Huvudmeny

Gamla motell

Startat av Autotransit, 02 oktober 2009, 20:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2009, 08:29:24 AM
Sveriges första riktiga motell är Fleninge motell, även det i Skåne. I varje fall om man skall tro tidningen Riksettan och dagens ägare till motellet. 


Hur är det då med Vida Vättern? Det är ju i alla fall ett väldigt tidigt motell. Är inte det nästan lika gammalt som Fleninge? Har för mig att personal på Vida Vättern sa att motellet är från 1954. Dessutom är Vida Vättern väldigt välbevarat och fint. 50-talsmiljön finns kvar. De hade föresten tur när E4 blev motorväg där eftersom de faktiskt ligger bra också vid motorvägen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 oktober 2009, 09:39:13 AM
Hur är det då med Vida Vättern? Det är ju i alla fall ett väldigt tidigt motell. Är inte det nästan lika gammalt som Fleninge? Har för mig att personal på Vida Vättern sa att motellet är från 1954. Dessutom är Vida Vättern väldigt välbevarat och fint. 50-talsmiljön finns kvar. De hade föresten tur när E4 blev motorväg där eftersom de faktiskt ligger bra också vid motorvägen :D

Såväl Fleninge motell som Vida Vättern invigdes 1954. Vida Vättern brukar anses som Sveriges äldsta bevarade motell. Det är en ganska spridd missuppfattning att Fleninge motell är nedlagt, men det har i alla fall nu verkamhet på sommaren. Dock har verksamheten legat nere under många år. Det nuvarande motellet är varsamt renoverat och den ursprungliga strukturen finns kvar.
Som alltid när det gäller vad som är äldst, störst eller bäst så är det mycket en fråga om definition.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik W

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 oktober 2009, 21:05:10 PM
Nere vid Gullbergs Strandgata inte långt från Renovas kontor sitter det fortfarande hänvisningsskyltar med 45 i vit text mot blå bakgrund.. ;))

/B

Har inte med trådens ämne att göra, men: Dessa "kvarglömda" Rv 45-skyltar finns på flera ställen i stan, på Ullievigatan bl. a. Det är på de kommunala gatorna eftersläpningen sker, på statliga vägar har man bytt ut de flesta, dock inte den som sitter direkt efter avfarten från E6 vid Gullbergsmotet.

Uffe D

Ljunga Motell mellan Mullsjö och Jönköping är ju också ett gammalt klassiskt ställe. Efter ett besök i Lördags kommer jag dock inte besöka stället någn mer gång. Som gammal stammis så var det frukansvärt att se hur det har sunkats ner av dom nya ägarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2009, 10:20:26 AM
Såväl Fleninge motell som Vida Vättern invigdes 1954. Vida Vättern brukar anses som Sveriges äldsta bevarade motell. Det är en ganska spridd missuppfattning att Fleninge motell är nedlagt, men det har i alla fall nu verkamhet på sommaren. Dock har verksamheten legat nere under många år. Det nuvarande motellet är varsamt renoverat och den ursprungliga strukturen finns kvar.
Som alltid när det gäller vad som är äldst, störst eller bäst så är det mycket en fråga om definition.

Fleninge har jag tyvärr inte tittat på. Men på Vida Vättern har jag varit. Jag blev så imponerad över hur välbevarat det var. Man kunde till och med se tillbehör som t ex gamla radioapparater kvar där. Ett mycket sevärt ställe om man har våra intressen :D

En rolig sak till med Vida Vättern var att de påstår där att macken är den mack som finns i Ingmar Bergmans film Smultronstället. Den filmen har sedan den spelades in på 1950-talet visats över hela världen. Så den macken borde vara världsberömd. Och även macken är ju i gammal stil :D


Är verkligen Fleninge lika fint välbevarat som Vida Vättern? Jag har ju inte sett Fleninge men är imponerad av Vida Vättern och har svårt att tro att något annat ställe kan överträffa detta underbara ställe
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 oktober 2009, 10:54:53 AM
Är verkligen Fleninge lika fint välbevarat som Vida Vättern? Jag har ju inte sett Fleninge men är imponerad av Vida Vättern och har svårt att tro att något annat ställe kan överträffa detta underbara ställe

Det var länge sedan jag besökte Vida Vättern så jag kan inte göra en jämförelse men Fleninge Motell är synnerligen pietetsfullt bevarat. Det tråkiga är ju bara att där inte finns någon servering - förutom frukost - så vill man se stället inifrån får man antingen övernatta där eller också tala vänligt med ägarinnan. Hon brukar vara där från 17-tiden till 10-tiden dagen efter. Hon kan ha en lite butter attityd mot nyfikna men om man berättar att man har gamla motell som intresse så mjuknar hon säkert upp.
Jag har inte provat det men det lär också gå att köpa frukost separat. Frukostbuffén är dock inte det bästa med stället om man säger så och den är dessutom förhållandevis dyr.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2009, 11:13:29 AM
Det var länge sedan jag besökte Vida Vättern så jag kan inte göra en jämförelse men Fleninge Motell är synnerligen pietetsfullt bevarat. Det tråkiga är ju bara att där inte finns någon servering - förutom frukost - så vill man se stället inifrån får man antingen övernatta där eller också tala vänligt med ägarinnan. Hon brukar vara där från 17-tiden till 10-tiden dagen efter. Hon kan ha en lite butter attityd mot nyfikna men om man berättar att man har gamla motell som intresse så mjuknar hon säkert upp.
Jag har inte provat det men det lär också gå att köpa frukost separat. Frukostbuffén är dock inte det bästa med stället om man säger så och den är dessutom förhållandevis dyr.


