Huvudmeny

Gamla motell

Startat av Autotransit, 02 oktober 2009, 20:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag blev lite inpirerad att öppna en tråd med gamla motell som har legat längs de svenska vägarna.

Det är många som försvunnit i takt med att nya vägar har byggts. Här är ett som vi var inne och fikade på när vi var på väg hem från Pärlrallyt förra året: Skrea Motell utanför Falkenberg





Serveringen var öppen, men tappen var nedlagt...

/Stellan

Niklas Bygdestam

Ett ställe som jag är förtjust i är Vida Vättern. Ett riktigt gammalt klassiskt motell av den gamla sorten. Dessutom en härlig gammal mack vid motellet. Allting ligger vid den gamla vägen men också mycket bra bredvid motorvägen och tack vare detta hålls allting vid liv :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 02 oktober 2009, 20:57:18 PM
Jag blev lite inpirerad att öppna en tråd med gamla motell som har legat längs de svenska vägarna.

Det är många som försvunnit i takt med att nya vägar har byggts. Här är ett som vi var inne och fikade på när vi var på väg hem från Pärlrallyt förra året: Skrea Motell utanför Falkenberg

Serveringen var öppen, men tappen var nedlagt...

/Stellan

Jag åt lunch på Skrea Motell, som jag alltid brukar göra när jag passerar Falkenberg i lämplig tid, i december 2008. Tyvärr blev jag lite besviken. Maten var god men det fanns bara en rätt att välja på. Och vi får mindre än fem lunchgäster.
Så gör vad ni kan för att reda Skrea Motell. En självklarhet när man åkte bussresor för i världen. Antingen det nu var själva huvudresan eller anslutningsresan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Pärlan bland gamla motell är förstås Sveriges allra första: Fleninge motell. Det är tämligen sig likt från när det byggdes 1954 men rummen har blivit moderniserade på ett smakfullt sätt. Fortfarande tar man med sig bilen in på rummet. Ja, inte riktigt men nästan. Tyvärr är det numera bara öppet sommartid och serveringen är stängd. Men för övernattning duger det gott och priserna är överkomliga.
Fleninge ligger någon mil norr om Helsingborg nära E4 och E6.
Ja, du vet ju Stellan, vi bodde där samtidigt för ett par år sedan just i samband med Pärlrallyt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Fleningen var ett helt underbart ställe, men det blir lite trångt på gården med både lastbilar och bussar där  :D

På tal om Nalles, så såg man alltid "gubben själv" på nätterna där under -70 talet. En otroligt go och trevlig människa, som man skulle aldrig kunna trott att det vart ägaren själv man pratade med. Gamla Björkäng och gamla Håby är ett par ställen till man saknar...visst var det bättre förr? ;)

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 02 oktober 2009, 23:03:30 PM
Fleningen var ett helt underbart ställe, men det blir lite trångt på gården med både lastbilar och bussar där  :D

/Stellan

Jo, och inte fick vi plats att parkera vare sig bussen eller lastbilen precis utanför rummet heller. Men förvånansvärt nog fanns det plats för dem på gården utan att de stod i vägen för någon. Men hon som äger motellet och lämpligt nog heter Flenman såg rätt förskräckt ut när vi kom in med bussen trots att jag föranmält den. Och inte mindre förskräckt när det kom en lastbil med släp också.
För övrigt tycker jag att även Nya Björkäng och nya Håby är bra rastställen. Håby har också trevliga rum där man kan bo om vill utforska Bohuslän, Dalsland eller Østfold.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 02 oktober 2009, 20:57:18 PM
Jag blev lite inpirerad att öppna en tråd med gamla motell som har legat längs de svenska vägarna.

Det är många som försvunnit i takt med att nya vägar har byggts. Här är ett som vi var inne och fikade på när vi var på väg hem från Pärlrallyt förra året: Skrea Motell utanför Falkenberg





Serveringen var öppen, men tappen var nedlagt...

