Utmaning - Var finns sveriges mest korkade korsning???

Startat av Esbjörn, 16 augusti 2007, 16:04:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

...jag har ett litet bidrag...

Korsningen Järnvägsgatan-Kungsgatan i Sollefteå är ett virrvarr som ställer till det för många...


En liten skiss...


Här har vi alltså problemet:
Forden närmast står och väntar på en bil som kommer från vänster i bild.
Audin som har kommit från höger i bild står nu vid sin andra väjningsplikt i samma korsning och väntar på Amazonen, som kommer att få stanna bakom Forden.
1. Om föraren av Amazonen kör ända fram bakom Forden och blockerar Audin eller...
2. ...Om föraren av Audin inte vågar köra ut framför Amazonen när den stannat innan korsningen... (båda scenarierna är mycket vanliga)
...kommer det skapas en trafikpropp dels från höger och dels nedifrån backen...

Nu är dessa bilder tagna mitt på dagen i semestertid, men under rusningstid (om nu begreppet rusning över huvud taget går att applicera på Sollefteå) så blir det makalöst tjorvigt i korsningen.

...och tro mig - första gången man kommer till korsningen från höger i bild och ska vidare mot vänster får man ta och veckla ut hjärnan lite...det är MÅNGA som missar väjningsplikt nummer två (där Audin står).

Varför har man byggt om den före detta T-korsningen så här undrar nog en del.
Svaret är för att tung trafik ska slippa stanna i uppförsbacken under vintertid.
Det är ju självklart viktigt, men nog blev det väl trassligt i överkant...

Ett par bilder till:




Ersa


Jonas M. Bobjörk

Först: Snygg ritning!

Här är mitt bidrag:

Korsningen Stockholmsvägen-Byvägen i Saltsjöbaden



Den inringade delen visar den mest intressanta delen av korsningen, där det plötsligt är högerregeln som gäller. (Eller menar man att väjningsplikten gäller även där??)
På ritningen är inte övergångsställen med.
Trafik från Byvägen (till höger på bilder (neråt på ritningen)) kör ibland ut mot Stockholmsvägen mot Stockholm (mot kameran) och så måste de lämna företräde, vilket medför att de stoppar trafiken från Stockholm, som i sin tur stoppar trafiken som bilarna från Byvägen stannat för.

Annars vet jag inte hur många gånger folk som skall mot Saltsjöbaden kört ut på Stockholmsvägen mitt framför näsan på en. Eller hur många gånger folk struntat i väjningsplikt och dessutom dundrat över den heldragna linjen när de kommer från Byvägen och ska mot Stockholm.


Leif D

Citat från: Esbjörn skrivet 17 augusti 2007, 00:40:53 AM
Det finns inte plats för en sådan.

Struntprat, minirondeller får plats i en vanlig korsning, men på den där platsen är det ju riktigt gott om plats.
Här i stan byggs massor med små rondeller, funkar utmärkt.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 17 augusti 2007, 00:49:37 AM
Struntprat, minirondeller får plats i en vanlig korsning, men på den där platsen är det ju riktigt gott om plats.
Här i stan byggs massor med små rondeller, funkar utmärkt.

Fast minirondeller fungerar inte särskilt bra i alltför livligt trafikerade korsningar. De bromsar helt enkelt upp trafikflödet för mycket.
Men nog tycker jag det ser ut att finnas plats till en riktig rondell i den avbildade korsningen. En liknande korsning finns för övrigt vid Stadsparken i Arvika. Det är väldigt lätt att missa det andra "lämna företräde" i en sådan korsning. Dessutom blir farten högre än vad den är i en rondell.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 08:49:32 AM
Fast minirondeller fungerar inte särskilt bra i alltför livligt trafikerade korsningar. De bromsar helt enkelt upp trafikflödet för mycket.
Men nog tycker jag det ser ut att finnas plats till en riktig rondell i den avbildade korsningen. En liknande korsning finns för övrigt vid Stadsparken i Arvika. Det är väldigt lätt att missa det andra "lämna företräde" i en sådan korsning. Dessutom blir farten högre än vad den är i en rondell.



Katrineholm har åtminstone ett par dylika korsningar. Nedan är en.

karta

/UB

Wolfie

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 17 augusti 2007, 09:47:30 AM
Katrineholm har åtminstone ett par dylika korsningar. Nedan är en.

karta

/UB

Just den korsningen var ett avskäckande exempel på en kurs i trafikplanering, på hur man inte ska göra för att öka säkerheten och överblickbarheten. Där finns det dessutom plats för en form av cirkulationsplats, även om den inte skulle bli cirkulär.

Citat från: Verspieder skrivet 16 augusti 2007, 18:32:02 PM
Bygga en rondell här kanske?

Rondeller har ofta lägre kapacitet och (säkert ett av huvudskälen i detta fall) en fördröjningseffekt som gör att alla måste sakta ner mycket mer än i en korsning där väjningsregler reglerar vilka som behöver sakta ner. (Det kan ju vara så att det går mycket mer tung trafik på den genomgående vägen, eller vara väldigt lite trafik från den icke genomgående vägen.)

Esbjörn

Citat från: Leif D skrivet 17 augusti 2007, 00:49:37 AM
Struntprat, minirondeller får plats i en vanlig korsning, men på den där platsen är det ju riktigt gott om plats.
Här i stan byggs massor med små rondeller, funkar utmärkt.

Med en rondell kvarstår dock problemet med tunga fordon som måste stanna i en ishal relativt brant uppförsbacke.
Att stanna med ett timmerekipage i den backen är inget jag rekommenderar...

Korsningen var hårt trafikerad tills för ett par år sedan då en ny bro över Ångermanälven togs i bruk.
Innan dess gick all trafik till/från södra sidan av älven och norrut på RV90, samt österut på LV334 via denna korsning.

Erol

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 17 augusti 2007, 09:47:30 AM
Katrineholm har åtminstone ett par dylika korsningar. Nedan är en.

karta

/UB

Den som du visar på karta tycker jag rinner på bäst av de i Katrineholm... Den ger ju Rv 55 företräde före allt då det är den största vägen igenom

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 17 augusti 2007, 09:47:30 AM
Katrineholm har åtminstone ett par dylika korsningar. Nedan är en.

karta

/UB

Ser ut som man tagit en sån korsning jag ritade och sen tagit en till och dragit vägar mellan :)

Johan N

Citat från: Esbjörn skrivet 17 augusti 2007, 12:12:18 PM
Med en rondell kvarstår dock problemet med tunga fordon som måste stanna i en ishal relativt brant uppförsbacke.
Att stanna med ett timmerekipage i den backen är inget jag rekommenderar...

Korsningen var hårt trafikerad tills för ett par år sedan då en ny bro över Ångermanälven togs i bruk.
Innan dess gick all trafik till/från södra sidan av älven och norrut på RV90, samt österut på LV334 via denna korsning.

Och som den i huvudsak sollefteåbo som jag är kan jag säga att det det var inte sällan som lastbilarna fastnade mitt i backen (med allt vad det medförde). Det är kanske ingen höjdarlösning men den fungerar någorlunda.