Frukost har jag inte ätit på Vida Vättern. Men däremot är det ett av mina favoritställen att stanna på när jag åker från Uppsala och söderut på E4 vilket händer ibland

Maten är ovanligt god på Vida Vättern. De serverar ofta äkta husmanskost vilket kan vara trevligt som kontrast till McDonald's. Pytt i panna som de serverar där rekommenderar jag

Jag undrar om Fleninge har någon mack kvar. Vida Vättern har ju det och att det är en gammaldags mack är ju bara underbart. Att det är macken i Ingmar Bergmans film Smultronstället gör den verkligen berömd. Kanske en av världens mest kända mackar? :D

Verkligen ett perfekt läge har de också geografiskt. När det byggdes räknade de väl precis som Gyllene uttern ut att det ligger lagom halvägs mellan Stockholm och Malmö. Ska vi resonera mer modernt så ligger det idag längs med motorvägen och mellan Stockholm och Öresundsbron. Fortfarande ett perfekt läge även idag. Jag hoppas verkligen att detta underbara ställe får leva vidare i det skick vi ser det idag :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 oktober 2009, 12:42:11 PM
Jag undrar om Fleninge har någon mack kvar. Vida Vättern har ju det och att det är en gammaldags mack är ju bara underbart. Att det är macken i Ingmar Bergmans film Smultronstället gör den verkligen berömd. Kanske en av världens mest kända mackar? :D

Nej, det finns ingen mack kvar vid Fleninge motell.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 oktober 2009, 22:26:43 PM
Gyllene rasten finns det ett ställe som heter utanför Ljungby. Jag minns att vi stannade där när vi var små och skulle till Kolmården och Astrid Lindgrens värld, och vi tjatade om att få åka dit igen sedan vi stannat där när vi var på väg till Jönköping året innan.
Det var nog den stora trädgården med bäckar och vattenhjul som lockade. :)

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 oktober 2009, 22:37:50 PM
Jo Gyllene rasten känner jag ju igen. Det har jag ju sett ett otal gånger när jag kört på E4 söderut. Fast jag hade glömt namnet och inte kom att tänka på det på en gång :)

Men kan det verkligen finnas något samband då med alla som heter eller hette "Gyllene"? Kan Gyllene uttern ha inspiretat till namngivningen på andra?

På tal om Gyllene Rasten: jag var där i maj i år, allt var tillbommat och stängt sedan en tid. Där stugorna fanns tidigare stod bara stolparna som burit upp dem kvar.



Gyllene Rasten är ju också berömt av en annan anledning:



Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Muk

Någon gång ska jag ta mig till minnesmärket över Cliff Burton. Motellarkeologi blir en fin bonus då.

scaniaolsson

Kan inte historien om det , men ett annat ställe som väl torde kvala in här är Sjögestads Motell längs gamla R1 / E4 mellan Mantorp och Vikingstad.

Fick själv prova stället under två nätter i maj förra året när jag var på 4-hjulings kurs utanför Mantorp.

Verkligen gammaldags i stilen framförallt på rummen, ett ställe med patina.
Det dög dock bra två nätter för min del. Bra parkering utanför rummet då jag fick in min rullande arbetsplats både på längden och höjden utan problem.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: scaniaolsson skrivet 18 oktober 2009, 19:44:13 PM
Kan inte historien om det , men ett annat ställe som väl torde kvala in här är Sjögestads Motell längs gamla R1 / E4 mellan Mantorp och Vikingstad.

Sjögestad Motell är från 1954. Historiken finns på deras hemsida http://www.sjogestadmotell.se/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Sundås skrivet 18 oktober 2009, 16:05:20 PM

Gyllene Rasten är ju också berömt av en annan anledning:




Den här minnesstenen finns väl längs med den gamla vägen och inte på motorvägen? Det var väl gamla vägen som fortfarande var E4 när den här olyckan skedde?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Att det var där Cliff Burton dog, det var mer än jag visste!

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:00:09 PM
Att det var där Cliff Burton dog, det var mer än jag visste!

En turnébuss som åkte av vägen och välte. Cliff Burton ska ha sovit i bussen och avled när detta hände

Jag kan tänka mig att andra här har mer detaljer kring olyckan. Men som jag förstått saken skedde detta alltså på gamla vägen som då fortfarande var E4 och inte på motorvägen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.