Huvudmeny

Gamla motell

Startat av Autotransit, 02 oktober 2009, 20:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2009, 22:06:22 PM
En turnébuss som åkte av vägen och välte. Cliff Burton ska ha sovit i bussen och avled när detta hände

Jag kan tänka mig att andra här har mer detaljer kring olyckan. Men som jag förstått saken skedde detta alltså på gamla vägen som då fortfarande var E4 och inte på motorvägen

Dé va här de hände va!

http://www.youtube.com/watch?v=k5tqJe5W2gI

Uffe D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2009, 22:06:22 PM
En turnébuss som åkte av vägen och välte. Cliff Burton ska ha sovit i bussen och avled när detta hände

Jag kan tänka mig att andra här har mer detaljer kring olyckan. Men som jag förstått saken skedde detta alltså på gamla vägen som då fortfarande var E4 och inte på motorvägen

Bussen ska tydligen ha tappat greppet på en "isfläck", att jag skriver så beror på att ingen lyckades hitta denna isfläck efter olyckan. Personligen tror jag mer på att chauffören somnade. Skit samma, Cliff låg och sov i bussen och kastades ut genom takluckan när bussen slog runt, bussen hamnade på Cliff som antagligen avled direkt. Att det fanns en minnessten där hade jag ingen aning om, får nog ta en sväng inom där och kika efter den.

groenis

Kul med en tråd om äldre övernattningsplatser.

Om Vida Vättern har jag en kort anekdot om,
Början på -80 talet så flög jag kors och tvärs över Sverige för att hämta hem bilar till Sthlm
i Helsingborg så tog jag med en liftare en Engelsman som beklagade sig över att vi hade konstig mjölk i Sverige,den var tjock och trögflytande.
Jag förklarade för honom att det var nog filmjölk han fått tag på
När vi kommer till Vida Vättern så bjöd jag på maten Engelsmannen ägde knappt 15:-
han ville gärna ha vatten till pytten när första glaset var tomt frågade han kostar påfyllning något
när jag svarade att det var gratis tittade han på mig och frågade personalen samma sak
och fick samma svar.
Sen hade jag och personalen kul,han drack så att en Kamel låg i lä minst tre kannor fick han i sig

Nu en fråga sen E4 har en ny dragning vad har hänt med Folke Filbyter finns det kvar eller?

/Lennart

scaniaolsson

När det gäller E4:an i Småland så kan man nog sammanfatta att den blev motorväg i 3 större etapper. I alla fall att dömma av årtalen på broarna. I princip alla broar norr om Strömsnäsbruk, utom på 2+1 vägen S Ljungby-Toftaholm är daterade 1992-93, 1994-95 eller 1997.

Har för mig att den delen som ersatte vägen förbi Gyllene Rasten tillhör kategorin 1992-93.
Åkte på 90-talet E4 ett antal gånger upp mot Jönköping och minns att man inte kom förbi Gyllene Rasten med "miniland" mer än möjligen i början.

Mvh.
Scaniaolsson.
Fordonsintresserad elmontör.

Sundås

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2009, 22:06:22 PM
En turnébuss som åkte av vägen och välte. Cliff Burton ska ha sovit i bussen och avled när detta hände

Jag kan tänka mig att andra här har mer detaljer kring olyckan. Men som jag förstått saken skedde detta alltså på gamla vägen som då fortfarande var E4 och inte på motorvägen

Ja, det är där det hände. Gyllene Rasten ligger längs gamla vägen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 oktober 2009, 21:34:19 PM
Den här minnesstenen finns väl längs med den gamla vägen och inte på motorvägen? Det var väl gamla vägen som fortfarande var E4 när den här olyckan skedde?

Den ligger precis intill Gyllene Rasten (dvs längs gamla vägen..)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 02:19:38 AM
Nu en fråga sen E4 har en ny dragning vad har hänt med Folke Filbyter finns det kvar eller?

/Lennart

Motell Folke Filbyter i Linköping är borta sedan många år. Däremot finns Motell Filbyter vid Herrbeta utmed E4 mellan Linköping och Norsholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 09:15:22 AM
Motell Folke Filbyter i Linköping är borta sedan många år. Däremot finns Motell Filbyter vid Herrbeta utmed E4 mellan Linköping och Norsholm.


Kan det vara samma ägare som bytt plats när E4 dragits om? Att man då helt enkelt flyttade verksamheten till den aktuella sträckan istället?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 13:52:33 PM
Kan det vara samma ägare som bytt plats när E4 dragits om? Att man då helt enkelt flyttade verksamheten till den aktuella sträckan istället?

Nej, det kan knappast röra sig om samma ägare. Herrbeta har funnits åtminstone sedan mitten av 1980-talet och Motell Filbyter enligt hemsidan i 20 år. Det fanns alltså under många år parallellt med Folke Filbyter i Linköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

det var synd för om mitt dåliga minne inte sviker mig nu så hade de en skylt formad som ett
kors där Folke och Filbyter delade på bokstaven L,
och någonstans i minnesdunklet har jag för mig att de dessutom var byggt enligt Amerikansk stil med bilen utanför rummet

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 19 oktober 2009, 14:57:35 PM
det var synd för om mitt dåliga minne inte sviker mig nu så hade de en skylt formad som ett
kors där Folke och Filbyter delade på bokstaven L,
och någonstans i minnesdunklet har jag för mig att de dessutom var byggt enligt Amerikansk stil med bilen utanför rummet

/Lennart

Hur skylten såg ut minns jag inte men visst var motellet byggt så att man hade bilen med sig till ytterdörren. Alltså precis som i Fleninge eller Sjögestad. Kanske vi kan göra en lista över alla motell med den planlösningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 15:13:48 PM
Hur skylten såg ut minns jag inte men visst var motellet byggt så att man hade bilen med sig till ytterdörren. Alltså precis som i Fleninge eller Sjögestad. Kanske vi kan göra en lista över alla motell med den planlösningen.


Är inte de allra flesta tidiga motell byggda i den stilen, dvs med bilen utanför rummet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2009, 16:09:15 PM
Är inte de allra flesta tidiga motell byggda i den stilen, dvs med bilen utanför rummet?

Jovisst, men jag menade alltså sådana som är kvar i dag även om jag kanske borde ha varit tydligare. De flesta av de tidiga motellen torde vara rivna eller ombyggda. Fackförbundet Hotell & Restaurang kämpade på 1970-talet hårt för att få bort dem eftersom de inte var bra för städpersonalens arbetsmiljö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

På Motel Motoristen i Vara kan man väl ta med sig bilen fram till rummet fortfarande? De har väldigt god mat där i alla fall  ;)

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2009, 16:15:33 PM
Jovisst, men jag menade alltså sådana som är kvar i dag även om jag kanske borde ha varit tydligare. De flesta av de tidiga motellen torde vara rivna eller ombyggda. Fackförbundet Hotell & Restaurang kämpade på 1970-talet hårt för att få bort dem eftersom de inte var bra för städpersonalens arbetsmiljö.


Var det lösningen med bilen utanför rummet som inte var bra för städpersonalen? Vad berodde detta på? Jag kan tänka mig två problem för städpersonal. Det ena är att de måste gå ut utomhus mellan varje rum och de problem det kan innebära med städvagnen och utrusningen, eventuellt frysa också mellan rummen. Det andra problemet är att bilarna kanske står i vägen för personalen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.