/Stellan


Kom förbi Skrea Motell i Torsdags förra veckan när jag medvetet körde gamla E6 Halmstad - Göteborg och det var helt stängt  och tillbommat.  Serveringen var nedstängd och tappen nedlagd.
När E6 gick härförbi var det ju ruljangs dygnet runt här!   :D 8)

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Autotransit skrivet 02 oktober 2009, 23:03:30 PM
Fleningen var ett helt underbart ställe, men det blir lite trångt på gården med både lastbilar och bussar där  :D

På tal om Nalles, så såg man alltid "gubben själv" på nätterna där under -70 talet. En otroligt go och trevlig människa, som man skulle aldrig kunna trott att det vart ägaren själv man pratade med. Gamla Björkäng och gamla Håby är ett par ställen till man saknar...visst var det bättre förr? ;)

/Stellan

Björkäng ser idag ut som en stålförsedd "bunker" utan fönster!
:o :o

/B

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2009, 22:12:57 PM
Pärlan bland gamla motell är förstås Sveriges allra första: Fleninge motell. Det är tämligen sig likt från när det byggdes 1954 men rummen har blivit moderniserade på ett smakfullt sätt. Fortfarande tar man med sig bilen in på rummet. Ja, inte riktigt men nästan. Tyvärr är det numera bara öppet sommartid och serveringen är stängd. Men för övernattning duger det gott och priserna är överkomliga.
Fleninge ligger någon mil norr om Helsingborg nära E4 och E6.
Ja, du vet ju Stellan, vi bodde där samtidigt för ett par år sedan just i samband med Pärlrallyt.


Vid motellet i skogen strax söder om Vara längs E20 kan man också parkera bilen under tak vid dörren enligt klassiskt snitt..  ;D
Men så ligger ju motellet vid en livligt frekventerad och öppen Statoil mack där stora riksvägen alltid gått!

Just E20/E3/Riksväg 6 genom forna P- och R-län måste vara en av landets mest "gammaldags" vägar trots att man byggt en ny "snutt" motorväg uppe vid Götene.  Fortfarande syns milstenen söder om Hova som kan berätta att här gick vägen fram redan på Kalle Dussins tid!  ;D

"E3-Baren" i Lugnås är visserligen inte något motell men förtjänar att omnämnas här.

/B

Autotransit

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 oktober 2009, 07:23:23 AM

"E3-Baren" i Lugnås är visserligen inte något motell men förtjänar att omnämnas här.

/B

Absolut! Ett otroligt trevligt ställe på den tiden det begav sig, men kom det för många fjärrbilar på en gång så blev det lite trångt :D

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 03 oktober 2009, 13:13:03 PM
Absolut! Ett otroligt trevligt ställe på den tiden det begav sig, men kom det för många fjärrbilar på en gång så blev det lite trångt :D

/Stellan

Mina senaste besök där har gjort mig rätt besviken. Det är inte alls den kvalitet som för ett 10-tal år sedan, då jag ofta åt på etablissemanget i fråga. Det var ett sådant ställe att man försökte platsa in lunch eller middag där.
Etablissemanget är nog i dag mer känt under namnet "Matiga huset" även om E3-baren fortfarande också används.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Drängen

Motell eller matställen?. Hasslerör, och Rattugglan kanske?. Om man tar E4:an så fanns ju både södra och norra Gryttjom, E4-baren i Bergby, Harmånger och Liz motell. Synd f.ö att Gamla Nalles klappat igen. Var in där rätt ofta för nåt år sen, och både mat och service var bra. Även om det stod en nyanländ buss utanför, så försvann kön förvånande snabbt. Men har dom öppnat i Götlunda, så kan ju det vara värt ett besök.

Ingwar Åfeldt

Ett klassiskt motell som inte finns längre är Gyllene Ratten utmed E4 i sydvästra utkanten av Stockholm.


Gyllene Ratten 1958.


M v h
Ingwar

Autotransit

Ett fantastiskt kort :)
Kan det ha varit någon kedja, eller var den en slump att flera motell hette något som började med "Gyllene"? Gillar bilarna på bilden också, speciellt drickabilen...min favorit ;)

Men visst saknar man de små och personliga motellen, alla kände alla och skam vet om inte maten vart bättre också :D

/Stellan

Niklas Bygdestam

Citat från: Autotransit skrivet 05 oktober 2009, 21:58:56 PM
Ett fantastiskt kort :)
Kan det ha varit någon kedja, eller var den en slump att flera motell hette något som började med "Gyllene"? Gillar bilarna på bilden också, speciellt drickabilen...min favorit ;)

Men visst saknar man de små och personliga motellen, alla kände alla och skam vet om inte maten vart bättre också :D

/Stellan

Men hur många fanns det som hade namn som började med "Gyllene"? Jag känner bara till Gyllene uttern. Men det namnet har inget med Gyllene ratten att göra. Det kommer av Gyllensvan och von Otter som slog ihop sina namn när de grundade stället så det blev just Gyllene uttern
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.