda och tillfrågade om man kunde ge sig mot Hallabro.
Följdfrågan blev genast varför ??, när svaret var avbrott p.g.a. blötsnö trodde inte många på det.

17 november kommer jag också väl ihåg även om jag på den tiden var "stadsbo" inne i Helsingborg, det var en fredag och vi blev faktiskt hemskickade från skolan redan vid middagstid.
Lite kan det ha haft att göra med att läraren som vi skulle ha på eftermiddagen bodde utanför Lund och han körde bil till jobbet så kan ni nog räkna ut resten själv.

Alles för stunden.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Claes

Det är bra ni får lite snö i Skåne, i Västerbotten har den inte kommit för att stanna ;D