Huvudmeny

Gamla motell

Startat av Autotransit, 02 oktober 2009, 20:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 16:35:10 PM
Var det lösningen med bilen utanför rummet som inte var bra för städpersonalen? Vad berodde detta på? Jag kan tänka mig två problem för städpersonal. Det ena är att de måste gå ut utomhus mellan varje rum och de problem det kan innebära med städvagnen och utrusningen, eventuellt frysa också mellan rummen. Det andra problemet är att bilarna kanske står i vägen för personalen

Bilarna var det mindre problemet eftersom de flesta bara bodde en natt på motellet och hade hunnit lämna vid städningen. Problemet var att personalen måste förflytta sig utomhus mellan rummen och i synnerhet vintertid kunde det då bli stora temperaturväxlingar. Jag vågar nog påstå att problemet var överdrivet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 19 oktober 2009, 16:27:47 PM
På Motel Motoristen i Vara kan man väl ta med sig bilen fram till rummet fortfarande? De har väldigt god mat där i alla fall  ;)

/Stellan

Japp!  Det stämmer!  Ett av landets få kvarvarande riktiga gamla motell som legat där "stora landsvägen" alltid gått fram.
8)

/B

groenis

Hej Staffan
det skulle vara kul med en sån lista
Jag undrar hur många som skulle se ut som frågetecken om den tråden kommit upp
20 år längre fram i tiden  ;)
Möjligt är om man fortsätter längre norrut så kanske att man hitta några till att notera,
är det någon som vet om det här bara var en Svensk företelse eller kan man se några i övriga Europa

/Lennart


Niklas Bygdestam

Citat från: groenis skrivet 20 oktober 2009, 05:00:12 AM
Hej Staffan
det skulle vara kul med en sån lista
Jag undrar hur många som skulle se ut som frågetecken om den tråden kommit upp
20 år längre fram i tiden  ;)
Möjligt är om man fortsätter längre norrut så kanske att man hitta några till att notera,
är det någon som vet om det här bara var en Svensk företelse eller kan man se några i övriga Europa

/Lennart

Motell är ingen svensk företeelse. Det finns i fler europeiska länder
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

groenis

hej Niklas
Tanken med min fråga var mer modellen med att parkera bilen utanför dörren enligt
Amerikansk/Svensk modell

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 28 oktober 2009, 01:31:27 AM
hej Niklas
Tanken med min fråga var mer modellen med att parkera bilen utanför dörren enligt
Amerikansk/Svensk modell

/Lennart

Från början kommer idén som sagt från USA. Men modellen har spritt sig till andra europeiska länder också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2009, 08:32:16 AM
Från början kommer idén som sagt från USA. Men modellen har spritt sig till andra europeiska länder också.

Dessutom kan tilläggas att jag har upplevt i en del länder upplevt motell i väldigt amerikanskt snitt oavsett om bilen parkeras utanför rumsdörren eller inte. Bland annat har jag i Polen sovit på motell som på olika sätt känns väldigt inspirerade av USA. Jag måste säga att Polen har idag mer amerikansk motellkultur som lever i jämförelse med hur det är i Sverige. Där finns det nämligen motell som känns moderna samtidigt som de är USA-influerade och där finns det också en hel del motell längs med vägarna. I Sverige har vi idag dåligt med motell längs med vägarna eftersom flera är rivna och ofta helt borta. Det gamla motellet i Ljungby är ett exempel och Gyllene ratten i Stockholm är ett annat. De gamla motellen och speciellt de USA-influerade som faktiskt ändå lever kvar i Sverige är närmast en sorts historiska kultmotell som lever på nostalgiupplevelser som t ex Vida Vättern. I Polen hålls däremot den här motellkulturen levande på ett helt annat sätt

Men jag misstänker att även polackerna kan ha att vänta sig en motelldöd lik den som redan härjat i Sverige. Flera av de polska Europavägarna har en karaktär som påminner en hel del om hur t ex E4 såg ut innan sträckan mellan Helsingborg, Stockholm och Gävle blev motorväg. Vägarnas standard i sig själv påminner ofta om hur E4 var förr liksom miljöerna runt omkring med mackar, matställen av olika slag, gammaldags gatukök och ibland motell. Men även där planeras motorvägsbyggen som ska ersätta dessa Europavägar av landsvägsstandard. Fast de ligger efter oss med den processen. Men utbyggnader till motorvägar som ersätter eller i vissa fall ombyggnad till motorvägar pågår för fullt där. Så jag tror att resultatet kommer innebära att även där kommer dessa motell liksom mackar och matställen att försvinna när vägarna ersätts med motorvägar, precis som vi upplevt här i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.